Driftsmeldinger

Her kan du sjekke om det er registrert driftsmeldinger for våre produkter og tjenester

Problem med login for gamle Cristin

Publisert:

23. februar 2024 kl. 08:49

Oppdatert:

23. februar 2024 kl. 12:08

Flere brukere får feilmelding "Din bruker ble ikke funnet i Cristin"

Flere av våre brukere melder om feilmelding "Din bruker ble ikke funnet i Cristin"

Feilen skal nå være rettet

Ta kontakt om man fortsatt opplever feil

Start:

23. februar 2024 kl. 07:06

Slutt:

23. februar 2024 kl. 12:06

Løst

Databasejobber som feiler GAUS, CANVAS, VITNEMAL*

Publisert:

16. februar 2024 kl. 11:09

FS-klienten viser nå at flere databasejobber feiler. 

2024-02-16 kl. 11:00 FS-klienten viser nå at flere databasejobber feiler. 

  • Databasejobb JOB_instkode_GAUS_SAKER feilet
  • Databasejobb JOB_instkode_VITNEMALSB_FNRENDR feilet
  • Databasejobb JOB_instkode_VITNEMALSBANK feilet
  • PK_FSWS_LMS_CANVAS.P (...) feiler

Vi jobber med å lokalisere årsaken til disse meldingene. Følg med her for oppdateringer: https://www.fellesstudentsystem.no/driftsmeldinger/2024/2024-02-16-2.html 

Start:

16. februar 2024 kl. 10:00

Slutt:

19. februar 2024 kl. 07:00

Løst

Problemer med overføring fra FS til Canvas - produksjonsmiljøet

Publisert:

16. februar 2024 kl. 11:08

Det er problemer med overføringen av data fra FS til Canvas.

2024-02-16 kl: 10:00 Det er problemer med overføringen av data fra FS til Canvas.

  • Problemet gjelder produksjonsmiljøet og ikke demo. Problemet startet ca. kl 11:00 i går torsdag. Vi jobber med å lokalisere problemet. Følg med her for oppdatering i saken
  • Problemet vises i FS-klientens varsellogg. 

    Saken oppdateres her: https://www.fellesstudentsystem.no/driftsmeldinger/2024/2024-02-16.html

Start:

16. februar 2024 kl. 09:00

Slutt:

19. februar 2024 kl. 08:00

Løst

Signeringen i Vitnemålsportalen og Studentweb er nede

Publisert:

12. februar 2024 kl. 07:17

Signeringen er nede både i Vitnemålsportalen og Studentweb. Trolig vært nede siden lørdag formiddag. Dette fører til at det ikke er mulig å bestille digitalt signerte dokumenter, og all deling av resultater fra Vitnemålsportalen har stoppet opp. Vi feilsøker.

12.02.2024 kl. 13.50: Det ble gjort en feilretting, og signeringstjenesten fungerte igjen ca. kl. 10.30, men i den første perioden etter dette tok signeringen og dermed også delingen lang tid. Etter hvert gikk behandlingstiden betydelig ned, og nå skal tjenesten fungere som normalt. Vi anbefaler brukere av Vitnemålsportalen om å sjekke menypunktet "Mine delte resultater". Dersom bestillingen har statusen "signerer dokument", vil den trolig ikke bli behandlet, og vi oppfordrer til å gjøre delingen på nytt. Beklager ulempene.

Start:

12. februar 2024 kl. 07:00

Slutt:

12. februar 2024 kl. 12:50

Løst

Problem med interne system - Forlengar saksbehandlingstid

Publisert:

6. februar 2024 kl. 14:05

Grunna problem med interne system har vi mista tilgong til saksbehandlingssystemet vårt mot slutten av denne arbeidsdagen.

Problemet medførar noko lengre saksbehandlingstid, spesielt på nye henvendelsar.

Det vil også seie at dersom du sendar inn epost til oss, vil du ikkje motta bekreftelse på at vi har mottatt den før ting er oppe og går igjen.

Vi beklagar ulempa det medførar, og jobbar med å få ting tilbake så raskt som råd.

Start:

6. februar 2024 kl. 12:00

Slutt:

6. februar 2024 kl. 20:20

Løst

IntArk - Nedetid for deler av tjenesten

Publisert:

1. februar 2024 kl. 07:35

Vi har uventet nedetid for deler av tjenestene for IntArk. Det ble oppdaget i dag kl. 07:44.

For Gravitee gjelder det Management og Portal grensesnittene. Selve APIene ser ut til å svare og fungere som normalt.

For RabbitMQ gjelder det kun det gamle management grensesnittet. BROM ser ut til å fungere som normalt.

Grensesnittet for Grafana ser også ut til å være nede.

 

Melder om at problemet er løst og at oppgradering av Gravitee for gjenverende organisasjoner starter nå.

Start:

1. februar 2024 kl. 06:45

Slutt:

1. februar 2024 kl. 08:00

Løst

Vitnemålsportalen - Problem med henting av resultater

Publisert:

30. januar 2024 kl. 07:25

Vi opplever problemer med innlasting av resultater i Vitnemålsportalen og jobber så raskt som råd med å feilrette.

We are experiencing issues with loading results into the Diploma Registry, and are working to resolve the issue as quickly as possible.

Oppdatering 1: Feilen skal være rettet

Update 1: The problem has been resolved

 

Oppdatering/Update 2: Korrigert med mer korrekte tidspunkt. Corrected with more precise times.

Start:

29. januar 2024 kl. 15:45

Slutt:

30. januar 2024 kl. 07:45

Løst

fsweb.no-tjenester er ustabile/utilgjengelige (LØST)

Publisert:

15. desember 2023 kl. 12:20

Studentweb og andre fsweb.no-tjenester er ustabile, vi jobber med å få disse opp igjen

Studentweb og andre fsweb.no-tjenester er ustabile: https://www.fellesstudentsystem.no/driftsmeldinger/2023/2023.12.15.html

Start:

15. desember 2023 kl. 11:30

Slutt:

15. desember 2023 kl. 12:35

Løst

(LØST) Nettsider som er nede : Cristin, FS, Vitnemålsportalen og Samordnet Opptak

Publisert:

27. november 2023 kl. 14:23

Oppdatert:

27. november 2023 kl. 14:28

(LØST) Det er feil på nettsidene til flere tjenester:


www.vitnemalsportalen.no
www.fellessystemsystem.no
www.cristin.no
www.samordnaopptak.no

 

Det jobbes med å rette opp feilen.

 

Vi beklager det inntrufne.

Start:

27. november 2023 kl. 14:00

Slutt:

27. november 2023 kl. 14:50

Løst

Feil med visning av datakvalitet i Kundeportalen og q.feide.no

Publisert:

17. november 2023 kl. 13:15

Oppdatert:

1. desember 2023 kl. 07:32

Statistikken for q.feide og Kundeportalen skal nå være som normal

Det har ført til at flere vertsorganisasjoner ser en høy prosentmåling med dårlig datakvalitet i både Kundeportalen og på q.feide.no.
Dette er da tall som ikke stemmer med realiteten.

For å lese av den faktiske datakvaliteten kan det være lurt å kjøre en sjekk av brukerkatalogen i Kundeportalen.
Dette kan også være et passende tidspunkt for at Feide-administratorer tar en sjekk av deres datakvalitet. Dårlig datakvalitet kan
føre til at elevene får et dårligere utdanningstilbud, siden de ikke får tilgang til de digitale læremidlene elevene normalt skulle ha hatt. 

Her kan du som administrator lese om hvordan du sjekker datakvaliteten i Feide:

https://www.feide.no/datakvalitetssjekk

 

Det jobbes nå med en oppdatering som vil tre i kraft i løpet av uke 47.
Statistikken for q.feide og Kundeportalen vil være som normal onsdag 30. november.

Start:

14. november 2023 kl. 10:00

Slutt:

30. november 2023 kl. 09:00

Løst

Innloggingsproblemer med DLR

Publisert:

5. oktober 2023 kl. 12:10

Det er ikke mulig å logge på DLR

Den åpne delen av tjenesten er fortsatt tilgjengelig.

Vi arbeider feilsøking og feilretting

Oppdatering: Feilen er funnet og rettet

Start:

5. oktober 2023 kl. 12:00

Slutt:

10. oktober 2023 kl. 06:50

Løst

Treghet i FS og øvrige tjenester som benytter ldap

Publisert:

3. oktober 2023 kl. 08:12

Oppdatert:

3. oktober 2023 kl. 09:22

UIST melder om problemer med Oracle-ldap-tjenesten. Det fører til treghet for alle tjenester som benytter ldap for oppslag, blant annet FS. Problemet er løst.

Start:

3. oktober 2023 kl. 07:56

Slutt:

3. oktober 2023 kl. 08:36

Løst

Polsys og Forvaltningsdatabasen er for tiden utilgjengelig

Publisert:

21. september 2023 kl. 09:56

Oppdatert:

21. september 2023 kl. 12:13

Polsys og Forvaltningsdatabasen er for tiden utilgjengelig

Feilen er rettet

Start:

21. september 2023 kl. 09:00

Slutt:

21. september 2023 kl. 12:00

Løst

Nettutfall i Teknobyen

Publisert:

18. september 2023 kl. 06:33

Oppdatert:

18. september 2023 kl. 09:28

Problemet ble bekreftet løst ca 10:40.

Vi har for øyeblikket mistet nettilgang på Teknobyen i Trondheim. Det betyr at henvendelser til Sikt vil ta lenger tid enn vanlig. 
Flere av våre tjenester er også nede/utilgjengelig som følge av nettutfallet i Teknobyen. Blant annet Mattermost (IRT-chat) og logganalyseverktøyet Falcon Logscale (tidl. Humio).

Vi beklager ulempene dette medfører. 

Start:

18. september 2023 kl. 06:15

Slutt:

18. september 2023 kl. 08:40

Løst

https://polsys.sikt.no/ er nede

Publisert:

18. september 2023 kl. 12:25

Oppdatert:

18. september 2023 kl. 12:25

Data om det politiske system – Polsys er nede

Tjenesten Data om det politiske system – Polsys, https://polsys.sikt.no/ er nede.
Vi arbeider med å rette feilen og beklager ulempene dette medfører.

Start:

15. september 2023 kl. 13:25

Slutt:

19. september 2023 kl. 06:00

Løst

Tregheter i Feide-innlogging

Publisert:

21. august 2023 kl. 07:42

ID-porten var nede, som førte til mye ekstra "hengende" forespørsler i våre systemer.

Problemet ble bekreftet løst ca 09:40.

Start:

21. august 2023 kl. 06:15

Slutt:

21. august 2023 kl. 07:40

Løst

Eduroam Ørsta-Volda lufthamn

Publisert:

16. august 2023 kl. 11:03

Oppdatert:

4. oktober 2023 kl. 07:07

Eduroam utilgjengelig på Ørsta-Volda lufthamn

Vi har for tiden ikke Eduroam tilgjengelig på Ørsta-Volda lufthamn.

Leverandøren har opplevd utfordringer ifm. aktivering av Eduroam på Ørsta/Volda Lufthamn.
 

Problemet skal være løst.

Start:

16. august 2023 kl. 10:00

Slutt:

4. oktober 2023 kl. 02:19

Løst

Vitnemålsportalen har problemer med å hente resultater

Publisert:

14. august 2023 kl. 06:17

Oppdatert:

21. august 2023 kl. 06:17

Problemet er rettet opp i og skal være løst.

Man vil få opp feilmeldingen: "Noe gikk galt. Vitnemålsportalen klarte ikke å hente resultatene dine. Vennligst forsøk igjen litt senere. Hvis problemet vedvarer, kan du kontakte oss på vitnemalsportalen@sikt.no."

Start:

11. august 2023 kl. 20:30

Slutt:

14. august 2023 kl. 06:40

Løst

Sikt har problemer med sakssystemet

Publisert:

26. juli 2023 kl. 10:39

Vi har for øyeblikket problemer med vårt sakssystem. Henvendelser på e-post vil derfor kunne ha lengre saksbehandlingstid.

Feilen er rettet opp. Henvendelser på e-post vil bli behandlet som normalt.

Start:

26. juli 2023 kl. 06:00

Slutt:

26. juli 2023 kl. 12:00

Løst

DLR og Bird - Driftsforstyrrelser

Publisert:

19. juni 2023 kl. 11:19

[Løst] Vi opplever driftsforstyrrelser som berører tjenestene Digitale Læringsressurser (DLR) og Bird.

Tjenestene var delvis nede.

Feilen er rettet, og tjenestene er oppe og går igjen.

Start:

19. juni 2023 kl. 10:50

Slutt:

19. juni 2023 kl. 12:01

Løst

Rettet: Nedetid på www.feide.no

Publisert:

12. juni 2023 kl. 08:10

Oppdatert:

13. juni 2023 kl. 07:30

Nedetid på feide web-sider: Feilen er nå rettet

Feil på www.feide.no er nå rettet.

 Vi opplever nedetid på nettsiden feide.no.
Våre eksperter arbeider med feilretting og årsaksanalyse.

Start:

12. juni 2023 kl. 07:00

Slutt:

12. juni 2023 kl. 19:57

Løst

Nedetid på Feide.no

Publisert:

28. april 2023 kl. 07:01

https://www.feide.no/ var utilgjengelig i en periode.

Vi opplevde nedetid på nettsiden feide.no.
Våre eksperter arbeider med feilretting og årsaksanalyse.
Nettsiden er nå tilbake.

Start:

28. april 2023 kl. 06:00

Slutt:

28. april 2023 kl. 06:55

Løst

Filesender er nede

Publisert:

4. april 2023 kl. 09:12

Oppdatert:

4. april 2023 kl. 09:11

I perioden var det ikke mulig å benytte Sikt sin tjeneste Filesender

Årsak: Ukjent

Incidentnummer: 353504

Sikt beklager det inntrufne.

Start:

3. april 2023 kl. 22:00

Slutt:

4. april 2023 kl. 09:14

Løst

Problemer med innlogging meldeskjema/MinSide (personverntjenesten)

Publisert:

16. mars 2023 kl. 09:46

Vi har opplevd ustabillitet på innlogging til meldeskjema/ min side fra onsdag kl 13

Vi forventer at alle PVT system fungerer normalt fra ca kl. 10.

Start:

15. mars 2023 kl. 12:00

Slutt:

16. mars 2023 kl. 09:44

Løst

Problemer med pålogging til Cristin

Publisert:

2. februar 2023 kl. 09:25

Det er for tiden ikke mulig å logge på "Nye" Cristin, men den gamle utgaven fungerer fortsatt som normalt.

Vi arbeider med å rette dette så raskt som mulig.
For å nå "gamle" Cristin: https://wo.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wa/registrering?la=no

Start:

2. februar 2023 kl. 07:56

Slutt:

2. februar 2023 kl. 10:00

Løst

Flytting av navnetjener nac.no

Publisert:

1. februar 2023 kl. 12:30

Vi flytter den fysiske lokasjonen til utstyret som kjører nac.no

Dette betyr at maskinen vil være utilgjengelig mens den flyttes.
nac.no brukes som publiserende DNS navnetjener, og er slave for
et større antall DNS-soner.

Denne driftsmeldingen vil oppdateres når flyttingen er utført.
Flyttingen ble ferdigstilt 02.02.2023 ca kl 15:00

Start:

1. februar 2023 kl. 12:00

Slutt:

2. februar 2023 kl. 14:00

Løst

Problem med aktiveringstilgang i Feide kundeportal

Publisert:

19. desember 2022 kl. 10:07

Vi opplever for problemer med aktiveringstilgang i Feide kundeportal.

Dette påvirker kun tjenesteleverandør som skal gi tilgang for tjenester til nye vertsorganisasjoner.
Våre utviklere er på saken, og oppdatering vil bli gitt så snart som mulig.

Oppdatering: Feilen er nå løst og funksjonaliteten skal fungere som forventet igjen.

For oppdateringer, se: https://www.feide.no/driftsmeldinger

Start:

19. desember 2022 kl. 07:00

Slutt:

20. desember 2022 kl. 09:00

Løst

Problem med trådløs gjestenett-løsning

Publisert:

9. desember 2022 kl. 08:26

Problemene med Trådløst gjestenett ble løst ca kl 14.

"Vi har fra ca kl 12:05 ett problem med Clearpass Gjestenett-løsning for sektoren.

Start:

4. desember 2022 kl. 11:05

Slutt:

4. desember 2022 kl. 14:26

Løst

Kontakt