Driftsmeldinger

Her kan du sjekke om det er registrert driftsmeldinger for våre produkter og tjenester

NVA - Problemer med oppslag mot kanalregisteret

Publisert:

3. november 2025 kl. 07.50

NVA har problemer med oppslag mot kanalregisteret.

Utviklere er informert og ser på saken.

Start:

31. oktober 2025 kl. 14.40

Forvaltningsdatabasen er nede

Publisert:

31. oktober 2025 kl. 10.25

Det har i dag oppstått flere feil knyttet til Forvaltningsdatabasen. Utvikler er informert og feilene blir undersøkt. Oppdateringer vil følge i gjeldende driftsmelding.

  1. Databasens administrasjonssider

    Ikke mulig å redigere enheter i databasen, laste opp filer mm.

  2. Databasens eksterne nettsider:

    Oppslag i databasens sider gir feilmelding.

Start:

31. oktober 2025 kl. 10.00

Slutt:

3. november 2025 kl. 08.00

Løst

Feide innlogging er nede

Publisert:

20. oktober 2025 kl. 08.15

Vi opplever for tiden problemer med pålogging til Feide-tjenesten, vi jobber med å rettet feilen så rask som mulig.

..

Start:

20. oktober 2025 kl. 08.00

Slutt:

20. oktober 2025 kl. 08.20

Løst

Fagpersonweb er ustabil

Publisert:

14. oktober 2025 kl. 13.38

De siste dagene har Fagpersonweb hatt korte nedetider med ujevne mellomrom. Vi jobber med Usit for å kartlegge årsaken og fjerne feilen.

Følg oppdateringer på vår driftsmelding på fellesstudentsystem.no:
https://www.fellesstudentsystem.no/driftsmeldinger/2025/2025-10-14.html

Start:

14. oktober 2025 kl. 11.20

Slutt:

22. oktober 2025 kl. 06.00

Løst

Resultater fra BI er utilgjengelige - nedetid torsdag 9. oktober

Publisert:

9. oktober 2025 kl. 15.42

BIs studieadministrative system er nede pga oppgradering fra kl 14.00 torsdag til kl 08.00 fredag morgen.

Vi beklager ulempene. Vennligst kontakt BI direkte dersom det haster å dokumentere utdanningen.

Start:

9. oktober 2025 kl. 12.00

Slutt:

10. oktober 2025 kl. 06.00

Løst

Problemer med tregt nett mot utlandet

Publisert:

2. oktober 2025 kl. 11.56

Det er for tiden problemer med tregheter på nettilknytning mot utlandet.

Det jobbes med å feilrette det så raskt som råd.

Oppdatering 02.10, kl 15:45: Vi har utført en midlertidig løsning på problemet, og en permanent fiks vil komme snart. Når vi går går over til den vil det kunne oppleves noe ustabilitet i en kort periode.

Oppdatering 03.10, kl. 11:35: Problemet ble permanent løst 2. oktober ca. kl. 18. Feilen lå hos vår oppstrømsleverandør på en av våre utenlandslinker. Vi har etterspurt en RFO-rapport.

Start:

2. oktober 2025 kl. 10.50

Slutt:

2. oktober 2025 kl. 16.00

Løst

EpN - synk med FS feiler

Publisert:

2. oktober 2025 kl. 08.25

Det er problem med synkronisering av data mellom FS og EpN.

Dette gjelder både prod, demo og test. Vi jobber med å løse problemet.

Start:

2. oktober 2025 kl. 08.24

Slutt:

6. oktober 2025 kl. 13.00

Løst

Flere FS integrasjoner er nede

Publisert:

1. oktober 2025 kl. 07.34

Flere av våre integrasjoner sliter i dag. Dette vil bl.a. påvirke Vitnemålsportalen, digital signering, digital eksamen.

Vi feilsøker og oppdaterer når vi vet mer.

Start:

1. oktober 2025 kl. 07.00

Slutt:

1. oktober 2025 kl. 07.40

Løst

Edukiosk feiler ved autentisering

Publisert:

12. september 2025 kl. 06.05

Oppdatert:

16. september 2025 kl. 11.20

EduKiosk feiler ved autentisering. Driftsleverandøren er kontaktet.

For oppdateringer, se fellesstudentsystem.no: 
https://www.fellesstudentsystem.no/driftsmeldinger/2025/

Start:

12. september 2025 kl. 05.20

Slutt:

16. september 2025 kl. 11.20

Løst

NVA stenges for innlogging

Publisert:

11. september 2025 kl. 11.41

NB! Oppdatert tidspunkt: NVA stenges for innlogging 11/9-25 kl 18:00 til 12/9-25 kl 08:00

NVA stenges for innlogging i dag klokken 18:00 og åpnes i morgen tidlig klokken 08:00. 

Migreringsperiode. NVA indekseres slik at alle migrerte data blir tilgjengelig i søk. 

Start:

11. september 2025 kl. 11.40

Slutt:

12. september 2025 kl. 06.00

Løst

EduKiosk er utilgjengelig

Publisert:

10. september 2025 kl. 06.48

EduKiosk er utilgjengelig for alle brukere.

EduKiosk er utilgjengelig for alle brukere. Driftsleverandøren jobber med å lokalisere problemet. 

Start:

10. september 2025 kl. 06.00

Slutt:

10. september 2025 kl. 08.35

Løst

Arkivering av data er utilgjengelig

Publisert:

10. september 2025 kl. 06.40

Arkivering av data er utilgjengelig på grunn av teknisk feil.

Arkivering av data er utilgjengelig på grunn av teknisk feil. Vennligst kontakt dataarkivering@sak.sikt.no ved behov.
Deposit data is unavailable due to technical errors. Please contact dataarkivering@sak.sikt.no if necessary.

Start:

9. september 2025 kl. 12.00

Slutt:

12. september 2025 kl. 08.30

Løst

Feil på tjenestene Søknadsweb og Studentweb

Publisert:

8. september 2025 kl. 16.09

Oppdatert:

9. september 2025 kl. 08.25

En feil gjorde at personer som benyttet Studentweb og Søknadsweb kunne se opplysninger om andre personer ved innlogging

Feilen som gjorde at personer som benyttet Studentweb og Søknadsweb kunne se opplysninger om andre personer er nå rettet. Problemene skyldes en feil i driftsoppsettet for disse tjenestene. 
 

Feilen er oppdaget og ble rettet ca. 17.40, og begge tjenestene er nå oppe igjen. Avviket blir fulgt opp videre etter gjeldende rutiner. Det jobbes nå med å få oversikt over omfanget, og universitetene og høyskolene vil bli orientert så fort vi har mer informasjon.

Se mer informasjon her: Informasjon om teknisk feil i Studentweb og Søknadsweb

Start:

8. september 2025 kl. 14.05

Slutt:

8. september 2025 kl. 15.40

Løst

Supporttelefon er midlertidig utilgjengelig

Publisert:

5. september 2025 kl. 09.32

Vår supporttelefon er midlertidig utilgjengelig

Oppdatering

Telia har løst problemet med bedriftsnettet, og våre tjenester er nå fullt tilbake i drift.

-

Telia har for øyeblikket pågående problemer med bedriftsnettet, noe som påvirker Sikt sin support telefon.
Vi ber om at henvendelser sendes inn via "Kontakt oss" skjemaet.

 


 

Start:

5. september 2025 kl. 09.00

Slutt:

5. september 2025 kl. 10.15

Løst

Søkerportalen er for øyeblikket utilgjengelig

Publisert:

4. september 2025 kl. 15.09

Vi opplever nedetid på Søkerportalen sok.samordnaopptak.no

Vi opplever nedetid på Søkerportalen sok.samordnaopptak.no

Start:

4. september 2025 kl. 12.47

Slutt:

4. september 2025 kl. 16.51

Løst

Problemer med utgående epost - manglende autosvar

Publisert:

3. september 2025 kl. 07.48

Vi opplever problemer med utgående epost, som m.a. gjør at epost sendt til våre epostadresser eller via nettskjema, ikke får autosvar for øyeblikket.

Vi mottar innkommende, så om du har sendt inn sak til oss har vi fått den selv om du ikke får et autosvar tilbake.

Vi jobber med å løse problemet så raskt som mulig, og alle berørte eposter vil bli sendt ut på nytt så snart feilen er rettet.

Start:

3. september 2025 kl. 05.00

Slutt:

3. september 2025 kl. 08.25

Løst

Problemer med pålogging til FS via EduKiosk

Publisert:

27. august 2025 kl. 06.43

27.08.2025 kl.09:45 Problemet med pålogging til FS PRD/PROD via EduKiosk er nå løst

Det er problemer med pålogging til FS via EduKiosk. Problemet gjelder kun pålogging til PRD/PROD og ikke pålogging til DMO/DEMO. Problemet ble meldt inn i går tirsdag 26. sep. Problemet er meldt videre til driftsleverandøren. Det jobbes med å lokalisere problemet. 

Pålogging til FS PRD/PROD via UH Programkiosk fungerer. 

Følg vår driftsmelding på FS sine nettsider for videre oppdateringer: Driftsmeldinger - Felles studentsystem

Start:

26. august 2025 kl. 14.00

Slutt:

27. august 2025 kl. 07.45

Løst

Cristin settes i lesemodus 19. august, og resultater flyttes til NVA.

Publisert:

19. august 2025 kl. 07.43

Utfasing av Cristin og overgang til Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

Cristin stenges 19. august, og resultater vil da flyttes til NVA. I flytteperioden vil Cristin være i lesemodus. 
Det betyr at du kan fortsatt søke opp og se resultater i Cristin, men du kan ikke registrere nye resultater eller redigere resultater før din institusjon har tilgang til NVA.

Du finner mer informasjon på Cristin.no


 

Start:

19. august 2025 kl. 11.00

Slutt:

14. oktober 2025 kl. 09.00

Løst

Problemer med innlogging til Vitnemålsportalen

Publisert:

10. august 2025 kl. 18.53

Vi opplever for tiden ustabilitet med innlogging på vitnemalsportalen.no

Vår leverandør for nettsiden jobber med å få det feilrettet så raskt som mulig.
Vi anbefaler å vente litt og prøve igjen.

10. August 22:30 
Vår leverandør melder om feilen er rettet og tjenesten er tilbake til normal drift.


 

Start:

10. august 2025 kl. 16.00

Slutt:

10. august 2025 kl. 20.30

Løst

Problemer med IRT chat

Publisert:

7. august 2025 kl. 16.12

Vi opplever for øyeblikket problemer med at IRT chat for Cybersikkerhetssenteret er nede.

Vi jobber med å få tjenesten opp igjen så raskt som mulig.

Oppdatering: Tjenesten er oppe og går igjen fra og med kl. 18:16

Start:

7. august 2025 kl. 15.55

Slutt:

7. august 2025 kl. 16.16

Løst

Driftsforstyrrelsene i nettverket

Publisert:

8. juli 2025 kl. 08.54

Sikt opplever driftsforstyrrelser i nettverket.

Forstyrrelsene vi opplevde i Forskningsnettet skyldtes en konfigurasjonsfeil som raskt ble utbedret.

Ustabiliteten varte i ca 15min.
Det ble samtidig iverksatt umiddelbare tiltak for å minimere risikoen for at tilsvarende situasjon oppstår igjen

Start:

8. juli 2025 kl. 08.25

Slutt:

8. juli 2025 kl. 09.00

Løst

ki.sikt.no er for øyeblikket utilgjengelig

Publisert:

3. juli 2025 kl. 07.22

Tjenesten er tilgjengelig og oppleves stabil igjen.

Dette berører Sikts KI tjeneste: https://ki.sikt.no/

Start:

3. juli 2025 kl. 06.00

Slutt:

3. juli 2025 kl. 08.23

Løst

Problemer med signering og deling via Vitnemålsportalen

Publisert:

16. juni 2025 kl. 12.11

Vi opplever for tiden problemer med signering og deling av resultater på vitnemalsportalen.no. We are currently experiencing issues with signing and sharing results via The Diploma Registry.

Det jobbes med å lokalisere problemet. Følg med her for oppdateringer: https://www.vitnemalsportalen.no/om/driftsmeldinger/ 

We are currently investigating the issue. Please follow the status message on https://www.vitnemalsportalen.no/english/about/operational-notifications/  for further updates.

Start:

16. juni 2025 kl. 12.00

Slutt:

20. juni 2025 kl. 14.00

Løst

FileSender utilgjengelig i perioden 11. juni 2025 16-18

Publisert:

10. juni 2025 kl. 07.17

FileSender utilgjengelig i perioden 11/6-25 16-18

På grunn av planlagt arbeid vil FileSender være utilgjengelig i perioden 11/6-25 klokken 16-18.

Start:

11. juni 2025 kl. 14.00

Slutt:

11. juni 2025 kl. 16.00

Løst

Problemer med å starte FS i UH-Programkiosk og Edu-kiosk

Publisert:

28. mai 2025 kl. 06.40

Det er problemer med å starte FS i UH-Programkiosk problemet omfatter også Edu-kiosken

Problemet er meldt videre til vår driftsleverandør, UiO-IT. Vi håper problemet løses raskt. 

Oppdatering: USIT melder om at problemet skal være løst rundt 09:45.

Start:

28. mai 2025 kl. 06.00

Slutt:

28. mai 2025 kl. 07.45

Løst

Problemer med aktivering av, eller endringer på, tjenester i Feides Kundeportal

Publisert:

14. mai 2025 kl. 11.07

Ein feil i Feides Kundeportal fører til at man får feilmelding når man forsøker å gjøre en endring som skal utløse epost-varsel. Feilen er identifisert og vi regner med å ha dette rettet innen en halvtimes tid.

Dette berører m.a. aktivering av tjenester, og endring av hvilke skoler som har tilgang.

Start:

14. mai 2025 kl. 07.45

Slutt:

14. mai 2025 kl. 11.11

Løst

Driftsforstyrrelser i ID-porten berører pålogging med Feide

Publisert:

9. mai 2025 kl. 12.24

Dersom man forsøker å logge på med Feide via ID-porten vil innloggingen kunne feile. Det hjelper å forsøke på nytt et par ganger.

Se mer informasjon på Digitaliseringsdirektoratets statusside:
https://status.digdir.no/incidents/0h8mb65gqsy1

Start:

9. mai 2025 kl. 10.32

Slutt:

9. mai 2025 kl. 11.50

Løst

Problemer med Feide-hotell

Publisert:

8. mai 2025 kl. 08.42

Det er for tiden driftsforstyrrelser med Feide-pålogging for kunder som benytter Feide-hotell.

Feilen skal være rettet og påloggings-tjenesten skal fungere igjen.
Uforutsett heng av foreløpig uviss årsak i master LDAP server, som påvirket slave-server som benyttes til Feide-pålogging for kunder av Feidehotellet.

Start:

8. mai 2025 kl. 08.00

Slutt:

8. mai 2025 kl. 08.47

Løst

Intark problem

Publisert:

8. mai 2025 kl. 06.22

Sikt varsler om at Grafana (overvåkning), Gravitee manager gateways ikke er tilgjengelige for trafikk. Dette gjelder hele IntArk. RabbitMQ og BROM skal ikke være påvirket.

Oppdatering 08:50
Vår underleverandør har fornyet sertifikatet og alle tjenestene er på vei opp igjen

Årsaken ser ut til å være utløpt sertifikat hos underleverandør.
Det jobbes med å fornye dette og vi kommer med en oppdatering fortløpende.

Start:

8. mai 2025 kl. 00.00

Slutt:

8. mai 2025 kl. 06.50

Løst

DLR er utilgjengelig

Publisert:

22. april 2025 kl. 07.32

Sikt er i ferd med å legge ned tjenesten Digitale læringsressurser (DLR), uttak av læringsressurser gjøres på bestilling.

Det jobbes med videre håndtering og tilgjengeliggjøring av innhold i alternative løsninger. 
Mer om saken finner dere her: https://sikt.no/oppdateringer-fra-digitalt-laeringsmiljo

Start:

22. april 2025 kl. 06.00

Slutt:

30. september 2025 kl. 22.00

Løst

Ustabiliteter på DNS-resolver

Publisert:

12. mars 2025 kl. 11.57

Sikt har mottatt tilbakemeldinger om at noen kunder opplever ustabiliteter på vår DNS resolver. Dette kan medføre problemer for våre nettkunder og kan påvirke tilgangen til noen tjenester.

Oppdatering i forhold til ustabiliteter på DNS-resolver-tjenesten.

27 mars
Vår DNS resolver-tjeneste hadde flere problemer i perioden like
før 12. mars. Disse problemene skal nå være løst med de endringer som ble utført 13. mars. Eventuelle nye problemer bes meldt
til vårt servicesenter.

14 mars
Årsaken til de nylige forstyrrelsene i tjenesten er to ulike bugs i de to resolver-programvarene som kjøres, og dette er nå mitigert ved delvis å nedgradere programvare og tilbake rulling av triggende konfigurasjons-endring.  

Dette er stegvis gjort på den "anycastede" dns-resolver1.uninett.no i perioden mellom 12. mars kl. 11:00 og
13. mars kl. 18:23, og vi har siden dette siste tidspunktet ikke lenger detektert symptomene på dns-resolver1. Dns-resolver2 ble omkonfigurert 13. mars 13:53 (etter å ha vært restartet tidligere).
Feilene er rapportert til organisasjonene bak aktuell programvare, og vi holder tjenesten fortsatt nøye under oppsikt.

Ønskes det mer detaljinformasjon kan dette deles med våre kunder
ved å henvende seg til Sikt servicesenter.

Start:

12. mars 2025 kl. 08.30

Slutt:

27. mars 2025 kl. 13.00

Løst

Problemer med IRT-Chat

Publisert:

6. mars 2025 kl. 08.55

Sikt opplever driftsforstyrrelser med IRT-chat som gjør at tjenesten flyter inn og ut av tilgjengelighet.

Feilen er rettet og tjenesten er tilbake til normal drift.

Start:

6. mars 2025 kl. 08.30

Slutt:

6. mars 2025 kl. 10.25

Løst