Driftsmeldinger
Her kan du sjekke om det er registrert driftsmeldinger for våre produkter og tjenester
[Løst] Problem med telefoni - Sentralbord
Publisert:
5. desember 2024 kl. 08.06
Vi opplever for øyeblikket problemer med å motta telefonsamtaler, og vil ringe tilbake dersom du forsøker å nå oss. Dette er en fellesfeil som også berører flere andre virksomheter.
Det jobbes med å finne årsak og korrigere feilen.
Inntil videre anbefaler vi å kontakte oss via vårt nettskjema:
https://sikt.no/om-sikt/kontakt-oss#skjema
Oppdatering: Dette er en fellesfeil som berører flere virksomheter
Oppdatering 2: Feilen ble løst ca 09:45
Start:
5. desember 2024 kl. 07.00
Slutt:
5. desember 2024 kl. 08.45
[LØST] Feide - Treg eller feilende innlogging
Publisert:
20. november 2024 kl. 08.03
Vi opplever at en del Feide innlogginger feiler
Vi jobber med å undersøke og rette feilen.
Problemet ble løst 09:25.
Start:
20. november 2024 kl. 07.41
Slutt:
20. november 2024 kl. 08.25
Planlagt arbeid: Humio / LogScale vedlikehold
Publisert:
28. oktober 2024 kl. 09.12
Humio/Logscale vedlikehold
Det planlegges en større omlegging og oppgradering.
Dette vil føre til noe ustabilitet i systemet mens arbeidet pågår, og kan også gi utilgjengelighet i perioder.
Vi beklager ulempene dette eventuelt måtte medføre.
Start:
31. oktober 2024 kl. 19.00
Slutt:
31. oktober 2024 kl. 22.00
[LØST] Problem med mottak av eposter/nettskjema
Publisert:
29. oktober 2024 kl. 09.17
Eposter og nettskjema sendt til kontakt@sikt.no i mellom 28.okt kl 16:15 og 29.okt kl 09:00 har beklageligvis gått tapt pga en feil i ett av våre system. Dersom du har forsøkt å sende en epost eller melding til oss i dette tidsrommet ber vi deg om å sende på nytt.
Dette gjelder både eposter og innsendinger med nettskjemaer på våre nettsider.
Vi beklager ulempen dette har medført!
Start:
28. oktober 2024 kl. 15.15
Slutt:
29. oktober 2024 kl. 08.00
[LØST] Nyoppretting av europeiske studentbevis fungerer ikke
Publisert:
31. oktober 2024 kl. 11.51
Nyoppretting av europeiske studentbevis fungerer ikke nå - vi må gå over til ny esc-ruter
Dersom du som programstudent ved pilotlærested samtykker til å få tildelt europeisk studentbevis nå, vil det ikke fungere før vi gjort endringer etter ny spesifikasjon fra våre europeiske samarbeidspartnere.
Vi beklager ulempene og forsinkelsen.
Start:
25. oktober 2024 kl. 06.00
Slutt:
15. november 2024 kl. 06.00
Nedlasting av dokumenter fungerer ikke på sikt.no
Publisert:
1. oktober 2024 kl. 07.29
Det er ikke mulig å laste ned vedlegg/dokumenter.
Vi har for tiden problemer med dokumenter og bilder på sikt.no.
Vi beklager ulempen og jobber med å rette feilen.
Start:
30. september 2024 kl. 06.00
Slutt:
1. oktober 2024 kl. 09.49
[LØST] Feil med integrasjonen FS og Canvas
Publisert:
24. september 2024 kl. 08.58
Det er feil med Integrasjonen FS og Canvas har driftsforstyrrelser.
Tiltakene har hatt ønsket effekt, FS-integrasjonen og Canvas virker igjen som normalt.
Vi beklager ulempene denne hendelsen har medført.
Start:
24. september 2024 kl. 08.45
Slutt:
24. september 2024 kl. 09.30
[LØST] Påloggingsproblem til Felles Studentsystem
Publisert:
11. september 2024 kl. 07.58
Vi opplever for øyeblikket problem med pålogging til FS og at brukere blir kastet ut. Problemene er videremeldt til vår driftspartner og det jobbes med feilretting.
Feilen skal være løst kl. 10:11
Start:
11. september 2024 kl. 07.30
Slutt:
11. september 2024 kl. 08.11
[LØST] Problemer med FS
Publisert:
10. september 2024 kl. 06.32
Oppdatert:
10. september 2024 kl. 12.30
Vi har fått inn en del henvdelser om opplevde problemer med FS-pålogging fra ulike institusjoner
Vi jobber med å undersøke feilen
10.09.2024 14:30
Feilen skal være løst, ta kontakt dersom man fortsatt opplever feil
Start:
10. september 2024 kl. 06.00
Slutt:
10. september 2024 kl. 12.30
[LØST] Delingstjenesten DLR er delvis utilgjengelig
Publisert:
21. august 2024 kl. 11.15
Dette kan føre til problemet med å forhåndsvise eller laste ned innhold i DLR.
Vi arbeider med å lokalisere og rette feilen.
22.08.2024 12:00
Feilen skal nå skal være rettet.
Start:
21. august 2024 kl. 11.00
Slutt:
22. august 2024 kl. 10.00
[LØST] Studentbevis-appen ustabil på iPhone
Publisert:
16. august 2024 kl. 06.21
Vi har de seneste dagene opplevd ustabilitet i Studentbevis-appen på iPhone relatert til den nye iOS-versjonen 17.6.1.
30.08.2024:
Ny versjon av appen er ute for iOS. v4.0.3. Alle bibliotekene er nå oppgradert til siste tilgjengelige versjon.
Android-delen er fortsatt i review, legges ut når den har gått igjennom.
Tekst i App Store: I denne versjonen har vi gjort flere forbedringer som vi tror kan løse noen av stabilitetsproblemene som er rapportert, spesielt på enheter med iOS 17.5.1 og 17.5.2.
- Feilrettinger: Vi har jobbet med justeringer som vi håper kan redusere uventede krasj i appen.
- Ytelsesforbedringer: Vi har også optimalisert appen for å gjøre den raskere og mer smidig.
16.08.2024:
Vi har de seneste dagene opplevd ustabilitet i Studentbevis-appen på iPhone relatert til den nye iOS-versjonen 17.6.1. Brukere kan oppleve å bli kastet ut og at appen krasjer. Vi jobber med en ny versjon av appen, som vi håper vil løse mange av disse problemene.
Behov for å bevise at du er student og har betalt semesteravgift kan dekkes ved å logge inn i StudentWeb eller vise semesterkvittering mottatt på e-post.
Vi beklager ulempene dette medfølger.
Oppdateringer vil bli publisert på fellesstudentsystem.no
Start:
16. august 2024 kl. 06.00
Slutt:
30. august 2024 kl. 06.00
[LØST] Problemer med Feide-innlogging
Publisert:
15. mai 2024 kl. 07.26
Feide opplever forstyrrelser med innlogging for en del brukere.
En del innlogginger går helt fint, mens andre tar for lang tid og timer ut med en 502 Bad Gateway. Problemene startet litt over kl. 09:00 og vi jobber med å løse det for alle.
Vent noen minutter og prøv igjen.
Oppdatering kl 10:30:
Vi opplever ikke lenger problemer med innlogging, men fortsetter å overvåke situasjonen nøye.
Årsaken til problemene skyldes veldig høy last på kort tid.
Vi jobber med å finne en god løsning for å kunne håndtere lignende situasjoner fremover.
Beklager ulempene dette har medført.
Start:
15. mai 2024 kl. 07.02
Slutt:
15. mai 2024 kl. 07.45
[LØST] Feil med integrasjonen til Digital eksamen
Publisert:
6. mai 2024 kl. 20.36
Oppdatert:
7. mai 2024 kl. 07.21
Det er feil med Digeks-API. Integrasjonen mellom WISEflow/Inspera Assessment og FS er nede.
Dette skyldes en feil ved en tjeneste hos en underleverandør av Sikt, og de jobber på spreng med å løse problemet.
07.05.2024 09:21:00 Feilen er løst og integrasjon fungerer som normalt.
Start:
6. mai 2024 kl. 14.00
Slutt:
6. mai 2024 kl. 21.20
Cristin REST-API er nede
Publisert:
2. mai 2024 kl. 10.49
Oppdatert:
2. mai 2024 kl. 13.15
Cristin (både gamle og nye) er oppe igjen, men REST-API-Tjenestene er nede. NVA er også påvirket.
Det er ikke kontakt med Cristin REST-API.
Dette påvirker også innlogging i NVA. Det gjelder for både PROD og TEST-miljøene.
Problemet skal være løst.
Start:
2. mai 2024 kl. 10.46
Slutt:
2. mai 2024 kl. 12.40
Nedetid på vårt saksbehandlingssystem
Publisert:
15. april 2024 kl. 06.49
Vi opplever for tiden tekniske problemer med vårt saksbehandlingssystem / ticket-system.
Dette medfører manglende autosvar på saker via epost og nettskjema, samt forlenget saksbehandlingstid.
Vi beklager ulempen dette medfører og arbeider med å få det opp igjen så raskt som mulig.
Start:
15. april 2024 kl. 04.15
Slutt:
15. april 2024 kl. 07.57
Vitnemålsportalen - Problem med henting av resultater
Publisert:
2. april 2024 kl. 06.22
Vi opplever problemer med innlasting av resultater i Vitnemålsportalen. Vi jobber så raskt som mulig med å rette feilen. Feilen skal nå være løst
We are experiencing issues with loading results into the Diploma Registry, and are working to resolve the issue as quickly as possible.
Start:
27. mars 2024 kl. 16.00
Slutt:
2. april 2024 kl. 07.45
Feide.no er ustabilt
Publisert:
17. mars 2024 kl. 20.18
Feide.no har periodevis vært nede. Våre eksperter arbeider med saken, men det ser ut til at nettstedet er oppe å går igjen nå.
Vi beklager ulempen dette medfører.
Start:
16. mars 2024 kl. 18.00
Slutt:
19. mars 2024 kl. 11.00
Vedlikeholdsarbeid berører Zoom-tjenesten 16. mars
Publisert:
15. mars 2024 kl. 12.35
Det er meldt planlagt arbeid fra NORDUnet som vil berøre vår Zoom-tjeneste.
Vedlikeholdsarbeid berører Zoom-tjenesten 16. mars
Vår leverandør NORDUnet vil gjennomføre vedlikeholdsarbeid som berører vår Zoom-tjeneste.
Dette vil medføre ustabilitet og nedetid på tjenesten i perioden.
Vi beklager ulempen dette medfører.
Lørdag 16. mars, kl. 07-19
Start:
16. mars 2024 kl. 06.00
Slutt:
16. mars 2024 kl. 18.00
Problem med login for gamle Cristin
Publisert:
23. februar 2024 kl. 08.49
Oppdatert:
23. februar 2024 kl. 12.08
Flere brukere får feilmelding "Din bruker ble ikke funnet i Cristin"
Flere av våre brukere melder om feilmelding "Din bruker ble ikke funnet i Cristin"
Feilen skal nå være rettet
Ta kontakt om man fortsatt opplever feil
Start:
23. februar 2024 kl. 07.06
Slutt:
23. februar 2024 kl. 12.06
Databasejobber som feiler GAUS, CANVAS, VITNEMAL*
Publisert:
16. februar 2024 kl. 11.09
FS-klienten viser nå at flere databasejobber feiler.
2024-02-16 kl. 11:00 FS-klienten viser nå at flere databasejobber feiler.
- Databasejobb JOB_instkode_GAUS_SAKER feilet
- Databasejobb JOB_instkode_VITNEMALSB_FNRENDR feilet
- Databasejobb JOB_instkode_VITNEMALSBANK feilet
- PK_FSWS_LMS_CANVAS.P (...) feiler
Vi jobber med å lokalisere årsaken til disse meldingene. Følg med her for oppdateringer: https://www.fellesstudentsystem.no/driftsmeldinger/2024/2024-02-16-2.html
Start:
16. februar 2024 kl. 10.00
Slutt:
19. februar 2024 kl. 07.00
Problemer med overføring fra FS til Canvas - produksjonsmiljøet
Publisert:
16. februar 2024 kl. 11.08
Det er problemer med overføringen av data fra FS til Canvas.
2024-02-16 kl: 10:00 Det er problemer med overføringen av data fra FS til Canvas.
- Problemet gjelder produksjonsmiljøet og ikke demo. Problemet startet ca. kl 11:00 i går torsdag. Vi jobber med å lokalisere problemet. Følg med her for oppdatering i saken
- Problemet vises i FS-klientens varsellogg.
Saken oppdateres her: https://www.fellesstudentsystem.no/driftsmeldinger/2024/2024-02-16.html
Start:
16. februar 2024 kl. 09.00
Slutt:
19. februar 2024 kl. 08.00
Signeringen i Vitnemålsportalen og Studentweb er nede
Publisert:
12. februar 2024 kl. 07.17
Signeringen er nede både i Vitnemålsportalen og Studentweb. Trolig vært nede siden lørdag formiddag. Dette fører til at det ikke er mulig å bestille digitalt signerte dokumenter, og all deling av resultater fra Vitnemålsportalen har stoppet opp. Vi feilsøker.
12.02.2024 kl. 13.50: Det ble gjort en feilretting, og signeringstjenesten fungerte igjen ca. kl. 10.30, men i den første perioden etter dette tok signeringen og dermed også delingen lang tid. Etter hvert gikk behandlingstiden betydelig ned, og nå skal tjenesten fungere som normalt. Vi anbefaler brukere av Vitnemålsportalen om å sjekke menypunktet "Mine delte resultater". Dersom bestillingen har statusen "signerer dokument", vil den trolig ikke bli behandlet, og vi oppfordrer til å gjøre delingen på nytt. Beklager ulempene.
Start:
12. februar 2024 kl. 07.00
Slutt:
12. februar 2024 kl. 12.50
Problem med interne system - Forlengar saksbehandlingstid
Publisert:
6. februar 2024 kl. 14.05
Grunna problem med interne system har vi mista tilgong til saksbehandlingssystemet vårt mot slutten av denne arbeidsdagen.
Problemet medførar noko lengre saksbehandlingstid, spesielt på nye henvendelsar.
Det vil også seie at dersom du sendar inn epost til oss, vil du ikkje motta bekreftelse på at vi har mottatt den før ting er oppe og går igjen.
Vi beklagar ulempa det medførar, og jobbar med å få ting tilbake så raskt som råd.
Start:
6. februar 2024 kl. 12.00
Slutt:
6. februar 2024 kl. 20.20
IntArk - Nedetid for deler av tjenesten
Publisert:
1. februar 2024 kl. 07.35
Vi har uventet nedetid for deler av tjenestene for IntArk. Det ble oppdaget i dag kl. 07:44.
For Gravitee gjelder det Management og Portal grensesnittene. Selve APIene ser ut til å svare og fungere som normalt.
For RabbitMQ gjelder det kun det gamle management grensesnittet. BROM ser ut til å fungere som normalt.
Grensesnittet for Grafana ser også ut til å være nede.
Melder om at problemet er løst og at oppgradering av Gravitee for gjenverende organisasjoner starter nå.
Start:
1. februar 2024 kl. 06.45
Slutt:
1. februar 2024 kl. 08.00
Problemer med innlogging meldeskjema/MinSide (personverntjenesten)
Publisert:
16. mars 2023 kl. 09.46
Vi har opplevd ustabillitet på innlogging til meldeskjema/ min side fra onsdag kl 13
Vi forventer at alle PVT system fungerer normalt fra ca kl. 10.
Start:
15. mars 2023 kl. 12.00
Slutt:
16. mars 2023 kl. 09.44