UH Sak
Prosjektet UH Sak skulle utvikle og innføre en ny fellestjeneste for saksbehandling og dokumentasjonsforvaltning i UH-sektoren. I juni 2024 besluttet eiergruppen for UH Sak å avbestille løsningen fra Sopra Steria. Tjenesten ble avbestilt og prosjektet UH Sak avsluttet. Det er usikkert om løsningen kunne dekke behovene til saksbehandling og bevaring av dokumentasjon på en god nok måte. Uavhengige revisjoner, både av UH Sak-prosjektet og av teknisk løsning og arkitektur, viste at den samlede risikoen med å videreføre prosjektet ble for høy.
Periode:
2017–2024
Status:
Gjennomførte
Ansvarlig:
UH-21
Periode:
2017–2024
Status:
Gjennomførte
Ansvarlig:
UH-21
Pressemelding: 21 institusjoner i universitets- og høgskolesektoren avbestiller ny tjeneste for saksbehandling og dokumentasjonsforvaltning
Avtalen inngått mellom 21 institusjoner i universitets- og høgskolesektoren og leverandør Sopra Steria om levering av programvare til saksbehandling og dokumentasjonsforvaltning, avsluttes.
Les mer om avbestillingen av UH SakFormål
Målet med tjenesten er å forenkle og effektivisere arbeidshverdagen til saksbehandlere, dokumentasjonsforvaltere og ledere ved å gi god støtte for arbeidsprosesser og automatisk arkivering under hele saksbehandlingsløpet. I det nye verktøyet skal det kunne bygges brukertilpassede arbeidsflater slik at studenter og ansatte får økte muligheter til selvbetjening og raskere saksbehandling. Det vil også etableres felles drift og forvaltning av tjenesten, i tillegg til et strategisk partnerskap med leverandør.
Tjenesten
UH Sak skal etablere og innføre en felles plattform for saksbehandling og dokumentasjonsforvaltning for UH-sektoren.
Ved innføring vil tjenesten bestå av
Saksbehandling i ny plattform med innebygget arkivering og felles forvaltning.
På lengre sikt
Digitaliseringsplattform for utvikling av arbeidsprosesser lokalt som kan tilbys nasjonalt gjennom felles applikasjonsbibliotek.