Oria – fagbibliotekenes søkeportal
Oria, kjent internasjonalt som Primo, er et discoverysystem som blir utviklet av Ex Libris. Sikt inngår avtale om bruk av systemet på vegnet av BIBSYS-konsortiet.
Enhetlig tilgang til alt materiale i fagbibliotekene
Supplert med en mengde elektronisk materiale fra åpne kilder gir Oria en enhetlig tilgang til materiale som bøker, elektroniske bøker, tidsskrifter, elektroniske tidsskrifter, øvrige dokumenter, artikler, musikk og filmer.
Søkeportalen Oria er tilgjengelig for alle på oria.no. Den enkelte institusjon i BIBSYS-konsortiet tilbyr sine brukere direkte tilgang til varianter av Oria tilrettelagt for hver enkelt institusjon.
På den måten får brukerne ved de forskjellige institusjonene tilgang til fulltekst og bestillingsmuligheter til ressurser biblioteket kjøper tilgang til, både fysisk og elektronisk.
God støtte i stort nettverk
Gjennom deltakelse i BIBYS-konsortiet får man oppfølging og støtte fra erfarne medarbeidere og tilgang på et stort faglig nettverk med likesinnede brukere.
Sikt tilbyr brukerstøtte, veiledninger og hjelp med oppsett og konfigurasjon. Vi håndterer også brukerstøtte og øvrig kommunikasjon med Ex Libris.
Sikt tilbyr også integrasjonsstøtte for implementering av tjenestene for den enkelte institusjon hvis dere har spesielle behov.
Hvem kan bli kunde?
Oria benyttes av medlemmene i BIBSYS-konsortiet, som består av ca. 80 norske fag- og forskningsbibliotek.
For å bli med på avtalen Sikt administrerer må din institusjon bli medlem av konsortiet.
Se hvordan institusjonen kan bli med i BIBSYS-konsortietDirektelenker til Oria-instanser
Oversikt over direktelenker til Oria-instanser med Feide:
- Akershus universitetssykehus HF
- Anno Museum
- Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek (Arbark)
- Arbeids- og velferdsdirektoratet, NAV
- Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
- Atlantis Medisinske Høgskole
- Bergen Global
- Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon
- Det Norske Nobelinstitutt
- Diakonhjemmet sykehus
- Dronning Mauds Minne Høgskole
- Erfaringskompetanse innen psykisk helse
- FHI Rusfagsbiblioteket
- Fiskeridirektoratet
- Forsvarets forskningsinstitutt
- Forsvarets høgskole
- Høgskolen i Østfold
- Høgskolen i Innlandet
- Høgskolen i Molde
- Høgskulen på Vestlandet
- Høgskulen i Volda
- Høyskolen Kristiania
- Handelshøyskolen BI
- Helse Møre og Romsdal HF Molde Sjukehus
- HL senteret
- Institutt for energiteknikk
- Justis- og beredskapsdepartementet
- Konkurransetilsynet
- Kriminalomsorgens utdanningssenter
- Kunsthøgskolen i Oslo
- Lovisenberg diakonale høgskole
- Maihaugens bibliotek
- Mangfolds- og migrasjonsbiblioteket
- MF vitenskapelig høyskole
- Museum Stavanger
- Nasjonalbiblioteket
- Nasjonalmuseet
- NIBIO
- NIFU Biblioteket
- NILU - Norsk institutt for luftforskning
- NINA
- NLA Høgskolen
- NOFIMA A/S
- NORCE
- Norges Bank
- Norges Handelshøyskole
- Norges idrettshøgskole
- Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
- Norges Musikkhøgskole
- Norsk Folkemuseum
- Norsk Oljemuseum
- Norsk Polarinstitutt
- Norsk Teknisk Museum
- NTNU Universitetsbiblioteket
- Nynorsk kultursentrum
- OsloMet
- Politihøgskolen
- Regionsenter for barn og unges psykiske helse
- Riksantikvaren
- Sámedikki girjerádju/Sametingets bibliotek
- Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Sciences
- Sørlandet sykehus HF
- SINTEF
- Statens arbeidsmiljøinstitutt
- Statistisk sentralbyrå
- Statped bibliotek
- Stortingsbiblioteket
- Sykehuset Innlandet
- Sykehuset Østfold HF
- Sykehuset Telemark HF
- UiT - Norges arktiske universitet
- Universitetet i Sørøst-Norge
- Universitetsbiblioteket i Agder
- Universitetsbiblioteket i Bergen
- Nord Universitet
- Universitetsbiblioteket i Oslo
- Universitetsbiblioteket i Stavanger
- Universitetssenteret på Svalbard AS
- Vestre Viken HF
- VID vitenskapelige høgskole
Tjenester som er knyttet til Oria
Oria er tett knyttet til biblioteksystemet Alma. Oria brukes i konsortiet som det sluttbrukerrettede biblioteksystemet (front end) mens Alma er arbeidsverktøyet for bibliotekene (back end).
Innholdet i Oria er i stor grad håndtert i Alma, og vi anbefaler at disse to systemene brukes sammen.
Pensumlistesystemet Leganto bygger på data fra både Alma og Oria og kan være relevant hvis institusjonen din benytter seg av pensumlister. Alma er påkrevd for å bruke Leganto.
Brukermedvirkning i BIBSYS-konsortiet
BIBSYS-konsortiet er samarbeidsformen for Oria. Konsortiet har et styre og flere faggrupper som bidrar til brukermedvirkning og innflytelse over de tjenestene som tilbys konsortiet.
Forbedringsforslag
Har du ideer eller tanker som kan forbedre bruken av Oria, eller har du ideer om ny funksjonalitet?
Tjenestebilag til rammeavtale mellom Sikt, org. nr. 919477822, og Virksomheten.
Forutsetninger
Følgende vilkår må være oppfylt for deltakelse i BIBSYS-konsortiet
- bibliotekets samling er et positivt tilskudd til fellesskapet
- biblioteket er villig til å stille sine samlinger til rådighet
- biblioteket har tilstrekkelig faglig kompetanse
Søknader om deltakelse vil bli behandlet av Sikt og godkjent i styret for BIBSYS-konsortiet.
Teknisk beskrivelse/spesifikasjon
Gjennom deltakelse i konsortiet får man tilgang til biblioteksystemet Alma og søkesystemet Oria.
Alma biblioteksystem er en tjeneste som Sikt leverer til BIBSYS-konsortiet. Som et supplement til Alma tilbyr Sikt støttetjenester som brukerstøtte, veiledninger og konfigurasjonsstøtte samt utvikling av nasjonale tilpasninger for hele konsortiet generelt og Nasjonalbiblioteket spesielt. Alma er et internasjonalt standardprodukt som utvikles av Ex Libris.
Alma benyttes av ca 80 norske fag- og forskningsbibliotek, og er tett knyttet til søketjenesten Oria som er et verktøy for studentene og forskerne.
Oria er en felles portal til det samlede materialet som finnes ved de fleste norske fag- og forskningsbibliotek. Supplert med en mengde elektronisk materiale fra åpne kilder, gir Oria en enhetlig tilgang til materiale som bøker, elektroniske bøker, tidsskrifter, elektroniske tidsskrifter, dokumenter, artikler, musikk og filmer.
Kundens forpliktelser
Er spesifisert i retningslinjene for BIBSYS-konsortiet.
Servicenivå
Tjenesten har Servicenivå 1B. Servicenivået beskriver
- Kontaktpunkter og respons- og svartider tider ved behov for support og for å melde feil.
- Eventuell varsling ved feil og planlagt arbeid
Særskilt for Alma og Oria: Support/feil meldes inn på https://support.bibsys.no
Databehandling, personvern, sikkerhet
Sikt har en databehandleravtale med underleverandøren Ex Libris. Hver enkelt institusjon må signere en databehandleravtale med Sikt før man kan ta i bruk bibliotektjenestene. De enkelte tjenestene er beskrevet i egne vedlegg til databehandleravtalen.
Virksomheten har et selvstendig ansvar for å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet ved egen bruk av tjenesten. Dette følger blant annet av bestemmelsene i eForvaltningsforskriften og personopplysningsloven. Det innebærer at virksomheten skal vurdere risikoen for brudd på sikkerheten og iverksette nødvendige sikringstiltak for å beskytte informasjonens konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet. Vurdering og iverksetting av nødvendige sikringstiltak skal skje innenfor rammen av virksomhetens ledelsessystem for informasjonssikkerhet.
Det skal inngås en databehandleravtale før tjenesten tas i bruk. Informasjon om håndtering av sikkerhet og personvern i tjenesten finnes nærmere beskrevet i databehandleravtalen.
Det bør gjennomføres en risiko- og sårbarhetsvurdering (ROS) for tjenesten hos virksomheten. Sikt kan bistå med maler og eventuelt rådgivning i forbindelse med dette.
Vederlag, kostnader, økonomi
Tjenesten er organisert som et konsortium og tjenesten faktureres gjennom en årlig deltakerkontingent i konsortiet. Den økonomiske rammen for konsortiet defineres av Styret for konsortiet og kostnadene fordeles basert på en vedtatt kostnadsfordelingsmodell.
Organisering, styring
Tjenesten er organisert som et samarbeidskonsortium.
Se retningslinjene for BIBSYS-konsortiet.
Varighet, oppsigelse
Betingelsene for deltakelse i konsortiet er definert i konsortieavtalen mellom Sikt og den enkelte institusjon. Utover det som er beskrevet i denne er det de generelle tjeneste- og leveransebetingelser i Sikt som er gjeldende for tjenesten.
Der det eksisterer avtaler eller betingelser for enkelttjenester som dekker områdene i de generelle betingelsene, går avtalen for enkelttjenesten foran de generelle betingelsene: https://sikt.no/generelle-tjeneste-og-leveransebetingelser
Relaterte sider og tjenester
Brukerstøtte
Trenger du brukerstøtte for bibliotektjenestene?
For medlemmer i BIBSYS-konsortiet, ta kontakt via support.bibsys.noKontakt
Ønsker du å vite mer om bibliotektjenestene våre?
For andre, fyll ut en forespørsel i kontaktskjemaet