Cris/NVA-prosjektet: Forskningsinformasjon og vitenarkiv samlet i ett system
Cris/NVA-prosjektet handler om å etablere en felles nasjonal løsning for forskningsinformasjon og vitenarkiv. Tjenesten gir oversikt over norsk forskning, gjør publikasjoner åpent tilgjengelig og tilrettelegger for gjenbruk av metadata.
Periode:
2019–2025
Status:
Pågående
Ansvarlig:
Sikt
Periode:
2019–2025
Status:
Pågående
Ansvarlig:
Sikt
Overordnet status for prosjektet
På møtet i styringsgruppen den 7. april ble rapporten etter utprøvingsperioden behandlet, som ett av flere beslutningskriterier for om NVA er klar for hovedlansering.
Styringsgruppen anbefalte at Cristin lukkes for registrering og redigering den 3. juni. Da migreres først data fra Cristin, så migreres ett og ett vitenarkiv.
Planen forutsetter at funksjonalitet for studentoppgaver er ferdigstilt og testet, samt at det foreligger enighet om avtaleverk. Styringsgruppen møtes igjen den 26. mai for å avstemme om prosjektet fortsatt er i rute.
Sikt vil gå ut med mer informasjon via brev til institusjonene, og også informere om plan for opplæring.
Ende til ende-test av kritisk funksjonalitet
Utprøving for alle institusjoner.
Re-testing og utbedring av funksjonalitet.
Ny og avgrenset utprøving av NVA.
Anbefaling om NVA er klar for å tas i bruk ved alle institusjoner.
Forberedelser til overgangen.
Avstemming av at arbeid med studentoppgaver og avtaleverk er i rute.
Overgangen til NVA starter.
Cristin stenger for nye registreringer og migrering av Cristin-data starter.Migrering av vitenarkiv.
Migrering av vitenarkivene starter etter Cristin-migreringen, da migrerer vi ett og ett vitenarkiv. Nærmere informasjon vil bli gitt.Alle institusjoner har fått tilgang til NVA.
Data fra noen vitenarkiv kan fortsatt gjenstå.Opplæring i NVA
Tidspunkt for overgang avtales med hver enkelt institusjon
Tidspunkt for overgang til NVA, med migrering av de lokale vitenarkiv for de det gjelder, avtales mellom Sikt og hver enkelt institusjon når vi er klare for å gå i gang. Det er lagt opp til en lengre overgangsperiode for å sikre kapasitet og ressurser hos de involverte.
Først vil data fra Cristin migreres over, og deretter ett og ett vitenarkiv, etter avtale med den enkelte institusjon. Prosessen med å få over alle vitenarkivene starter etter at data fra Cristin er på plass, og vil pågå i en måneds tid. Det vil være mulig å ta i bruk NVA før vitenarkivet er migrert inn, dersom institusjonen ønsker det.
For å sikre en rask og smidig prosess ved overgang, er det viktig at institusjonene fyller ut og returnerer skjema og avtaler som Sikt sender ut.
Se hvilke forberedelser institusjonene bør gjøre før overgangenOm funksjonaliteten som foreligger
Tidlig i 2023 leverte en arbeidsgruppe med representanter fra UHR, FFA, helsesektoren og Sikt en rapport med funksjons- og leveransebeskrivelse for NVA. Denne beskriver hvilken funksjonalitet som må være i systemet og hva som må være på plass for å sette NVA i produksjon, dvs erstatte dagens Cristin og vitenarkivene.
Etter at rapporten ble levert er kravlisten utvidet og avklart med styringsgruppen. Alle kravene ble testet i august, og det er denne funksjonaliteten som skal være levert til en første versjon av NVA med Cris-funksjonalitet på plass.
Når NVA overtar for Cristin og vitenarkivene er det satt av midler til kontinuerlig utvikling av tjenesten. Produktrådet, som består av ansatte i brukerinstitusjonene, gir innspill til prioriteringen av videre utvikling.
Se hvilken funksjonalitet som per i dag er planlagt/etterspurtHvordan vil overgangen foregå?
Cristin settes i lesemodus ved overgang
Når Cristin settes i lesemodus vil det ikke lenger være mulig å registrere eller endre på innhold i Cristin. Det vil fortsatt være mulig å lese og søke i innhold.
Før vi kopierer informasjon fra Cristin til NVA, anbefaler vi at alle institusjoner ser gjennom egne data, slik at det blir importert færrest mulig dubletter.
Les mer på cristin.no om hvilke forberedelser du bør gjøre >
Data inn blir data ut – sørg for god datakvalitet
Våren 2024 ble det gjennomført en migreringstest. Dette er en sjekk av kvaliteten på alle data som blir kopiert fra Cristin og dagens vitenarkiver over til NVA. Formålet var å avdekke feil og mangler i migrerte data, slik at datakvaliteten blir så god som mulig etter overgangen til NVA.
Etter migreringstesten (test av datakvalitet) har prosjektet gjort endringer i automatikken for å oppnå en stadig mer presis migrering av poster fra Cristin og de lokale vitenarkivene (Brage m.fl.).
Mest mulig automatiseres i migreringen
Vi automatiserer så mye som mulig, men det er f.eks. ikke mulig å lage regler som unngår alle former for duplikater. Dette skyldes bl.a. at det har vært ulik praksis for registrering på ulike institusjoner.
I prosessen med å kopiere data inn i NVA vil Cristin-poster migreres først, fordi disse postene er knyttet mot forfatter- og institusjonsregisteret til Cristin. Deretter vil ett og ett vitenarkiv supplere det som allerede er migrert.
Unngå duplikater
Det viktigste man kan gjøre for å unngå duplikater, er å sørge for at tittel og forfatternavn på poster er likt i Cristin og i lokalt vitenarkiv. Automatikken ser også på kategorier og årstall.
- Ingenting slettes: Migrering av data innebærer at vi tar en kopi av dataene i Cristin. Ingen data vil bli slettet. Hvis vi oppdager feil i en migrering, kan vi gjøre den på nytt. Men selve kvaliteten på dataene ligger i grunnlaget: Det som blir synlig i NVA blir ikke bedre enn de dataene som kommer inn via migreringen.
- Økt kvalitet med én metadatapost. At det blir én metadatapost er et viktig element i at det blir enklere å vedlikeholde informasjon og opprettholde god datakvalitet i fremtiden. Men for at grunnlaget man starter med skal være best mulig, er det altså lurt å gjøre en ryddejobb i forkant.
Nyhetsbrev
Ca. en gang i måneden sender vi nyhetsbrev med informasjon om status og framdrift for prosjektet.
Meld deg på nyhetsbrev fra NVATidligere utsendte brev:
2025
- 09.04.25: Overgang til NVA planlagt i starten av juni
- 27.03.25: Status etter ny utprøving
- 28.01.25: Ny utprøving i mars
2024
- 12.12.24: Status for feilretting og innspill etter utprøving
- 31.10.24: Justert tidsplan for overgang
- 09.10.24: Forlenget utprøving og forberedelser til overgangen
- 09.09.24: Et viktig steg nærmere overgang til NVA
- 06.06.24: Cristin holdes oppe til over sommeren
- 16.05.24: Test av løsningen før overgang
- 22.03.24: Overordnet plan for innføring av NVA
- 06.02.24: Avklaring om behandlingsansvar og tilbaketrekning ved fusk
- 18.01.24: Hvordan få tilgang på data fra NVA
Testing av NVA
All testing av Nasjonalt vitenarkiv foregår i et eget testmiljø. Her kan alle brukere som ønsker det, teste funksjonalitet og arbeidsprosesser.
Merk at det er testing av funksjonalitet som foregår her. Datakvaliteten vil ikke være helt i mål før vi gjør den endelige migreringen. Resultatene som vises kan derfor noen ganger oppleves feil eller være utdaterte.
Om institusjonen din trenger tilgang til testmiljøet, ta kontakt.
Videreutvikling av NVA
Når NVA går fra prosjekt til produksjon, starter kontinuerlig utvikling av tjenesten. Prioritering av behov vil skje i samråd med produktråd for forskningsinformasjon og ulike arbeidsgrupper/brukerforum som vil bli opprettet.
NVI-rapportering i Nasjonalt vitenarkiv
Dagens praksis for prosess for NVI-rapportering vil i hovedsak bli videreført. Hovedregelen er at hver enkelt institusjon som har forfattere på publikasjoner som innfrir kravene, må godkjenne registreringen.
Det gjøres unntak for institusjoner som ikke får økonomisk uttelling for rapportering til NVI (Norsk vitenskapsindeks). Disse institusjonene velger selv om de deltar i arbeidet med aktiv godkjenning av NVI-publikasjoner
Brukbarhetstester
Prosjektet har siden desember 2022 gjennomført ulike brukbarhetstester.
Testene gir en tilbakemelding på hvor intuitivt og brukervennlig løsningen framstår, slik at vi kan gjøre forbedringer og ta i mot innspill til justeringer.
Om prosjektet
I dag blir informasjon om resultater av offentlig finansiert forskning publisert et sted (Cristin), mens selve resultatet gjerne blir publisert et annet sted (f.eks. et tidsskrift og/eller et lokalt vitenarkiv).
Cris/NVA-prosjektet utvikler en nasjonal løsning som samler dette i én felles tjeneste. Løsningen vil erstatte dagens Cristin og dagens lokale vitenarkiv med et nasjonalt vitenarkiv (NVA).
Tjenesten skal bidra til å realisere regjeringens mål om at alle norske vitenskapelige artikler finansiert av offentlige midler skal være åpent tilgjengelige.
Cris/NVA er et prosjektnavn, og viser til at løsningen samler informasjon fra dagens Cristin (Current Research Information System in Norway) og informasjon fra vitenarkivet.
Sentrale dokument
Styringsdokument
Prosjektets styringsdokument beskriver en overordnet plan for gjennomføring av prosjektet, herunder mål, hovedprodukter, interessenter, rammebetingelser, organisering, strategi for gjennomføring, samt overordnet prosjektplan og tilhørende toleranser.
Styringsdokumentet er et levende dokument som
vedlikeholdes av prosjektleder i gjennomføringsfasen av prosjektet.
- Prosjektets styringsdokument - versjon 3.2 (vedtatt 06.12.24)
- Prosjektets styringsdokument - versjon 3.1 (vedtatt 21.06.24)
- Prosjektets styringsdokument - versjon 3.0
- Prosjektets styringsdokument - versjon 2.2
- Prosjektets styringsdokument - versjon 2.1
Kravliste for kritisk funksjonalitet
Kravlisten ble utarbeidet til ende til ende-test, som ble gjennomført 20. og 21. august 2024. Det ble deretter lagt til et noen punkter etter denne testen, og etter utprøving som ble gjennomført i september og oktober 2024.
Rapport
En arbeidsgruppe bestående av representanter for UHR, FFA og Sikt har utarbeidet en justert funksjons- og leveransebeskrivelse. Rapportens kapittel 4 og 5 er tatt inn som vedlegg i prosjektets styringsdokument.
Organisering og brukerinvolvering
Det er et sentralt mål for prosjektet å ha tett og god brukerinvolvering i utviklingen av den nye tjenesten.
Involveringen skjer både formelt: Gjennom styringsgruppen, referansegruppen og ulike arbeidsgrupper – og uformelt: Gjennom å invitere superbrukere og administratorer til webinarer og testing underveis i utviklingen. Det er også utarbeidet en egen plan for testing fram mot hovedlansering, hvor UHR og FFA har oppnevnt en testgruppe.
Styringsgruppen
Prosjektets styringsgruppe er det formelle styringsorganet for prosjektet og må godkjenne endrede rammebetingelser og endringer i prosjektets mandat.
Styringsgruppen består av representanter for eksterne interessenter (brukere og samarbeidspartnere) og interne interessenter (leverandører) Prosjekteier leder styringsgruppen og har ansvar for å ivareta de forretningsmessige aspektene ved prosjektet.
Medlemmer i styringsgruppen:
- Marion Mühlburger, Universitetet i Bergen
- Kari-Anne Kristiansen, Norges forskningsråd
- Herman Strøm, UHR-Forskning
- Johannes Falk Paulsen, Universitetet i Oslo
- Trude Eikebrokk, SINTEF
- Vigdis N. Kvalheim, Sikt (divisjonsdirektør)
- Frode Arntsen, Sikt (prosjekteier)
- Terje Hellesvik, Sikt (prosjektleder)
- Marit Henningsen, Sikt (innføringsleder)
Referater
2025
2024
- 6. desember 2024: Møtereferat
- 28. oktober 2024: Møtereferat
- 30. august 2024: Møtereferat
- 21. juni 2024: Møtereferat
- 25. april 2024: Møtereferat
- 21. mars 2024: Møtereferat
- 14 og 22. februar 2024: Møtereferat (todelt møte)
2023
- 4. desember 2023: Møtereferat
- 6. november 2023: Møtereferat
- 13. september 2023: Møtereferat
- 30. august 2023: Møtereferat
- 9. juni 2023: Møtereferat
- 16. mai 2023: Møtereferat
- 28. mars 2023: Møtereferat
- 28. februar 2023: Møtereferat
2022
- 23. november 2022: Møtereferat
- 31. august 2022: Møtereferat
- 13. mai 2022: Møtereferat
- 1. februar 2022: Møtereferat og statusrapport
2021
- 13. desember 2021: Møtereferat og statusrapport
- 25. oktober 2021: Møtereferat og statusrapport
- 31. august 2021: Møtereferat og statusrapport
- 21. juni 2021: Møtereferat og statusrapport
- 30. april 2021: Møtereferat og statusrapport
- 17. mars 2021: Møtereferat og statusrapport
- 18. januar 2021: Møtereferat og statusrapport
2020
- 3. desember 2020: Møtereferat og statusrapport
- 15. oktober 2020: Møtereferat og statusrapport
- 26. august 2020: Møtereferat og statusrapport
- 15. mai 2020: Møtereferat og statusrapport
- 19. mars 2020: Møtereferat og statusrapport
- 6. februar 2020: Møtereferat og statusrapport
- 15. januar 2020: Møtereferat og statusrapport
2019
Referansegruppe
Prosjektet har en referansegruppe med eksterne medlemmer. Referansegruppens ansvar er å gi innspill til prosjektets utredningsarbeid, og også å bistå prosjektet med å identifisere gevinster som vil være grunnlag for gevinstrealiseringsplanen. Referansegruppen består av fagpersoner (brukere).
Medlemmer i referansegruppen:
- Laila Aksetøy, SINTEF
- Nina Andersen, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Irene Eikefjord, Universitetet i Bergen
- Liv Gaustad, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Elin Holmstrøm Frøshaug, Universitetet i Oslo
- Ingrid Heggland, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Tanja Larssen, Universitetet i Tromsø
- Bjørg Mikalsen, Universitetet i Oslo
- Randi Rørlien, Universitetet i Oslo
- Nina Ragnhild Margrethe Eskild Riege, OsloMet - storbyuniversitetet
- Siri Aashaug Sæther, Norsk institutt for naturforskning
- Maja Sørnes, Handelshøyskolen BI
Referater
2023
- 21.11.23 – Referat fra møte i referansegruppen
- 17.10.23 - Referat fra møte i referansegruppen
- 19.10.23 - Referat fra møte i referansegruppen
- 15.08.23 - Referat fra møte i referansegruppen
- 20.06.23 – Referat fra møte i referansegruppen
- 18.04.23 – Referat fra møte i referansegruppen
- 30.03.23 – Referat fra møte i referansegruppen
- 21.02.23 – Referat fra møte i referansegruppen
- 17.01.23 – Referat fra møte i referansegruppen
2022
- 29.11.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 21.10.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 29.09.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 09.09.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 29.06.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 25.05.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 05.05.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 07.04.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 24.03.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 03.03.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 10.02.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 20.01.22 – Referat fra møte i referansegruppen
Testgruppe oppnevnt av UHR og FFA
- Nord universitet: Vidar Rongved og Wiebke Kallweit
- NTNU: Lene J. Løkkhaug og Nina Andersen
- UiB: Irene Eikefjord og Tormod E. Strømme
- UiO: Elin Holmstrøm Frøshaug og Margaret Fotland
- UiT: Ingvild Helene Torheim Isaksen og Niels Cadée
Arbeidsgruppe for revisjon av styringsdokument
I dialog med UHR og FFA oppnevnte Sikt en arbeidsgruppe som skulle bistå med revisjoner og oppdateringer av prosjektets styringsdokument. Arbeidsgruppen utgikk fra prosjektets styringsgruppe, supplert med tre medlemmer utenfor denne.
Arbeidsgruppen skal bistå i å konkretisere:
- En detaljert funksjons- og leveranse beskrivelse for systemet som skal leveres sommeren 2023. Denne beskriver funksjonalitet og leveransetidspunkt. Beskrivelsen må kunne forstås av både brukere og ledere.
- En prosessbeskrivelse og rollebeskrivelse i styringsdokumentet som tydeliggjør hvem som har ansvar for hva. Hvem beslutter løsning, plan og budsjett og hvem gir råd.
- Akseptansekriterier.
Disse revisjonene og oppdateringene som skal inngå i det reviderte styringsdokumentet skal deretter legges frem for styringsgruppen som formelt godkjenner styringsdokumentet.
Arbeidsgruppens medlemmer:
- Trude Eikebrokk (FFA/SINTEF)
- Margaret Fotland (UHR/UiO)
- Herman Strøm (UHR/USN)
- Grete Christina Lingjærde (UHR/UiO)
- Pål Bakke (Helse/OUS)
- Gunnar Sivertsen (NIFU)
Sikt ledet arbeidsgruppen og deltok i arbeidet. Dette arbeidet ble avsluttet med en rapport fra arbeidsgruppen, som ble levert i januar 2023.
Arbeidsgruppe for kunstnerisk utviklingsarbeid
UHR-Kunst, design og arkitektur (UHR-Kda) har oppnevnt en arbeidsgruppe som skal koordinere innspill fra sektoren i arbeidet med utvikling av støtte for kunstnerisk utviklingsarbeid i Cris/NVA.
Leder av arbeidsgruppen er prosjektleder fra UHR-Kda sin side, og skal sikre god kommunikasjon mellom UHR-Kda, arbeidsgruppen for kunstnerisk utviklingsarbeid og Unit. UHR-Kda sitt arbeidsutvalg fungerer som styringsgruppe, mens arbeidsgruppen for kunstnerisk utviklingsarbeid er referansegruppe. Gruppen vil når nødvendig innhente kompetanse og synspunkt fra ulike kunstfaglige miljø.
Medlemmer i arbeidsgruppen:
- Kjetil Solvik, spesialrådgiver, Norges musikkhøgskole (leder)
- Torbjørn Lai, teamleder, Kunsthøgskolen i Oslo
- Daniel Henry Øvrebø, førstebibliotekar, Universitetet i Bergen
- Lise Amy Hansen, førsteamanuensis, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
- Kjell Magne Mælen, instituttleder, UiT-Norges arktiske universitet
For mer informasjon, kontakt arbeidsgruppens leder.
Arbeidsgruppe for utstillingsproduksjon
Cris/NVA skal ha støtte for å dokumentere utstillingsproduksjon. For faglige innspill er det etablert en arbeidsgruppe med utgangspunkt i det nettverket som ble opprettet da museene tok i bruk Cristin.
Medlemmer i arbeidsgruppen:
Arbeidsgruppens medlemmer:
- Heidi E. Reinholdsen, Stiftelsen Norsk Folkemuseum
- Per Gisle Galåen, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
- Ragnhild M. Bø, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
- Siv Ringdal, Stiftelsen Norsk Folkemuseum
Stiftelsen Norsk Folkemuseum er koordinator for museenes bruk av Cristin.
Deltakere i nettverket er nå:
- Anno Museum
- Drammens Museum for kunst- og kulturhistorie
- Haugalandsmuseet
- Jærmuseet
- KODE Kunstmuseer og komponisthjem
- MiA – Museene i Akershus
- Musea i Sogn og Fjordane
- Museene i Sør-Trøndelag
- Museum Stavanger AS
- Museum Vest
- Museumssenteret i Hordaland
- Narviksenteret
- Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
- Nordlandsmuseet
- Nord-Troms museum AS
- Norsk industriarbeidermuseum
- Norsk luftfartsmuseum
- Norsk Oljemuseum
- Norsk Teknisk Museum
- Nynorsk kultursentrum
- Oslo Museum
- Perspektivet Museum
- Preus museum
- Randsfjordmuseet AS
- Romsdalsmuseet
- Skimuseet i Holmenkollen (Skiforeningen - foreningen til ski-idrettens fremme)
- Stiftelsen Lillehammer museum
- Stiftelsen Museum Nord
- Stiftelsen Nordmøre Museum
- Stiftelsen Norsk Folkemuseum
- Stiftelsen Næs Jernverksmuseum
- Stiklestad nasjonale kultursenter
- Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museum IKS
- Vest-Agder-museet
- Vestfoldmuseene IKS
- Vest-Telemark Museum
- Østfoldmuseene
Arbeidsgruppe for forskningsdata
Det er etablert en arbeidsgruppe som bidrar i arbeidet med utvikling av støtte for forskningsdata i Cris/NVA.
Medlemmer i arbeidsgruppen:
- Ingrid Heggland, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Trine Furuvald, Veterinærinstituttet
- Astrid Heltne, Handelshøyskolen BI
- Sven Strøm, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Hanne Tvete, Norsk institutt for bioøkonomi
- Marianne Rud, Veterinærinstituttet
- Joke Verwaard, Handelshøyskolen BI
Arbeidsgruppe for helsespesifikk funksjonalitet
Funksjonaliteten i NVA vil i hovedsak være generell og anvendes uavhengig av hvilken sektor brukeren tilhører. Likevel er det behov for å kartlegge særskilte behov i helsesektoren, spesielt knyttet til lovpålagte oppgaver som for eksempel rapportering på kliniske behandlingsstudier (KBS).
Arbeidsgruppens oppgave vil være å definere felles behov i sektoren, prioritere oppgaver og foreslå nødvendig funksjonalitet.
Medlemmer i arbeidsgruppen:
- Tina Halkinrud, Akershus Universitetssjukehus
- Petter Roman Øien, Norlandssjukehuset
- Torunn Holde Olsnes, Helse Bergen
- Eva Margrethe Nygård Lundanes, Helse Møre og Romsdal
- Fredrik Feyling, Stavanger Universitetssjukehus
- Kristin Bjordal, Oslo Universitetssjukehus
- Pål Bakke, Oslo Universitetssjukehus
Referater
2023
Kontakt oss
Har du spørsmål eller innspill til Cris/NVA-prosjektet?
Vi vil gjerne høre fra deg!
Kontakt oss