Verktøy for time- og romplanlegging
Et verktøy for time- og romplanlegging støtter universiteter og høyskoler i gjennomføring av studietilbud.
Tjenesten time-/romplanlegging fra Sikt består av
- TimeEdit og evt. tilleggskjøp av produkter og tjenester fra leverandøren TimeEdit
- Sikts timeromtjeneste
Et time-/romplanleggingssystem benyttes i hovedsak av studie- og eksamensansvarlige, men kan også være åpent for studenter og øvrige ansatte. Via det digitale systemet får forelesere se sine timeplaner, og man fordeler tilgjengelige auditorier, grupperom og andre ressurser.
Gjennom timeromtjenesten tilbyr Sikt et nasjonalt samarbeid og koordinering som legger til rette for kontinuerlig utvikling og effektivisering av både verktøyet og de tilhørende arbeidsprosessene. Ved å samle kompetanse, ressurser og erfaringer på tvers av institusjoner, sikrer Sikt at utdanningssektoren har en felles arena for å optimalisere bruken av verktøyet og en felles stemme som gir større gjennomslag for norske behov og prioriteringer i møte med leverandør.
Sikt forvalter og samordner
Tjenesten forvaltes av Sikt gjennom å koordinere institusjonenes innsats for økt kvalitet i høyere utdanning, tilrettelegge for samarbeid, samt bidra til gevinstrealisering for deltakende læresteder og sektoren som helhet. Tjenesten tar sikte på samordning av norsk UH-sektor i arbeidet mot leverandør. Samarbeidsnettverket muliggjør digitalisering av arbeidsprosesser raskere og gir gevinster i form av spart tid og ressurser ved institusjonene. Sektoren samarbeider og deler erfaringer om blant annet arbeidsprosesser, automatisering, integrasjoner og utvikling.
Tjenesten består av blant annet:
- Tjenesteforvaltning i form av nasjonal koordinering av utvikling (av planleggingsverktøyet og integrasjoner) samt erfaringsutveksling.
- Samordning og digitalisering av arbeidsprosesser.
- Utvikling av integrasjoner
- Felles kjøp av utvikling fra leverandør tilgjengelig for alle som er medlem i tjenesten.
- Organisering av møtearenaer for sektoren for erfaringsutveksling, utviklingsarbeid, arbeidsstuer og lignende.
- Oppfølging av leveranser, databehandleravtaler og kontrakt med leverandør.
- Representasjon i relevante fora og arenaer
Hvem kan benytte tjenesten?
Norske universiteter og høyskoler, samt andre virksomheter underlagt Kunnskapsdepartementet, kan inngå avtale med Sikt om bruk av verktøy for time- og romplanlegging, TimeEdit, levert av TimeEdit, under forutsetning av at virksomheten også deltar i Sikts timeromtjeneste, samt betaler en påmeldingsavgift.
Rammeavtalen
Avtale om løpende tjenestekjøp (SSA-L) mellom Sikt og TimeEdit er inngått i 2024. Avtalen vil ha en varighet på tre (3) år regnet fra leveringsdatoen til den første institusjonen. I denne perioden kan ikke avtalen sies opp. Avtalen vil deretter fornyes automatisk for en periode på ett (1) år av gangen, med mindre en av partene sier opp avtalen.
Produkt- og tjenestevilkår
Under er de spesifikke produkt- og tjenestevilkårene listet. For øvrig gjelder Sikts generelle avtalevilkår.
Beskrivelse av produktet
Med tjenesten menes her
- TimeEdit og evt. tilleggskjøp av produkter og tjenester fra leverandøren TimeEdit
- Sikts timeromtjeneste
Forutsetninger
Norske universiteter og høyskoler, samt andre virksomheter underlagt Kunnskapsdepartementet, kan inngå avtale med Sikt om bruk av verktøy for time- og romplanlegging, TimeEdit, levert av TimeEdit, under forutsetning av at virksomheten også deltar i Sikts timeromtjeneste, samt betaler en påmeldingsavgift.
Tjenesten krever innlogging med Feide.
Servicenivå
Studenter og ansatte skal kontakte sitt lærested for brukerstøtte.
Brukerstøtte på systemet til lærestedene gis av leverandøren TimeEdit.
Sikt håndterer henvendelser som gjelder den løpende tjenesteavtalen (SSA-L), samt eventuelle tilleggskjøp fra Kundene.
Henvendelser til Sikt håndteres på Servicenivå 2.
Servicenivå beskriver
- kontaktpunkter og responstider ved behov for support og for å melde feil.
- varsling ved feil og planlagt arbeid
Databehandling, personvern, sikkerhet
Før tjenesten tas i bruk skal det inngås databehandleravtale mellom den enkelte institusjon (behandlingsansvarlig) og TimeEdit (databehandler). Informasjon om håndtering av sikkerhet og personvern i tjenesten finnes nærmere beskrevet i databehandleravtalen. Databehandleravtalen har forrang ved eventuell motstrid med Avtalens bestemmelser knyttet til behandling av personopplysninger.
Kunden har et selvstendig ansvar for å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet ved egen bruk av tjenesten. Dette følger blant annet av bestemmelsene i eForvaltningsforskriften og personopplysningsloven. Det innebærer at kunden skal vurdere risikoen for brudd på sikkerheten og iverksette nødvendige sikringstiltak for å beskytte informasjonens konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet. Vurdering og iverksetting av nødvendige sikringstiltak skal skje innenfor rammen av Kundens ledelsessystem for informasjonssikkerhet.
Det bør gjennomføres en risiko- og sårbarhetsvurdering (ROS) for tjenesten hos Kunden. Sikt kan bistå med maler og eventuelt rådgivning i forbindelse med dette.
Eiendomsrett til data
Kunden beholder eiendomsrett til alle data som overlates til TimeEdit eller Sikt for behandling, og som lagres eller prosesseres ved hjelp av tjenestene under denne avtalen. Det samme gjelder resultatet av TimeEdit eller Sikts behandling av slike data.
TimeEdit og Sikt har ikke under noen omstendighet rett til å utøve tilbakeholdsrett i Kundens data.
Vederlag, kostnader, økonomi
Pris for tjenesten spesifiseres i kostnadsvarsel som omtalt i Sikts Generelle avtalevilkår. I forbindelse med kostnadsberegning for kommende år vil prisen kunne indeksreguleres.
Tjenesteprisen til leverandør er prisen som er definert gjennom Sikts SSA-L med TimeEdit og er basert på studentantall målt i heltidsekvivalenter (som definert i DBH).
Tjenesteavgiften til Sikt finansierer Sikts timeromtjeneste. Timeromtjenesten er i sin helhet brukerfinansiert av kundene etter en modell der 30 % av finansieringen er fordelt likt på deltagende institusjoner og 70 % fordeles etter en avtalt fordelingsnøkkel basert på studentantall målt i heltidsekvivalenter (som definert i DBH).
Både tjenestepris og tjenesteavgift kan indeksreguleres årlig.
Bestilling av tilleggstjenester
Kunden står fritt til å bestille de tilleggstjenester som er definert som opsjoner og prissatt i Sikts hovedavtale (SSA-L) med TimeEdit. Bestillinger rettes til Sikt, ved tjenesteansvarlig for timeromtjenesten. Kunde vil motta bestillingsbekreftelse fra Sikt.
Opplæringsaktiviteter eller konsulenttjenester avklares direkte med, og faktureres direkte fra TimeEdit.
Organisering og styring
Tjenesten hører inn under Porteføljestyret for utdanning og administrasjon og Produktråd for digitalt læringsmiljø.
Varighet, oppsigelse
Avtale om løpende tjenestekjøp (SSA-L) mellom Sikt og TimeEdit er inngått i 2024. Avtalen vil ha en varighet på tre (3) år regnet fra leveringsdatoen til den første institusjonen. I denne perioden kan ikke avtalen sies opp. Avtalen vil deretter fornyes automatisk for en periode på ett (1) år av gangen, med mindre en av partene sier opp avtalen.
For at Sikt skal kunne si opp avtalen med TimeEdit innen vår oppsigelsesfrist, må kunde si opp avtalen med Sikt 13 måneder før fornyelsesdatoen.
Endringer i produkt- og tjenestevilkår
Endringer i produkt- og tjenestevilkår gjøres gjeldende ved publisering av oppdateringer på denne siden. Kunder varsles ved e-post ved endringer.
Der det eksisterer avtaler eller betingelser for enkelttjenester som dekker områdene i de generelle avtalevilkårene, går avtalen for enkelttjenesten foran de Generelle avtalevilkårene.
Relaterte produkter og tjenester
Kontakt
Lurer du på noe, eller vil du vite mer om våre produkter og tjenester?
