Alma biblioteksystem
Alma er et biblioteksystem som blir utviklet av Ex Libris. Det er et innholdsrikt system med mange muligheter innen konfigurasjon og tilpasning av arbeidsflyt.
Systemet håndterer brukerdata, innkjøp av materiale, metadata om bibliotekets ressurser og mye mer. Felleskatalogen til BIBSYS-konsortiet håndteres også i Alma.
Få god oppfølging i stort nettverk
Ved å kjøpe Alma gjennom en avtale med oss får dere oppfølging og støtte fra erfarne medarbeidere og tilgang på et nettverk med likesinnede brukere.
Sikt tilbyr brukerstøtte, veiledninger og hjelp med oppsett og konfigurasjon. Vi håndterer også brukerstøtte og øvrig kommunikasjon med Ex Libris.
Sikt tilbyr også integrasjonsstøtte for implementering av tjenestene for den enkelte institusjon hvis dere har spesielle behov.
Hvem kan bli kunde?
Alma benyttes av medlemmene i BIBSYS-konsortiet, som består av ca. 80 norske fag- og forskningsbibliotek. For å bli med på avtalen Sikt administrerer må din institusjon bli medlem av konsortiet.
Se hvordan din institusjon kan bli med i BIBSYS-konsortietDirektelenker til Alma-instanser
Oversikt over direktelenker til Alma-instanser med Feide:
- Akershus universitetssykehus HF
- Arbeids- og velferdsdirektoratet, NAV
- Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
- Atlantis Medisinske Høgskole
- Bergen Global
- Bioforsk Plantehelse
- Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon
- Det Norske Nobelinstitutt
- MF vitenskapelige høyskole
- Diakonhjemmet sykehus
- Dronning Mauds Minne Høgskole
- Erfaringskompetanse innen psykisk helse
- FHI Rusfagsbiblioteket
- Fiskeridirektoratet
- Forsvarets forskningsinstitutt
- Forsvarets høgskole
- Glomdalsmuseet
- Handelshøgskolen BI
- Helse Fonna HF
- Helse Møre og Romsdal HF
- Helse Stavanger HF (del av UBIS)
- Helsedirektoratet
- HL-senteret
- Høgskolen i Innlandet
- Høgskolen i Molde
- Høgskolen i Østfold
- Høgskulen i Volda
- Høgskulen på Vestlandet
- Høyskolen Kristiania
- Institutt for energiteknikk
- Justis- og beredskapsdepartementet
- Konkurransetilsynet
- Kriminalomsorgens utdanningssenter
- Kunsthøgskolen i Oslo
- Lovisenberg diakonale høgskole
- Maihaugens bibliotek
- Mangfolds- og migrasjonsbiblioteket
- Museum Stavanger
- Nasjonalbiblioteket
- Nasjonalmuseet
- NIBIO - Norsk institutt for bioøkonomi
- NIFU Biblioteket
- NILU - Norsk institutt for luftforskning
- NINA
- NLA Høgskolen
- NMBU Universitetsbiblioteket
- NOFIMA A/S
- NORCE
- Nord Universitet
- Norges Bank
- Norges Handelshøyskole
- Norges idrettshøgskole
- Norges musikkhøgskole
- Norsk Folkemuseum
- Norsk institutt for vannforskning NIVA
- Norsk Oljemuseum
- Norsk Polarinstitutt
- Norsk skogfinsk museum
- Norsk Teknisk Museum
- Norsk Treteknisk Institutt
- NTNU Universitetsbiblioteket
- Nynorsk kultursentrum
- OsloMet
- Oslo Universitetssykehus HF (del av UBO)
- Politihøgskolen
- Regionsenter for barn og unges psykiske helse
- Riksantikvaren
- Sámedikki girjerádju/Sametingets bibliotek
- Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Sciences
- SINTEF
- Statens Arbeidsmiljøinstitutt
- Statens institutt for forbruksforskning SIFO
- Statistisk sentralbyrå
- Statped bibliotek
- Stortinget
- Sykehuset Innlandet
- Sykehuset Telemark HF
- Sykehuset Østfold HF
- Sørlandet sykehus HF
- UiO, Universitetsbiblioteket
- UiT Norges arktiske universitet
- Universitetet i Sørøst-Norge
- Universitetsbiblioteket i Agder
- Universitetsbiblioteket i Bergen
- Universitetsbiblioteket i Stavanger
- Universitetssenteret på Svalbard AS
- Vestre Viken HF
- VID Vitenskapelig høgskole
Tjenester som er knyttet til Alma
Biblioteksystemet Alma er tett knyttet til søketjenesten Oria. Alma vil være arbeidsverktøyet til de bibliotekansatte (back end), mens Oria vil være brukernes inngang til bibliotekets ressurser (front end).
Pensumlistesystemet Leganto bygger på data fra både Alma og Oria og kan være relevant hvis institusjonen din benytter seg av pensumlister. Alma er påkrevd for å bruke Leganto.
Rialto er en innkjøpsmodul som kan integreres i Alma for å kunne søke i og bestille materiale.
Brukermedvirkning i BIBSYS-konsortiet
I BIBSYS-konsortiet samarbeider medlemmene om arbeid i utvikling av Alma. Konsortiet har et styre og flere faggrupper som bidrar til brukermedvirkning og innflytelse over de tjenestene som tilbys konsortiet.
Forbedringsforslag
Har du ideer eller tanker som kan forbedre bruken av Alma, eller har du ideer om ny funksjonalitet?
Les mer om hvordan du kan melde endringsforslag til Ex Libris.
Tjenestebetingelser
Tjenestebilag til rammeavtale mellom Sikt, org. nr. 919477822, og Virksomheten.
Forutsetninger
Følgende vilkår må være oppfylt for deltakelse i BIBSYS-konsortiet
- bibliotekets samling er et positivt tilskudd til fellesskapet
- biblioteket er villig til å stille sine samlinger til rådighet
- biblioteket har tilstrekkelig faglig kompetanse
Søknader om deltakelse vil bli behandlet av Sikt og godkjent i styret for BIBSYS-konsortiet.
Teknisk beskrivelse/spesifikasjon
Gjennom deltakelse i konsortiet får man tilgang til biblioteksystemet Alma og søkesystemet Oria. Alma biblioteksystem er en tjeneste som Sikt leverer til BIBSYS-konsortiet. Som et supplement til Alma tilbyr Sikt støttetjenester som brukerstøtte, veiledninger og konfigurasjonsstøtte samt utvikling av nasjonale tilpasninger for hele konsortiet generelt og Nasjonalbiblioteket spesielt.
Alma er et internasjonalt standardprodukt som utvikles av Ex Libris. Alma benyttes av ca 80 norske fag- og forskningsbibliotek, og er tett knyttet til søketjenesten Oria som er et verktøy for studentene og forskerne.
Kundens forpliktelser
Er spesifisert i retningslinjene for BIBSYS-konsortiet.
Servicenivå
Tjenesten har Servicenivå 1B. Servicenivået beskriver
- Kontaktpunkter og respons- og svartider tider ved behov for support og for å melde feil.
- Eventuell varsling ved feil og planlagt arbeid
Særskilt for Alma og Oria: Support/feil meldes inn på https://support.bibsys.no
Databehandling, personvern, sikkerhet
Sikt har en databehandleravtale med underleverandøren Ex Libris. Hver enkelt institusjon må signere en databehandleravtale med Sikt før man kan ta i bruk bibliotektjenestene. De enkelte tjenestene er beskrevet i egne vedlegg til databehandleravtalen.
Virksomheten har et selvstendig ansvar for å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet ved egen bruk av tjenesten. Dette følger blant annet av bestemmelsene i eForvaltningsforskriften og personopplysningsloven. Det innebærer at virksomheten skal vurdere risikoen for brudd på sikkerheten og iverksette nødvendige sikringstiltak for å beskytte informasjonens konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet. Vurdering og iverksetting av nødvendige sikringstiltak skal skje innenfor rammen av virksomhetens ledelsessystem for informasjonssikkerhet.
Det skal inngås en databehandleravtale før tjenesten tas i bruk. Informasjon om håndtering av sikkerhet og personvern i tjenesten finnes nærmere beskrevet i databehandleravtalen.
Det bør gjennomføres en risiko- og sårbarhetsvurdering (ROS) for tjenesten hos virksomheten. Sikt kan bistå med maler og eventuelt rådgivning i forbindelse med dette.
Vederlag, kostnader, økonomi
Tjenesten er organisert som et konsortium og tjenesten faktureres gjennom en årlig deltakerkontingent i konsortiet.
Den økonomiske rammen for konsortiet defineres av Styret for konsortiet og kostnadene fordeles basert på en vedtatt kostnadsfordelingsmodell.
Organisering, styring
Tjenesten er organisert som et samarbeidskonsortium. Se retningslinjene for BIBSYS-konsortiet.
Betingelsene for deltakelse i konsortiet er definert i konsortieavtalen mellom Sikt og den enkelte institusjon.
Utover det som er beskrevet i denne er det de generelle tjeneste- og leveransebetingelser i Sikt som er gjeldende for tjenesten. Der det eksisterer avtaler eller betingelser for enkelttjenester som dekker områdene i de generelle betingelsene, går avtalen for enkelttjenesten foran de generelle betingelsene:
https://sikt.no/generelle-tjeneste-og-leveransebetingelser
Varighet og oppsigelse
Betingelsene for deltakelse i konsortiet er definert i konsortieavtalen mellom Sikt og den enkelte institusjon. Utover det som er beskrevet i denne er det de generelle tjeneste- og leveransebetingelser i Sikt som er gjeldende for tjenesten.
Der det eksisterer avtaler eller betingelser for enkelttjenester som dekker områdene i de generelle betingelsene, går avtalen for enkelttjenesten foran de generelle betingelsene: https://sikt.no/generelle-tjeneste-og-leveransebetingelser
Relaterte sider og tjenester
Brukerstøtte
Trenger du brukerstøtte for bibliotektjenestene?
For medlemmer i BIBSYS-konsortiet, ta kontakt via support.bibsys.noKontakt
Ønsker du å vite mer om bibliotektjenestene våre?
For andre, fyll ut en forespørsel i kontaktskjemaet