Produktråd for studieadministrasjon

Produktrådene skal bidra til kontinuerlig utvikling av produktene i sin delportefølje, inklusive god måloppnåelse og realisering av gevinster.

Produktråd for studieadministrasjon har ansvar for Felles studentsystem og Opptaksløsninger.

Produktrådene er rådgivende både for porteføljestyret og Sikts produktområdeleder. Produktrådene har en sentral rolle i arbeidet med produktstrategier.

Produktområdestrategi for studieadministrasjon.

Bakgrunn

BOTT-institusjonene gjennomførte i 2022 en felles innkjøpsprosess for støtteverktøy for studentmobilitet, hvor Mobility Online (leverandør SOP) ble valgt. Følgende læresteder har anskaffet, eller bruker, Mobility Online (MO): NTNU, UiB, UiO, UiT, USN, VID.

Mobility Online er å betrakte som et tilleggsprodukt (1) i produktporteføljen innen utdanning og administrasjon, og Sikt vil dermed ikke bekoste eller utvikle integrasjonskomponenten (2) som trengs for å binde sammen FS (gjennom GraphQL-APIet) og Mobility Online. Integrasjonskomponenten må utvikles av lærestedene selv, eller inngå som en del av leverandøren av tilleggsproduktet sin leveranse.

GraphQL-APIet som Sikt leverer for å støtte studentmobilitet er et felles API basert på prosesskartlegging for studentmobilitet og datamodellen for FS. Sikt gjennomførte to prosesskartlegginger for utreisende utveksling i 2023, den siste med representanter fra HVL, NTNU og UiB. Basert på den prosessen som ble dokumentert og de datautvekslingsbehovene som ble identifisert gjennom denne siste kartleggingen (3), har Sikt utviklet første versjon av GraphQL-APIet for støtte til studentmobilitet. I første versjon har fokuset har vært på å støtte utreisende studentutveksling, og dagens datamodell for studentmobilitet i FS er lagt til grunn for API-utviklingen. Sikt erfarer også at lærestedene legger dagens datamodell i FS til grunn når de setter opp sine arbeidsprosesser i Mobility Online.

Følgende datagrunnlag finnes i APIet:

  • utvekslingsavtale med info
  • oppretting, endring og avslutting av utreisende utvekslingsopphold for student, med tilhørende vektet forhåndsgodkjenning.
  • I tillegg finnes avtale, innreiseperiode, oppholdstype og utvekslingsstatus og utvekslingsperiode for innreisende utveksling.

Basert på tilbakemeldingene og informasjonen vi har fått om behovene til NTNU og UiB, skal det aller meste være tilgjengelig på eksperimentell kontrakt i APIet for utreisende mobilitet og utvekslingsavtaler. GraphQL-APIet kan løftes til beta-kontrakt når lærestedene ber om det.

Det er en del uavklarte spørsmål som påvirker hva som er en god strategi for å sikre gode API- og integrasjonsløsninger mellom FS og Mobility Online, og produktrådet fikk skissert et forslag til plan for å komme oss videre. 

Steg 1: Avklare hvordan integrasjonskomponenten mellom FS og MO løses
Har SOP en egen integrasjonskomponent som gjør at MO kan bruke FSGraphQL-API direkte, eller trenger lærestedene å løse integrasjonskomponentbehovet selv? Integrasjonskomponenten inngår ikke som en del av FS.

Steg 2: Felles studentutvekslingsprosess som grunnlag for å lage et godt, felles API
Sikt ønsker primært ett standardisert API, basert på en standardisert prosess for datatutveksling. Hvordan kommer vi fram til dette?

Steg 3: Sikt utvikler det APIet vi blir enige om at sektoren trenger for å bruke MO
VI ønsker fortsatt flere tilbakemeldinger på det som allerede er levert. Sikt kan tilgjengeliggjøre dataene i APIet relativt enkelt, men det gir ikke noen verdi til sektoren uten at integrasjonen mellom FS og MO er avklart.

Oppsummering og veien videre

For å sikre en god forankring av videre arbeid anbefaler produktrådet at det etableres en sektorgruppe for studentmobilitet, som skal utarbeide et forslag til en standardisert prosess for dataflyt mellom FS og Mobility Online. Forslaget skal deretter diskuteres og forankres bredt i sektoren før den besluttes og legges til grunn for videre utviklingsarbeid. Dataflytprosessen skal dekke datautvekslingsbehovene for innreisende og utreisende studentmobilitet, oppretting og vedlikehold av utvekslingsavtaler og oppretting og vedlikehold av studentenes læringsavtaler.

Det vil gå ut en henvendelse til alle lærestedene om å melde inn aktuelle kandidater.

(1) I produktporteføljen skiller vi mellom basisprodukter og tilleggsprodukter. Basisprodukter er produkter som Sikt utvikler eller kjøper inn på vegne av sektoren. Tilleggsprodukter er produkter som ikke utvikles eller kjøpes inn av Sikt.

(2) En integrasjonskomponent er en løsning som knytter sammen to systemer og gjør det mulig å utveksle data mellom systemene på en måte som er i tråd med begge systemene sine separate datamodeller.

(3) Prosessen er dokumentert her: https://studieadministrasjon.sikt.no/prosesser/utvekslingsopptak/

Heldagsmøte 16. januar 2025.

Agenda

  • Introduksjon og diverse informasjon fra produktområdet
  • Kommunikasjonsplan
  • Workshop mål og målinger 2025
    • Gjennomgang av justert målstyringskonsept (repetisjon)
    • Vurdering av årsmål med målinger
    • Gjennomgang av viktigste saker pr årsmål (fokus T1)
    • Vurdere prioriterte saker
  • Avslutning
    • Møteplan 2025
    • Evaluering av møte
    • Eventuelt

Introduksjon og diverse informasjon fra produktområdet

Sikt orienterte om pågående endringer i organiseringen av produktområdet.

Produktrådet fikk en kort orientering om status for 3. tertial: Fremdriften er lavere enn ønsket, og produktområdet jobber med tiltak for å sikre økt utviklingskapasitet i 2025. Årsrapport for 2024 vil behandles på februarmøtet i produktrådet.

Produktrådet fikk også en orientering om saker som skal behandles i Porteføljestyrets februarmøte.  

Kommunikasjonsplan

Produktrådet fikk en overordnet gjennomgang av utkast til kommunikasjonsplan (v/Andre Løvik).

Innspill fra produktrådet:

  • Vi bør kommunisere som produkt og ikke som organisasjon - innarbeide FS som produktnavn for helheten.
  • Bruk klarspråk og unngå stammespråk i informasjonsarbeidet.
  • Det bør tydeliggjøres hvilke målgrupper vi skal treffe i de ulike kanalene, og hvilke kanaler som brukes til hva. Unngå duplisering i flere kanaler, ønske om ett nettsted for informasjon fra FS.
  • Viktig at det kommer tydelig fram hva som sendes til hvem og når det forventes at det distribueres videre.
  • Sørge for at informasjon om avvikling og vesentlige endringer som får større konsekvenser for institusjonene går ut som formelle henvendelser (postmottak@) til lærestedene. Det samme gjelder bestillinger og saker som krever beslutning/forankring.
  • Produktrådet viktig arena: hvordan kan vi forbedre informasjonen fra PR?
    • Formell struktur med innkalling og referat på produktrådsmøter.
    • Viktig å sørge for at læresteder som ikke er representert kan finne informasjonen.
  • Feilmeldinger og driftsstatus er viktig.

Workshop mål og målinger 2025

Årsmålene for 2025 skal vedtas av Porteføljestyret i februar, og Sikt har bearbeidet utkastene fra tidligere møter i produktrådet. Sikt ser behov for å forbedre prosessen rundt mål og målstyring for FS. Produktrådet fikk presentert forslag til justering av modellen, før hvert årsmål ble gjennomgått i mer detalj.

Ny modell for målstyring:

Produktrådet anbefaler 6 årsmål for FS i 2025:

  1. Sikre at UHG 2026 kan gjennomføres i et nytt og mer effektivt opptakssystem.
  2. Forenkle og forbedre studieadministrative prosesser i nye brukerflater, for å gi lærestedene bedre forutsetninger for å løse de studieadministrative oppgavene kostnadseffektivt og med høy kvalitet.
  3. Sikre nødvendig stabilitet og sikkerhet på tjenestene våre.
  4. Gjøre produktet (FS) bærekraftig og kostnadseffektivt ved å øke gjenbruk og redusere overlappende funksjonalitet.
  5. Forbedre informasjonsflyten til sektoren slik at de vet hva de kan forvente av leveranser i produktet vårt og kan planlegge for endringene.
  6. Samarbeide bedre med sektoren i den kontinuerlige produktutviklingen, for å sikre at vi ivaretar sektorens behov.

For å gi et bedre bilde på progresjon og måloppnåelse knyttes det målinger til hvert årsmål. Produktrådet ga gode tilbakemeldinger på målinger og innspill til hvilke områder som har høyest prioritet i 2025, se tabell under (merk at dette ikke er en uttømmende liste over utviklingsoppgaver i 2025).

Sikt jobber videre med innspillene fra produktrådet, og tar de med videre inn i planlegging av utviklingsarbeidet. For å øke transparens og forutsigbarhet for alle lærestedene pågår det en prosess for å tilgjengeliggjøres en offentlig backlog hvor prioriteringene i utviklingen vil synliggjøres.

IntegrasjonerBrukerflater/ prosesserKommunikasjon
FolkeregisteretPersoninformasjonTydelig livssyklushåndtering
LMSResultaterTilgjengeliggjøre ROS og personvernvurdering for sektoren
Mobility OnlineSemesterregistrering og betaling av semesteravgiftDriftsmeldinger
Øke mengden data i GraphQLVurdering og obligatoriske arbeidskravForbedre brukerstøtte på bruk av API
Avvikle FS API v1Planlegge og vedlikehold av studieprogram og emner

Eventuelt

Produktrådet etterspurte status på utvikling av API for mobility online. Det har ikke vært gjort arbeid på området i siste del av 2024, og innspillene tydeliggjør behovet for bedre kommunikasjon mellom Sikt og lærestedene om behov og status i utvikling og testing.

27.8.24

Diverse orienteringer

Registerutvalget

Agenda for heldagsmøte med registerutvalget 28.8 ble gjennomgått. Produktrådet ga tilbakemelding om at kommunikasjon om registerområdet er komplisert og beskrivelsene bør gjøres mindre teknisk. Det er et ønske om representasjon fra lærestedene inn i registerutvalget, for å sikre koblingen til det øvrige utviklingsarbeidet som gjøres innenfor det studieadministrative området.

Strategien for registerområdet skal vedtas i porteføljestyret for utdanning og administrasjon i oktober, og produktrådet vil få den tilsendt med mulighet for å gi innspill før den oversendes til porteføljestyret.

Nasjonalt masteropptak

Sikt og Hkdir har fått brev fra BOTT om status på videre oppfølging av nasjonalt masteropptak, og vil legge fram en sak til digitaliseringsstyret i oktober.

Status 2. tertial

Produktområdeleder gikk gjennom status for andre tertial.

Oppsummert er det forsinkelse på noen av nøkkelresultatene for T2, men produktområdet ligger an til å oppnå årsmålene for 2024.

Innspill fra produktrådet:

  • Det er behov for å styrke samarbeidet mellom Sikt og lærestedene i utviklingsprosessen.
  • Det tar for lang tid før sektoren får tilgang til ny funksjonalitet, viktig at det blir gjort tilgjengelig før det er ferdig.
  • Åpenhet rundt testing er viktig, lærestedene trenger informasjon om hvem som tester hva og når. Det er også viktig at lærestedene forplikter seg til å delta i testing av nye løsninger.
  • Det er behov for å styrke kommunikasjonen med lærestedene.

Nøkkelresultater 3. tertial

Produktrådet diskuterte hvilke prioriteringer som blir de viktigste i siste tertial, slik at årsmålene kan svares ut.

Produktområdet tar med seg innspillene tilbake, og kommer tilbake til produktrådet med forslag på nøkkelresultater.

Brukermedvirkning

Forslag til beskrivelse av hvordan Sikt jobber med brukermedvirkning ble gjennomgått, og produktrådet kom med tilbakemeldinger som vil bli jobbet videre med. De viktigste innspillene var å tydeliggjøre hvordan vi vi velger ut hvem som involveres, og at det er viktig å involvere bredt for å minske sannsynligheten for at man lager noe som bare funker for noen læresteder. Produktrådet ønsker også at prosessen for innmelding av feil og endringsønsker revideres.

Andre saker

  • UHsak - hva nå? Produktrådet diskuterte mulige konsekvenser av at UHsak er avsluttet.
  • FS kontaktforum: utkast til program ble gjennomgått.
  • Endring i finansieringssystemet for sektoren: det er ikke gjort endringer i FS, og lærestedene må forholde seg til informasjon fra KD/DBH. Dersom det er behov for endringer må det meldes inn på vanlig måte.

13.6.24

Presentasjon av arbeidet med ny brukerflate for ansatt

Produktrådet fikk en presentasjon av arbeidet med ny brukerflate for ansatt, med utgangspunkt i opptaksprosessen.

Produktrådet kom med innspill om testing og samhandling om testing, og er opptatt av at lærestedene trenger å forberede seg:

  • lærestedene må rigge seg for å få ut det som finnes av verdi i systemet, systemet kan endre på hvem som gjør hva
  • Behov for tydelig kommunikasjon om testing, testmiljøer og testplaner
  • viktig å involvere produktråd og opptaksledere for å finne gode kandidatene til piloter

Prosessarbeid – status og grunnlag for prioritering framover

Status for arbeidet med prosesskartlegging og -oversikter ble gjennomgått, med utgangspunkt i nøkkelresultatet “En overordna oversikt over de studieadministrative prosessene som produktet understøtter er publisert på sikt.no slik at det er lett for brukerne å finne fram, se sammenhenger og gi tilbakemeldinger.”

Produktrådet kom med tilbakemeldinger på hva som skal til for at vi klarer å presentere dette på en måte som gjør det mulig for sektoren å forstå og konsumere dette:

  • Overordna visning av prosessene, med en nivåinndeling som starter på ganske høyt abstraksjonsnivå.
  • Få det ut, og endre ved behov.
  • Behov for å klargjøre rammene rundt arbeidet med prosesskartlegginger.
  • Tegninger med mye innhold er ikke et spesielt stort problem.

Nøkkelresultat for 3. tertial

Produktrådet hadde en innledende diskusjon om hva som blir de viktigste prioriteringene i T3 for at vi skal nå årsmålene for 2024. Produktrådet er særlig opptatt av å tilgjengeliggjøre prosesser og brukerflater for lærestedene, og ønsker fokus på å få noe ut i produksjon. Saken følges opp i neste møte.

Andre saker:

  • Produktrådet fikk en kort status fra Registerutvalget og Porteføljestyret.
  • Kort evaluering av vårens møter.

Heldagsmøte 15.mai, kl. 10:00 - 16:00

Agenda:

  • Testing
  • Risikomatrise FS
  • Digitale læringsmiljø
  • Status T1
  • Nøkkelresultater T2
  • Brukerflater
  • Livssyklushåndtering
  • Mandat registerråd
  • Porteføljestrategi for utdanning og administrasjon
  • Oppsummering/eventuelt

Testing

v/Arnfinn Sandnes og Martin Skurtveit

Produktrådet fikk en gjennomgang av, og diskuterte utkast til teststrategi for Studieadministrasjon.

Hovedpoenger:

  • Vi ønsker å standardisere hvordan vi tester.
  • Vi ønsker en risikobasert tilnærming til testing.
  • Testing gjøres i kontekst av kartlagte studieadministrative prosesser.
  • Vi ønsker å gjøre funksjonell testing med brukere som en integrert del av utviklingen for å finne ut om:
    • Produktet fungerer som det skal.
    • Produktet løser det som er meningen at det skal løse for brukerne, og det forbedrer arbeidsflyten.

Erfaringer fra dagens modell:

  • Lener seg ganske tungt på noen store brukere og historisk samarbeid.
  • Ikke alle lærestedene føler seg forpliktet til å teste.
  • Vi trenger et system hvor lærestedene kan se hverandres tilbakemeldinger på funksjonalitet.
  • Det er krevende for lærestedene å sette opp gode testmiljøer.

Risikomatrise

Risikovurdering for FS-moderniseringen ble gjennomgått, og Sikt fikk innspill fra produktrådet på hva de viktigste risikoene synes å være akkurat nå. Risikomatrise vil bli publisert på sikt.no.

Digitale læringsmiljø

v/Christian Moen Fjære

Produktrådet fikk informasjon om planen for anskaffelse av LMS og digital eksamen, og utviklingen som trengs. 

Status T1 og justering av nøkkelresultater for T2

Produktrådet fikk en gjennomgang av rapporteringstruktur til porteføljestyret, og oppdatert status for måloppnåelse i T1.

På grunn av noe etterslep fra T1, samt behov for å starte arbeid med integrasjon for LMS, ble det gjort noen mindre justeringer av nøkkelresultatene for T2.

Oppdaterte nøkkelresultater blir publisert på sikt.no.

Brukerflater

v/Ingvild Østgård og Sunniva Lindgren

Overordnet konsept, arbeidsmetodikk og utkast til skisser for ny brukerflate for søker/student/resultatinnehaver ble presentert for produktrådet.

Produktrådet ga tilbakemelding om at testing med sektor vil være viktig i arbeidet framover, og ønsker at nye brukerflater skal tilgjengeliggjøres i et testmiljø så raskt som mulig. 

Livssyklushåndtering

v/Martin Skurtveit og Mathis Aamodt

Utkast til livssyklushåndtering ble gjennomgått og diskutert, og Sikt fikk gode innspill til forbedringer. Det er viktig at sammenhengen fra behov, utredning/konsept til implementasjon tydeliggjøres, og hva som er triggere mellom de ulike fasene. Det ble påpekt viktigheten av å være tydelig i begrepsbruk, for å sikre felles forståelse i sektoren.

Produktrådet ønsker også at sammenhengen med de andre produktområdene klargjøres.

Livssyklushåndteringen blir publisert på sikt.no.

Mandat registerråd

Produktrådet diskuterte forholdet mellom produktrådet og registerutvalget. Det kom innspill om at registerutvalget bør ha en representant fra lærestedene, dette følges opp i første møte i utvalget.

Porteføljestrategi

Porteføljestrategien for utdanning og administrasjon ble presentert.

Digitalt møte 9-11:30.

Agenda:

  • referat fra møte 21.3
  • informasjon fra møtet i porteføljestyret 11.4
  • beslutte nøkkelresultater for 2. tertial
  • eventuelt

Informasjon fra porteføljestyret

Produktområdet for studieadministrasjon er stort og sentralt, og har derfor stort behov for samarbeid med de andre produktområdene. Porteføljestyret gir gode tilbakemeldinger på arbeidet Studieadministrasjon gjør med produktstrategi. Det vil også være behov for å starte dialogen om fremtidig finansiering og endringstakt etter at perioden med opptaksprosjekt og FS-modernisering er over.

Nøkkelresultater

Nøkkelresultater for 2. tertial ble gjennomgått og flere innspill ble diskutert. Sikt sender ut forslag på e-post til formulering for endelig godkjenning med kort frist.

Produktrådet godkjente nøkkelresultater på e-post i etterkant av møtet. Se årsmål og nøkkelresultater på sikt.no.

Heldagsmøte 21.mars, kl 10:00 - 16:00

Agenda

  • Referat fra produktrådets møte 24.2.2024
  • Nye medlemmer
  • Presentasjon av produktstrategi for FS til porteføljestyret 11.4.2024
  • Produktstrategi for FS i ny mal
  • Orientering om registerstrategi
  • Status nøkkelresultater tertial 1 2024
  • Arbeidsøkt nøkkelresultater tertial 2 2024

Nye medlemmer i produktrådet

Produktrådet trenger to nye medlemmer, og det er ønskelig at en av disse kommer fra en liten institusjon. Det er i tillegg ønskelig med et medlem fra en institusjon med særlig skjerpede regler rundt datasikkerhet og personvern.

Presentasjon av produktstrategi for FS til porteføljestyret 11.4.2024

Porteføljestyret ønsker en forenklet presentasjon av produktstrategi for produktene i porteføljen til møtet 11.04.2024. Produktrådet gikk gjennom malen for denne presentasjonen og kom med innspill til hvordan vi bør presentere FS.

Produktstrategi for FS i ny mal

Produktstrategi-dokumenter har fått ny mal, og produktstrategi for FS er flytta over i den. Produktstrategien for FS ble laget før nåværende styringsstruktur var etablert, så deler av strategien bør oppdateres slik at den stemmer bedre med dette. Produktrådet fant i tillegg en del punkter som kan klargjøres og forbedres basert på hva vi har lært og hvor vi er i dag. I tillegg inneholder den nye malen risikomatrise, en-siders verdibasert presentasjon av produktet og veikart. Produktstrategi for FS skal oppdateres med dette. Oppdatert produktstrategi behandles i porteføljestyret 6.6.2024

Orientering om registerstrategi

Produktrådet gikk gjennom registerstrategien, og hadde en opplysende diskusjon om hvorfor det er viktig å skille det “arbeidende” studieadministrative produktet FS, og de opplysningene knyttet til utdanning fra både FS og andre hvor det er viktig å ivareta integritet og sikkerhet over lang tid.

Status for nøkkelresultater tertial 1 2024

Produktrådet fikk gjennomgang av status på nøkkelresultatene for tertial 1 2024. Produktområdet studieadministrasjon tror vi skal få til leveranser på alt, men med en måned igjen av tertialet har vi er det fremdeles noe usikkerhet rundt omfang av de første leveransene i den borgerrettede og den administrative brukerflaten.

Arbeidsøkt nøkkelresultater tertial 2 2024

Dette var en oppfølging av forrige møte og de forslagene som kom der. Produktområdet har i forkant av møte hatt en runde internt, og de reviderte forslagene ble gjennomgått og vi fikk opp noen nye.

De forslagene som foreligger skal gjennomgås av produktområdet, slik at de kan prioriteres og vedtas i neste møte.

Annet:

I forbindelse med gjennomgang nøkkelresultatene hadde produktrådet en lengre diskusjon rundt kommunikasjon- og kanalstrategi. Produktområdet fikk mange gode innspill til hvilke informasjon som burde gå i hvilke kanaler, som vi tar med oss i det arbeidet vi har gående i tertial 1.

Digitalt møte 15. februar kl. 09:00-11:30

Agenda:

  • Informasjon fra Porteføljestyret
  • Veikart
  • Nøkkelresultat

Veikart

Vi gikk gjennom veikartet, som skisserer våre milepæler og tertialmål. Det ble lagt vekt på viktigheten av intuitive begreper og visualisering av mål. Diskusjonen belyste behovet for klarere formuleringer og et bredere perspektiv på målgruppen for veikartet. Enighet om at veikartet bør være forståelig for alle, uten behov for dyp teknisk innsikt, ble også understreket.

Informasjon fra Porteføljestyret

Årsmålene for Studieadministrasjon ble vedtatt, og det ble gitt orienteringer om blant annet analyseplattformen og utnyttelse av kunstig intelligens. Det ble også avklart at neste møte vil fokusere på produktstrategier.

Nøkkelresultater og tertialmål

Diskusjonen rundt utviklingsmål og nøkkelresultater for Produktråd Studieadministrasjon tok for seg behovet for dokumenterte prosesser og klargjøring av metodikk for prosessarbeid. Det ble foreslått en idédugnad for å forbedre formuleringene i veikartet og sørge for at kommunikasjonen når de riktige personene.

Kommunikasjon og videre arbeid

Det ble enstemmig vedtatt at resultatene og temaene fra møtene skal legges ut som bloggposter på våre nettsider for å sikre åpenhet og tilgjengelighet. Videre ble det diskutert hvordan vi kan forbedre vår kommunikasjon og sikre at vi oppnår årsmålene gjennom vårt arbeid med tertialmålene.

Til neste møte er det planlagt å holde Miro-boardet åpent for asynkront arbeid, jobbe videre med Tertial 2-målene, og forbedre formuleringene i veikartet.

Fysisk møte 17. januar kl. 10:00-16:00

Agenda

  • Nyheter siden sist
  • Mål og nøkkelresultater for 2024
  • Ferdigstillelse av arbeid med nøkkelresultater
  • Rapportering
  • Erfaringsutveksling om prosesser og brukerflater
  • Plan for 2024

Nyheter siden sist

Det ble informert om at etableringen av et nytt registerråd er under planlegging. Det ble også nevnt at det fortsatt mangler en representant fra en mindre institusjon i Produktråd for Studieadministrasjon. Videre ble det diskutert planer for synkronisering mellom produktrådene og en kommende offisiell dato for avviklingen av Flyt. En forespørsel om Sikt sin metodikk for avvikling av API ble adressert med en henvisning til prosessen som er beskrevet på fellesstudentsystem.no.

Mål og nøkkelresultater for 2024

Bearbeidede mål fra forrige møte ble gjennomgått med vekt på betydningen av å samkjøre prosesser og definisjoner, samt viktigheten av klarhet i begrepskatalogen. Forslag til forbedringer i kommunikasjon og prioritering av mål ble også tatt opp.

Ferdigstillelse av arbeid med nøkkelresultater

Det ble rapportert om progresjonen med nøkkelresultater for T1, inkludert hvordan endringsbehov skal integreres i relevante prosesser. Det ble poengtert at det er viktig å sikre at udekkede behov blir adressert i fremtidige prosesser og APIer, med fokus på å gi tilbakemeldinger på innmeldte ønsker og behov.

Rapportering

Rapporteringen dekket veikart, fremdriftsplan, og økonomi, med en diskusjon rundt håndteringen av avvik mellom planlagt og utført arbeid. Det ble understreket at det er viktig å identifisere og adressere utfordringer tidlig.

Erfaringsutveksling om prosesser og brukerflater

Diskusjonen tok for seg en invitasjon fra sekretariatet til Porteføljestyret om å presentere arbeid nasjonalt og lokalt med prosesser og brukerflater. Det ble også diskutert samarbeid, samhandling og metodikk for prosessarbeid.

Plan for 2024

Møteplan for våren skal utarbeides, og det ble besluttet at møter skal synkroniseres med Porteføljestyret, med en møtefrekvens på én gang per måned.

NavnInstitusjon
Maria Kumle (leder)Sikt
Peter Arnold Stål WoldsethUiB
Ingvild MulenUiA
Espen Dybwad KristensenUiT Norges arktiske universitet
Gunn Marie RognstadNTNU
Bjørnar P. WølnerUSN
Anne-Lise LandeUiO
Martin HalvorsenOsloMet
Modell for målstyring