Sikt KI
Med Sikt KI får du trygge og fleksible KI-løsninger laget for forskning og utdanning, hvor personvernet og datasikkerheten din er ivaretatt.
Sikt KI – en ny plattform for KI-tjenester fra Sikt
KI-tjenestene fra Sikt er nå samlet i Sikt KI.
Les mer om Sikt KI og hva det betyr for degFordeler med Sikt KI
Sikkerhet og personvern er ivaretatt
Enkel å bruke – laget for og med kunnskapssektoren
Én plattform for flere KI-tjenester
Utforsk plattformen Sikt KI
Sikt KI tilbyr flere valg av tjenester med ulik funksjonalitet. Du velger selv hvilke tjenester du ønsker å kjøpe. Her vil det komme flere KI-tjenester i framtiden etter hvert som vi utvikler plattformen.
Hvem kan kjøpe Sikt KI?
Sikt KI kan kjøpes av utdanningsinstitusjoner og andre i kunnskapssektoren som ønsker å bruke kunstig intelligens på en trygg og effektiv måte.
Tjenesten er laget for å møte behovene til forelesere, forskere, studenter og ansatte, enten du vil ha en generell KI-samtalepartner eller bygge spesialiserte KI-assistenter for å løse konkrete oppgaver og effektivisere arbeidsprosesser.
Bli med i Læringskollektiv for KI

Ofte stilte spørsmål
Hvorfor er Sikt KI sikker?
Vi har gjort en rekke tiltak for at Sikt KI skal være sikker:
- Sikker pålogging og håndtering av brukere med Feide.
- Brukernes anonymitet er ivaretatt. Vi krypterer chathistorikken, slik at bare brukeren har tilgang til sin egen chathistorikk. Det er enkelt å styre hvem som har tilgang til hvilke samtaleroboter.
- Opplysninger blir ikke brukt til å trene opp modellen videre.
- Vi sletter automatisk brukerprofiler hvis tjenesten ikke blir brukt.
- Vi har utviklet tjenestene i tråd med GDPR og norsk lov.
Målet vårt med Sikt KI er å gjøre GPT-teknologi tilgjengelig for høyere utdanning og forskning på en så sikker måte som mulig.
Hvilke juridiske vurderinger har Sikt gjort?
Vi vil at det skal være enkelt for deg som kunde å ta i bruk Sikt KI. Derfor har vi gjort fulle personvernvurderinger som gir deg som kunde en komplett oversikt over behandlingen av personopplysninger. Vi har blant annet:
- Vurdert roller – hvem som er behandlingsansvarlig og databehandler.
- Vurdert personvern og databehandleravtalene til våre underleverandører.
- Laget personvernerklæringer for Sikt KI-chat og Sikt KI-assistent.
- Laget brukervilkår for Sikt KI-chat og Sikt KI-assistent.
- Laget databehandleravtaler for kunder.
Disse vurderingene kan du igjen bruke som underlag i dine egne vurderinger.
Hvorfor har Sikt laget Sikt KI?
Den økende bruken av kunstig intelligens (KI) i samfunnet har gitt mange nye muligheter for kunnskapssektoren. Samtidig håndterer GPT-verktøy store mengder informasjon om brukeren. Det er derfor viktig at det finnes verktøy som håndterer personvern og datasikkerhet på en god måte.
Sikt er kunnskapssektorens egen tjenesteleverandør. Et av våre samfunnsoppdrag er å bidra til sikker digitalisering i kunnskapssektoren og legge til rette for innovasjon. Det har vært stor etterspørsel etter gode og sikre verktøy som gir studenter, forskere og ansatte mulighet til å ta i bruk GPT-teknologi, og som samtidig ivaretar personvernet og datasikkerheten til brukerne.
Vi har utviklet Sikt KI for å hjelpe kunnskapssektoren å ta i bruk denne teknologien på en så sikker måte som mulig.
Bruker dere data til å trene opp Sikt KI?
Nei, vi bruker ingen data om brukere, eller data som brukere skriver inn, til å trene opp Sikt KI. Dette er en grunnleggende forutsetning for sikkerhetsnivået i løsningen.
Kan jeg laste opp dokumenter i Sikt KI?
Ja, det kan du. Sikt KI støtter opplasting av bilder av dokumenter i flere ulike filformat. Med det kan du få språkmodellen til å for eksempel analysere en tekst eller et bilde, eller bruke informasjonen i dokumentet som utgangspunkt for nye idéer.
Hvilke språk støtter Sikt KI?
Du kan velge mellom bokmål, nynorsk og engelsk i brukergrensesnittet til Sikt KI. Språkmodellen støtter en rekke språk, alt fra norsk, engelsk, til spansk og tysk.
Hvilke språkmodeller kan jeg bruke i Sikt KI?
Sikt KI benytter for øyeblikket GPT-4o, men vi vil også støtte fremtidige versjoner fra Microsoft etter hvert som de blir tilgjengelig. I tillegg legger vi opp til å støtte flere språkmodeller fra andre kilder i framtiden.
Hvilke planer har dere for videreutvikling av Sikt KI?
Vi utvikler Sikt KI kontinuerlig for å forbedre funksjonaliteten, brukervennligheten og sikkerheten til tjenesten. Dette gjør vi basert på verdifulle tilbakemeldinger fra brukere og brukermiljø, endringer i teknologien, og nye behov som oppstår i sektoren. Vi planlegger også å støtte fremtidige versjoner av GPT og andre språkmodeller.
Produkt- og tjenestevilkår
Forutsetninger
Tjenesten forutsetter at Kunden har Feide for pålogging av brukere.
Bruker må akseptere Sikts brukervilkår for å få tilgang til tjenesten.
Sikt KI kan bare brukes til formål relatert til utdanning, opplæring, eller Kundens virksomhet. Tjenesten skal ikke benyttes som et verktøy for generell innholdsproduksjon.
Teknisk beskrivelse/spesifikasjon
Tjenesten tilbyr brukere en nettside som benytter språkmodeller som er trent for å generere menneskelignende samtaler eller svar på forespørsler. Den benytter avansert maskinlæringsteknologi (KI) med en Deep Learning-modell som er trent på store mengder data. Modellen tilpasses i henhold til det språket som brukes av brukeren.
Tjenesten tar imot tekst- eller bildedata som input og genererer naturlig flytende tekst som output. Brukeren kan inkludere parametere som kan tilpasses hver gang den brukes. Når brukeren skriver inn et spørsmål, tolkes spørringen ved hjelp av maskinlæringsalgoritmene og genererer et svar basert på den mest relevante informasjonen den har samlet.
Brukerpålogging skjer ved bruk av Feide og dialogen holdes privat og adskilt for hver enkelt bruker.
Kundens forpliktelser og ansvar
Kunden er forpliktet til å sørge for nødvendig opplæring og informasjon om forsvarlig bruk av KI til sine brukere.
Kunden er ansvarlig overfor Sikt dersom Kundens brukere ikke overholder brukervilkårene, og er forpliktet til å bistå Sikt i saker hvor det er mistanke om brudd på brukervilkår fra Kundens brukere.
Kunden er ansvarlig for innhold som Kundens brukere legger inn i tjenesten (input), og brukerens videre bruk av innhold som tjenesten genererer basert på brukerens input.
Se også punkt 4 i Sikts Generelle avtalevilkår.
Sikts forpliktelser og ansvar
Sikt vil gjøre vårt beste for å levere en god KI-tjeneste, men vi kan ikke garantere at tjenesten vil være feilfri eller tilgjengelig til enhver tid. Tjenesten som leveres er under kontinuerlig utvikling, og Sikt er åpen for innspill fra Kunder om ønskede tilpasninger.
Sikt skal utvikle og vedlikeholde egne veiledninger til bruk av tjenesten.
Sikt er forpliktet til å bistå Kunden i saker hvor det er mistanke om brudd på krav Kunden stiller til sine brukere.
Etter særskilt vurdering kan Sikt gi Kunden innsyn i enkeltbrukeres forbruk av Tokens. Dette vil typisk være dersom det er mistanke om feil i fakturagrunnlag eller mistanke om at bruker misbruker tjenesten. Sikt lagrer i utgangspunktet slike opplysninger kun i 3 måneder, og kan derfor ikke gi innsyn i opplysninger som ligger mer enn 3 måneder tilbake i tid.
Se også punkt 3 i Sikts Generelle avtalevilkår.
Særskilte vilkår for denne tjenesten
Ved brudd på brukervilkår har Sikt rett til å midlertidig eller permanent begrense, suspendere eller avslutte en Brukers tilgang til tjenesten uten at dette påvirker Kundens forpliktelse til å betale for tjenesten. Åpenbart/overlagt misbruk av tjenesten kan medføre øyeblikkelig utestengelse. Kunde vil varsles om slike hendelser.
Dersom tredjepart fremmer krav direkte mot Sikt, begrunnet i Kundes bruk av tjenesten eller data generert gjennom tjenesten av Kundes Brukere, har Sikt rett til å få dekket et eventuelt tap av Kunde.
Kontaktpunkter
Standard kontaktpunkt gjelder for tjenesten: kontakt@sikt.no.
Pålitelighet/servicenivå
Tjenesten har Servicenivå 3.
Servicenivå beskriver
- kontaktpunkter og responstider ved behov for support og for å melde feil.
- varsling ved feil og planlagt arbeid
Databehandling, personvern og sikkerhet
Sikt skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet, tilgjengelighet og robusthet ved behandling av personopplysninger.
Det skal inngås en databehandleravtale før tjenesten tas i bruk. Informasjon om håndtering av sikkerhet og personvern i tjenesten finnes nærmere beskrevet i databehandleravtalen. Databehandleravtalen har forrang ved eventuell motstrid med Avtalens bestemmelser knyttet til behandling av personopplysninger.
Kunden er ansvarlig for å ha behandlingsgrunnlag for personopplysninger som Kundens brukere legger inn i tjenesten gjennom input.
Kunden har et selvstendig ansvar for å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet ved egen bruk av tjenesten. Dette følger blant annet av bestemmelsene i eForvaltningsforskriften og personopplysningsloven. Det innebærer at Kunden skal vurdere risikoen for brudd på sikkerheten og iverksette nødvendige sikringstiltak for å beskytte informasjonens konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet. Vurdering og iverksetting av nødvendige sikringstiltak skal skje innenfor rammen av Kundens ledelsessystem for informasjonssikkerhet.
Det bør gjennomføres en risiko- og sårbarhetsvurdering (ROS) for tjenesten hos Kunden. Sikt kan bistå med maler og eventuelt rådgivning i forbindelse med dette.
Tjenesten har egen personvernerklæring. Denne kan finnes her: Personvernerklæring.
Sikt forplikter seg til å slette brukerens personopplysninger når det ikke lengre er behov for å behandle opplysningene.
Vederlag, kostnader og økonomi
Tjenesten er strukturert som en modulbasert modell, der hver modul representerer en del-leveranse under en felles hovedtjeneste. Hver modul har sin egen betalingsmodell basert på funksjonalitet, innhold og faktisk bruk.
Kostnadsstruktur
Samlet sett er kostnadsmodellen tredelt:
- Etableringsgebyr. Et engangsbeløp som faktureres ved oppstart for å dekke konfigurering, tilpasning og igangsetting.
- Månedlig tjenesteavgift. Tjenesteavgiften varierer avhengig av hvilke moduler som er valgt, og fastsettes i henhold til den enkelte moduls prismodell og bruksområde.
- Forbruksbasert kostnad. Bruk av språkmodeller og datakilder faktureres månedlig basert på faktisk forbruk. Hva som regnes som forbruk, varierer mellom modulene – for eksempel antall tokens, tilganger til data eller antall forespørsler.
Om tokens og forbruk
Tokens er de grunnleggende byggeklossene i databehandling med språkmodeller, og representerer deler av dataene brukerne sender inn eller får generert som svar. Mengden tokens vil variere avhengig av faktorer som datatype, språk, lengde og kompleksitet på spørsmål og svar.
Token-forbruk viderefaktureres. Pris per token følger de til enhver tid gjeldende veiledende priser fra leverandøren av språkmodellen, justert for aktuell valutakurs (EUR/USD til NOK).
Regulering av priser
Den månedlige tjenesteavgiften kan endres med tre måneders skriftlig varsel sendt til kontaktadressen oppgitt av Kunden. I tillegg kan tjenesteavgiften indeksjusteres i forbindelse med den årlige kostnadsberegningen.
Organisering og styring
Sikt eier, videreutvikler og forvalter tjenesten.
Varighet og oppsigelse
Hver av partene kan si opp tjenesten med 1 måneds skriftlig varsel. Oppsigelsestiden løper fra den 1. i måneden etter at oppsigelsen ble gitt.
Mislighold
Mislighold reguleres i utgangspunktet i Sikts Generelle avtalevilkår punkt 7. I tillegg gjelder følgene særskilte vilkår for denne tjenesten:
- Kunden er ansvarlig for at sine brukere følger tjenestens brukervilkår. Ved gjentatte brudd på brukervilkår hos en Kunde vil dette anses som mislighold av Kundens Avtale med Sikt.
Kunden skal gis en rimelig mulighet til å korrigere eller avslutte misligholdet i forbindelse med brukeres brudd på brukervilkår innenfor en frist på 10 dager fra datoen for mottak av skriftlig varsel. Hvis Kunden ikke retter opp misligholdet innen denne fristen, har Sikt rett til å midlertidig eller permanent begrense, suspendere eller avslutte Kundens, eller enkelte av Kundens brukeres, tilgang til tjenesten. Ved grove brudd, kan Sikt heve avtalen. Vilkår for heving følger av Generelle avtalevilkår punkt 7.1.2.
Uavhengig av retten til utbedring, kan Sikt kreve erstatning for direkte tap som følge av misligholdet, med mindre misligholdet skyldes forhold utenfor Kundens kontroll. Villede handlinger utført av Kundens brukere anses som forhold innenfor Kundens kontroll.
Endringer i produkt- og tjenestevilkår
Fordi denne tjenesten vil være under kontinuerlig utvikling kan tjenestevilkårene endres dersom endringene i tjenesten nødvendiggjør en oppdatering av vilkårene.
Materielle endringer i Produkt- og tjenestevilkår som er nødvendige på grunn av utvikling av tjenesten varsles uten opphold til kontaktadresse oppgitt av Kunden for den spesifikke tjenesten, samt ved publisering på tjenestesiden. Endringen trer i kraft fra varslingsdato.
For øvrige endringer gjelder vilkår i Sikts Generelle avtalevilkår.
Sist oppdatert 24. juni 2025.