Læremiddelkatalogen

Læremiddelkatalogen gir deg oversikt over digitale læremidler for grunnopplæringen.

Målet med Læremiddelkatalogen er å gjøre det enklere for skoleeiere og lærere å få oversikt. I dag har vi ingen komplett liste over læremidler, og det kan derfor være vanskelig for lærere og skoleeiere å finne nye digitale ressurser til å bruke i undervisningen.  

Du kan for eksempel søke etter læremidler til ulike fag, språk og klassetrinn. I resultatene får du opp de læremidlene som passer best. 

Dette vil kunne forenkle anskaffelsesprosesser, og bidra til at skoler i Norge finner de mest egnede læremidlene til sitt formål.  

Læremiddelkatalogen skal 

  • gi en nøytral oversikt over hvilke digitale læremidler som finnes
  • forenkle anskaffelsesprosesser for digitale læremidler 
  • hjelpe å finne de beste digitale læremidlene for formålet 

Mål for 2025 

  • Lage første versjon av katalogen som er åpent tilgjengelig for alle
  • Finne ut hvordan Læremiddelkatalogen og støttetjenester for informasjonssikkerhet, personvern og universell utforming spiller sammen 
  • Prioritere læremidler for særskilt tilrettelagt opplæring, minoritetsspråklige elever og samiske elever

Ofte stilte spørsmål om Læremiddelkatalogen

De som skal orientere seg i markedet for digitale læremidler i Norge, har et behov for å enklere finne frem til det som passer best til deres formål. Vi har fått i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å lage en nøytral og nasjonal oversikt over digitale læremidler.

Målet vårt er å ha en oversikt som er tilgjengelig for alle og enkel å navigere seg frem i, for både små og store kommuner og skoler i Norge.

I oversikten vil du kunne finne både læremidler for samiske elever, særskilt tilrettelagt opplæring og språklige minoriteter.

Læremiddelkatalogen skal være et sted der skoleeiere og lærere kan finne den informasjonen som er nødvendig om de læremidlene og ressursene de ønsker å bruke i klasserommet.  

Læremiddelkatalogen kan også være stedet en støttetjeneste legger inn sitt innhold knyttet til informasjonssikkerhet, personvern og universell utforming, slik at det gjør vurderingene av de ulike læremidlene enklere og bedre.

I første omgang er målgruppen skoleeiere og lærere. Vi ønsker å gjøre det enklere både for skoleeiere og lærere å få oversikt over det som finnes av læremidler i Norge.

Vi snakker både med skoleeiere og lærere i denne prosessen. Vi ønsker å finne ut av hva de trenger i en åpen katalog, hva er det de ser etter når de går inn i Læremiddelkatalogen, og hva de eventuelt ønsker seg av mer tilpasset funksjonalitet.

Brukernes behov er viktig for oss. Vi lytter til de innspillene vi får og vurderer om vi kan løse dem i Læremiddelkatalogen. Veien videre fra en åpen tilgjengelig katalog er ikke planlagt enda.

Læremiddelkatalogen skal ikke være en innkjøpsportal, og det er heller ikke noen planer om dette i framtiden.

Hovedfokuset vårt er digitale læremidler. For noen elevgrupper, som samiske elever, minoritetsspråklige og de som trenger særskilt tilrettelegging, finnes det færre digitale læremidler.

For å gi en mer helhetlig oversikt til denne brukergruppen, inkluderer vi derfor også noen trykte bøker.

Oppdraget vårt nå er som sagt digitale læremidler, men vi følger med på behovene i skolesektoren og tilpasser oss om nødvendig.

Katalogen viser bredden av læremidler som finnes på markedet i dag. Det betyr at det kan være læremidler som ikke følger alle lover og regler.

Vi jobber med å gjøre det tydeligere hvilke læremidler som oppfyller alle lovkrav. Målet er at du enklere skal kunne ta gode og trygge valg.

En tjeneste er det nettstedet, plattformen eller appen hvor læremidler ligger samlet.

Et læremiddel er en samling av innhold som brukes i undervisningen. Læremiddelet er vanligvis laget for et bestemt fag og trinn.

Katalogen er under utvikling, og vi jobber hele tiden med å legge til flere tjenester og læremidler.

Nei, Læremiddelkatalogen er ikke en godkjenningsordning. Det er skoleeier (for eksempel kommunen eller fylkeskommunen) som har ansvaret for å velge læremidler. Men vi ønsker å hjelpe til i denne prosessen. Ved å gjøre det lettere å se hvilke læremidler som oppfyller lovkrav, blir det enklere å ta gode og trygge valg.

I starten har vi fokusert mest på grunnskolen. Her vil du finne flest læremidler og de beste mulighetene for å filtrere søk akkurat nå. Vi jobber med å utvide tilbudet og forbedre søkemulighetene også for videregående skole og voksenopplæring.

Vi vil fortsette å legge til flere tjenester og læremidler for å gi en enda bedre oversikt over hva som finnes i Norge. Målet er også å forbedre innhold og søkemuligheter, spesielt for videregående skole og voksenopplæring. Vi vil fortsette å ha et spesielt fokus på læremidler for samiske elever, språklige minoriteter og de som trenger særskilt tilrettelegging.

Vi jobber med å gjøre det lettere å finne frem til relevante læremidler. Dette innebærer blant annet å utforske hvilke filtre og søkemuligheter som er mest nyttige for deg som bruker katalogen.

Læremiddelkatalogen skal gi oversikt over de digitale læremidlene som finnes for grunnopplæringen i Norge, med relevant informasjon om disse som gjør det enklere å ta gode og trygge valg rundt bruk av digitale læremidler.

Støttetjenesten kan på personvernsiden f.eks. handle om juridisk rådgivning/bistand til kommunene, og støtte til å gjennomføre delvurderinger av ulike digitale læremidler til bruk i skolen.

Det er naturlig at arbeidet til støttetjenesten vil kunne tilgjengeliggjøres i Læremiddelkatalogen. Dette vil gi resultater i form av bedre oversikt over personvernet til læremidlene i Læremiddelkatalogen, selv om Læremiddelkatalogen og støttetjenesten i utgangspunktet ikke er avhengige av hverandre.

Vil du publisere digitale læremidler i katalogen?

Vi bruker for øyeblikket i hovedsak to måter å få data fra leverandører inn i Læremiddelkatalogen.

Hva som er riktig valg for deg og din virksomhet, avhenger av den tekniske plattformen deres og antall læremidler som skal registreres.

Overføring av læremidler over API sikrer effektiv registrering, spesielt når det gjelder store mengder læremidler.

Det gjør også at læremidlene kan oppdateres automatisk i fremtiden, uten at du må gjøre jobben manuelt hver gang. Derfor anbefaler vi at flest mulig bruker API for å levere data til oss.

Måten dette fungerer er at dere som leverandør setter opp et API som eksponerer data i det norske standardformatet for metadata om læremidler; NS4180.

Læremiddelkatalogen henter så data periodisk fra dette API-et, slik at vi til enhver tid sitter på oppdaterte data.

Vi jobber med å lage dokumentasjon på hvordan et slik API skal se ut.

Dersom det kun er snakk om et mindre antall læremidler, og/eller det er teknisk utfordrende for dere å dele data via API, kan manuell inntasting av data til katalogen være aktuelt.

Her jobber vi med en egen flate der dere som leverandør kan gjøre dette selv, og vi er klar til å åpne denne om ikke så lenge.

En ulempe med dette alternativet, i tillegg til at det er mye jobb i utgangspunktet, er at man også manuelt må oppdatere læremidlene i fremtiden. Fordelen er at det krever lite teknisk tilrettelegging.

I Læremiddelkatalogen skiller vi mellom tjenester og læremidler, det vil si mellom innhold og hvordan det distribueres. Det er på mange måter et litt teknisk skille, men det har noen fordeler:

  • Tjeneste er det nivå som kobles til viktig informasjon som personvern- og tilgjengelighetserklæringer, autentiseringsmåter, databehandleravtaler ol. Dette blir også det nivået vi vil knytte til informasjon fra den kommende støttetjenesten.
  • I en del sammenhenger er det naturlig å skille mellom flere ulike læremidler som distribueres via én tjeneste.
  • I noen sammenhenger er ikke de som er ansvarlig for tjenesten nødvendigvis de samme som er utgivere for læremidlene som distribueres via tjenesten.
  • Det kan bli aktuelt å ta inn andre kategorier enn læremidler inn i tjenesten, for eksempel ulike ressurser, lærerstøtte, verktøy ol., og da kan det være naturlig å skille det fra læremiddelinnholdet som distribueres fra samme tjeneste.

Tommelfingerregler for tjeneste og læremiddel

Tjeneste er som regel det nettstedet hvor du finner læremiddelinnhold. Normalt kan det identifiseres med toppdomene (https://www.suprelæremidler.no/) eller en kombinasjon av topp og subdomene (https://grunnskole.suprelæremidler.no/, https://vgs.suprelæremidler.no/).

Læremiddel er i all hovedsak læremiddelinnhold avgrenset for målgruppe basert på fag og trinn. For eksempel "Matematikk for 5.-7. trinn" eller "Norsk fellesfag for VG1".

Vi forstår det kan være noen gråsoner her, men det kan vi sammen finne ut av.

Skriv til oss

Vedlegg:

Av sikkerhetsmessige grunner må vedlegg ettersendes. Du vil motta en bekreftelse på oppgitte e-post. Du kan ettersende vedlegg ved å svare på denne e-posten.