Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

Nasjonalt vitenarkiv samler publikasjoner og andre forskningsresultater, og gjør dem åpent tilgjengelig i en felles nasjonal løsning. Dette gjør resultater fra og informasjon norsk forskning tilgjengelig i én tjeneste.  NVA blir også utviklet med funksjonalitet fra dagens Cristin. Tjenesten er under utvikling i Cris/NVA-prosjektet.

NVA er en nasjonal fellestjeneste som skal gjøre resultater fra norsk forskning åpent tilgjengelig. Tjenesten gjør forskningsresultatene lettere tilgjengelig ved at du kan søke på tvers av det som i dag er flere lokale vitenarkiver.

Innføringen av Nasjonalt vitenarkiv skal bidra til å realisere regjeringens mål om at alle norske vitenskapelige artikler finansiert av offentlige midler skal være åpent tilgjengelige innen 2024.  

Videreutvikling av NVA med Cris-funksjonalitet

NVA er i dagens versjon et fungerende vitenarkiv som er under utvikling til å bli et felles system for Cris-funksjonalitet (Current Research Information System), som i dag ligger i Cristin og lokale vitenarkiv.

Funksjonalitet for forskningsinformasjon vil lanseres gradvis, men systemet vil først fungere fullt ut som et forskningsinformasjonssystem når den nye Cris/NVA-løsningen er klar

Den nye tjenesten kobler sammen funksjonalitet og innhold fra dagens Cristin med tilsvarende forskningsresultater fra de lokale vitenarkivene. Dette sparer institusjonene og forskerne for dobbeltregistrering, og gir bedre metadata.

Gradvis innføring av flere institusjoner til Nasjonalt vitenarkiv (NVA) 

Sikt inviterte et knippe mindre institusjoner til å ta den nye tjenesten i bruk fra 2022. Disse institusjonene benytter tjenesten som et vitenarkiv frem til den settes i full produksjon. I juni 2024 er tjenesten utvidet til også å omfatte museumssektoren.

Dette er institusjoner som ikke har et lokalt vitenarkiv i dag, og som enten ikke benytter Cristin, eventuelt har et lite antall registreringer i Cristin, eller ikke er en del av NVI-rapporteringen. 

Når Nasjonalt vitenarkiv er klart, vil alle institusjoner som i dag er brukerinstitusjoner i Cristin og Brage bli flyttet over til NVA sammen med registrerte data. Cristin og etter hvert Brage vil bli skrudd av.  

Overgang fra Cristin og Brage til NVA

Utvikling av tjenesten Nasjonalt vitenarkiv skjer i Cris/NVA-prosjektet.

Informasjon om prosjektet og overgangen til NVA blir oppdatert på prosjektsidene.

Les mer om innføring av av NVA

Produkt- og tjenestevilkår

Nasjonalt vitenarkiv (NVA) er en ny tjeneste som erstatter to eksisterende tjenester (Brage og Cristin). Tjenesten bidrar til å realisere regjeringens mål om at alle norske vitenskapelige artikler finansiert av offentlige midler skal være åpent tilgjengelige innen 2024. NVA gir informasjon om hvilken forskning som publiseres og formidles fra den enkelte Kunde og deres forskere. I tillegg gir den oversikt over hvilke forskningsprosjekter som gjennomføres og hvem som finansierer hvilken forskning. NVA gjør forskningsresultatene (publikasjoner) åpent tilgjengelig i en felles nasjonal tjeneste. 

Tjenesten tilgjengeliggjør informasjon gjennom webgrensesnitt og API. Tjenesten vil legge til rette for relevante rapporteringer som for eksempel Norsk vitenskapsindeks (NVI). Tilgang til tjenesten baseres på tjenestlige behov. 

I disse vilkårene har begrepene Kunde og Bruker følgende betydning og følger de generelle avtalevilkårene: 

  • Kunde/Kunden refererer til virksomheter som benytter seg av Nasjonalt vitenarkiv som tjeneste. 
  • Bruker referer til alle som benytter Tjenesten, og som minst har redigeringstilgang. 

Tjenesten benytter Feide eller ID-porten som autentiseringsløsning. Alle forskere oppfordres til å etablere sin internasjonale forskerID i form av ORCID, og registrere denne i tjenesten. Tilsvarende bør alle Kunder registrere seg for en persistent ID for forskningsorganisasjoner (ROR) og registrere denne i tjenesten.

Det kreves at Kunden gjennom tildelt administratorbruker sikrer at relevante brukere (ansatte og gjesteforskere) registreres i NVA med tilhørende organisasjonstilknytning, og at disse gis nødvendig opplæring for bruk av tjenesten.

Samtlige Kunder forplikter seg til å bidra til at tjenestens innhold har høy kvalitet i form av korrekte og utfyllende metadata, samt tilhørende innholdsfiler med korrekt lisens.

Hver enkelt Bruker hos Kunden som skal benytte NVA må akseptere Sikt sine brukervilkår.

Sikt leverer en tjeneste til Kunden. Løsningen er utviklet og driftes som en skytjeneste på Amazon Web Services (AWS), samt eksisterende registre for entitetene organisasjon, person- og prosjekt. Registrene driftes av IT-avdelingen ved UiO (USIT). Data er lagret på servere innenfor EU/EØS. Dersom den enkelte Bruker og/eller Kunde benytter seg av tjenestene ORCID og DataCite skjer det en overføring av personopplysninger ut av EU/EØS.

Tjenesten benytter persistente identifikatorer knyttet til identifisering av personer (ORCID), organisasjoner (ROR), og innhold (DOI fra hhv. CrossRef og Datacite). I tillegg hentes informasjon om tidsskrifter og relevante publiseringskanaler fra Kanalregisteret som leveres av HK-Dir. Metadata for vitenskapelige publikasjoner importeres fra Scopus. Informasjon om forskningsfinansiering hentes fra Forskningsrådet, og metadata om helseprosjekter og godkjenninger hentes fra REK.

Kunder som vil arkivere/utgi studentoppgaver kan benytte APIer for overføring av slike oppgaver til NVA. Data fra NVA vil være tilgjengelig for videre analyser og statistikkformål via Sikt sitt datavarehus og relevante analyseverktøy (Tableau/PowerBI).

Kunden skal gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende kontaktpunkt hos Sikt for brukerstøtte, og til å være påmeldt meldingskanaler for viktige driftsmeldinger.

Kunden er forpliktet til å ivareta rutiner for passord og administrativ adgang som hindrer uønsket adgang til tjenesten og lagrede data i tjenesten.

Kunden er ansvarlig for å holde brukerdata oppdaterte og ha klare rutiner for vedlikehold av disse. Rutinene skal inkludere fjerning av Brukere som Kunde ikke lenger ønsker å ta ansvar for. Kunde skal ikke gi Brukere tilgang til mer enn de behøver for å utføre sitt daglige virke.

Kunden er ansvarlig for å holde informasjon om egen organisasjon oppdatert. Dette inkluderer organisasjonsstruktur med engelsk oversettelse og annen relevant informasjon.

Sikt forutsetter at Kundene ivaretar sine oppgaver knyttet til rapportering, eksempelvis årlig NVI-rapportering.

Sikt vil gjøre sitt beste for å levere en god NVA-tjeneste, men vi kan ikke garantere at tjenesten vil være feilfri eller tilgjengelig til enhver tid. Tjenesten som leveres er under kontinuerlig utvikling, og Sikt er åpen for innspill fra Kunder om ønskede tilpasninger via lenke(r) på tjenesten.

Sikt utvikler og vedlikeholder egne veiledninger for bruk av tjenesten.

Sikt er forpliktet til å bistå Kunden i saker hvor det er mistanke om brudd på krav Kunden stiller til sine brukere.

Se også punkt 3 i Sikts Generelle avtalevilkår.

Standard kontaktpunkt gjelder for tjenesten. kontakt@sikt.no

Tjenesten har Servicenivå 2 (Se generelle avtalevilkår). Servicenivået beskriver:

  • Kontaktpunkter med respons- og svartider ved behov for brukerstøtte og for å melde feil.
  • Eventuell varsling ved feil og planlagt arbeid.
  • Det forutsettes at den enkelte Kunde følger opp egne Brukere i ordinær bruk av tjenesten.

Sikt er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger i NVA. Dette er regulert i universitets- og høyskoleloven § 15-2, og forskrift til universitets- og høyskoleloven § 10-3. Kundene er selvstendig behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger som skjer når de fører inn personopplysninger i NVA.

Det skal inngås avtale om utveksling av personopplysninger mellom behandlingsansvarlige som regulerer denne utvekslingen (Dataoverføringsavtale for Nasjonalt vitenarkiv). For nærmere beskrivelse av eksterne leverandører, se avsnittet om Teknisk beskrivelse/Spesifikasjon ovenfor.

Kunden har et selvstendig ansvar for å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet ved egen bruk av Tjenesten. Dette følger blant annet av bestemmelsene i eForvaltningsforskriften og personopplysningsloven. Dette innebærer at Kunden skal vurdere risikoen for brudd på sikkerheten og iverksette nødvendige sikringstiltak for å beskytte informasjonens konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet. Vurdering og iverksetting av nødvendige sikringstiltak skal skje innenfor rammen av Kundens ledelsessystem for informasjonssikkerhet.

Sikt gjennomfører sentrale risiko- og sårbarhetsvurderinger, og det er gjennomført personvernvurdering. Kundene oppfordres til å selv gjennomføre egne risiko- og sårbarhetsanalyser.

Kostnaden for NVA er delt opp i (1) en oppstartsavgift (engangskostnad) og (2) en tjenesteavgift (årlig kostnad). Ved utstedelse av DOIer (3) påløper egen kostnad.

Oppstartsavgift: Det faktureres en engangsavgift for oppstart. Denne dekker Sikt sine utgifter forbundet med oppsett og oppstart når Kunden tar NVA i bruk. Den dekker også en eventuell migrering og overgang fra nåværende vitenarkiver (som f.eks. Brage) og forskningsinformasjonssystemet Cristin.

Tjenesteavgift: Den årlige kostnaden for leveranse av tjenesten NVA for den enkelte Kunde utledes av en prismodell for tjenesten. Modellen tar utgangspunkt i antall FoU-årsverk og er godkjent av Porteføljestyret for forskning og kunnskapsressurser.

DOI-utstedelse: Dette forutsetter inngåelse av egen avtale som også regulerer kostnadene for DOI-utstedelse.

(Forsknings- og utviklings (FoU)-årsverk = tid brukt til forskning).

Dette tallet hentes fra ulike kilder, der dette finnes. Der et slikt tall ikke er tilgjengelig vil Sikt basere seg på tall oppgitt av Kunden selv.

Det faktureres ikke for bruk av testmiljøet; det er ingen fakturering før man går i produksjon og faktisk bruker tjenesten.

Sikt eier og forvalter tjenesten, samt prosjektløpet for innføring som utføres i samspill med den enkelte Kunde. Et produktråd for Forskningsinformasjon underlagt Porteføljestyret for forskning og kunnskapsressurser skal sikre at tjenesten er etter behov fra Kundenes ønsker.

Produktrådet har jevnlige møter, samt et område for digital samhandling hvor prosesser og tekniske behov drøftes på vegne av kunnskapssektoren.

Sikt sine Generelle avtalevilkår gjelder for tjenesten. Der det eksisterer avtaler eller betingelser for enkelttjenester som dekker områdene i de generelle betingelsene, går avtalen for enkelttjenesten foran de generelle avtalevilkårene. 

NVA har innebygget funksjonalitet for utstedelse av DOIer via Datacite. Dersom Kunden ønsker å benytte seg av Datacite for utstedelse av DOI må det inngås en fullmaktsavtale mellom Kunden og Sikt som er grunnlaget for aktivering av denne funksjonaliteten.

Det skal inngås en Avtale om ansvarsforhold for Nasjonalt vitenarkiv mellom Kunden og Sikt. Denne avtalen regulerer ansvarsforholdet mellom Sikt og Kunden på det opphavsrettslige området, samt noe på det personvernrettslige området.

Hver enkelt Bruker som ønsker å ha en brukerprofil, og redigeringstilgang i NVA må signere Brukervilkår som regulerer både personvernrettslige og opphavsrettslige aspekter.

Ved brudd på Brukervilkår har Sikt rett til å midlertidig eller permanent begrense, suspendere eller avslutte en Brukers tilgang til tjenesten uten at dette påvirker Kundens forpliktelse til å betale for tjenesten. Åpenbart/overlagt misbruk av tjenesten kan medføre øyeblikkelig utestengelse. Kunde vil varsles om slike hendelser. Les Brukervilkårene for tjenesten her.

Dersom tredjepart fremmer krav direkte mot Sikt, begrunnet i Kundes bruk av tjenesten, har Sikt rett til å få dekket et eventuelt tap av Kunde. Kunde er også ansvarlig for handlinger i tjenesten foretatt av deres Brukere.

Fordi denne tjenesten vil være under kontinuerlig utvikling kan tjenestevilkårene endres dersom endringene i tjenesten nødvendiggjør en oppdatering av vilkårene.

Materielle endringer i Produkt- og tjenestevilkår som er nødvendige på grunn av utvikling av tjenesten varsles uten opphold til kontaktadresse oppgitt av Kunden for den spesifikke tjenesten, samt ved publisering på tjenestesiden. Endringen trer i kraft fra varslingsdato.

For øvrige endringer gjelder vilkår i Sikts Generelle avtalevilkår.

Sist oppdatert 5. juli 2024.

Kontaktskjema

Vedlegg:

Av sikkerhetsmessige grunner må vedlegg ettersendes. Du vil motta en bekreftelse på oppgitte e-post. Du kan ettersende vedlegg ved å svare på denne e-posten.

Vedlegg:

Av sikkerhetsmessige grunner må vedlegg ettersendes. Du vil motta en bekreftelse på oppgitte e-post. Du kan ettersende vedlegg ved å svare på denne e-posten.