Student ID mobile app
With the Student ID mobile app, you can identify yourself to student welfare organizations and public transport companies such as Vy, to obtain student discounts.
The Student ID mobile app is available for you if you’re a student at a college or university that uses the student information system Felles studentsystem (FS).
With the Student ID mobile app:
- You don't need a sticker or paper receipt for paid semester fees.
- You can show your student ID to various entities and gain access to services and discounts as a student.
- If your university or college has enabled it, you can use the student ID to borrow books at the library.
- The Student ID mobile app ensures that your personal data is transferred securely.
Download the Student ID mobile app
Operating system requirements: iOS 15 (may work on older versions, but we do not support versions that have reached EOL with the operating system provider).
Operating system requirements: Android 12.0 (may work on older versions, but we do not support them)
How do you log in to the Student ID mobile app for the first time?
- Open the app (requires internet access).
- Select which institution you belong to.
- Log in with the username and password provided by your university or college.
- Read the consent statement and accept (the app can only be used if you give your consent).
- Read the terms of use and approve (the app can only be used if you approve the terms).
If you have paid the semester fee and registered as a student for the semester, this will show in a green box at the bottom of the page. The receipt itself is stored in the app, so after logging in and registering the paid semester fee in the app, the app can be used without internet access.
The app will update itself every time you open it, or by pulling down the screen. Without internet access, the app will read stored data and at the bottom there is a "Last updated" line showing the date and time for the last time fresh data was retrieved. When logging out, stored data will be removed.
Note! When logging in, you will always need internet access, but you will remain logged in even if you close the application.
FAQ (norwegian)
Tilbyr lærestedet mitt studentbevis på mobil?
Disse universitetene og høgskolene tilbyr studentbevis på mobil:
- Ansgar Teologiske Høgskole
- Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
- MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
- Dronning Mauds Minne Høgskole
- Fjellhaug Internasjonale Høgskole
- Høgskulen på Vestlandet
- Høgskolen i Innlandet
- Høgskolen i Molde
- Høgskolen i Østfold
- Høgskulen i Volda
- Høyskolen Kristiania
- Kunsthøgskolen i Oslo
- Lovisenberg diakonale høgskole
- NLA Høgskolen
- Nord universitet
- Norges handelshøyskole
- Norges idrettshøgskole
- Norges musikkhøgskole
- Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
- OsloMet – Storbyuniversitetet
- Politihøgskolen
- Sami allaskuvla/Samisk høgskole
- Universitetet i Agder
- Universitetet i Bergen
- Universitetet i Oslo
- Universitetet i Stavanger
- Universitetet i Sørøst-Norge
- UiT Norges arktiske universitet
- VID vitenskapelige høgskole
Når kan jeg ta i bruk appen?
Du må ha registrert deg i Studentweb og ha betalt semesteravgift før du kan ta i bruk appen. I tillegg må du være registrert med en FEIDE-bruker (dette oppretter studiestedet ditt for deg). Det kan ta 3-5 dager fra du har betalt semesteravgiften til betalingsinformasjonen er ferdig prosessert og registrert. Dersom du ikke har FEIDE-bruker fra før av, kan det i tillegg ta et par dager til du har en aktiv bruker.
Ved enkelte studiesteder må du også selv aktivere IT-kontoen din. Det tar normalt 1 dag fra du aktiverer kontoen til du kan logge inn i appen.
Hvordan logger jeg på appen?
Du logger på med ditt Feide-brukernavn og passord (det samme brukernavnet og passordet som du bruker på andre systemer, slik som Studentweb m.m.). PS! Ditt brukernavn er ikke nødvendigvis det samme som ditt studentnummer.
Hvordan ser jeg at appen viser gyldig studentbevis?
Midt på siden vil det være en grønn boks med teksten «Gyldig studentbevis», nåværende semester + år (f.eks Høst 2023) og når den utløper (f.eks 31.01.2024).
Under den grønne boksen er det en knapp med tekst "Kontroll" som animerer boksen for "Gyldig studentbevis"
Jeg er student ved flere læresteder. Hvilken skal jeg velge ved pålogging?
Du må velge det lærestedet der du har betalt semesteravgift.
Kan jeg bruke appen i utlandet?
Ulike land har ulike krav til hva som definerer en student og til hva som eventuelt gir studentmoderasjon. Hvis du ønsker å fremvise informasjonen i appen på engelsk gjør du dette ved å endre språkinnstillingene på telefonen til engelsk.
Merk: Ved å godkjenne samtykke for Europeisk studentkort i Studentweb, kan du bruke appen i Europa for å bevise at du er student.
Hvordan tar jeg i bruk Europeisk studentkort?
Studiestedet ditt må ha åpnet for at du skal kunne samtykke til å dele dine data med EU-tjenesten. Du må ha samtykket aktivt til dette i Studentweb for at ditt europeiske studentkort skal være synlig i appen. Det kan ta opptil 1/2 time fra du godtar samtykke til endringen er synlig i appen.
Jeg er fritatt fra å betale semesteravgiften. Kan jeg benytte studentbevis på mobil?
Studiestedene har ulik praksis på om studenter som er fritatt fra å betale semesteravgift skal få gyldig bevis i appen eller ikke. Hvis du er i tvil, ta kontakt med studiestedet ditt.
Noen av de studiestedene som ikke utsteder gyldig bevis i appen til studenter som er fritatt fra å betale semesteravgift, gir deg mulighet til å betale semesteravgift og for å oppnå gyldig studentbevis. I slike tilfeller må du, etter at du har betalt semesteravgiften, ta kontakt med studiestedet ditt slik at de får gjort nødvendige registreringer. Først når det er gjort vil du kunne logge deg på studentbevis på mobil.
Trenger jeg fortsatt studentkort (adgangskort)?
Ved de fleste studiesteder trenger du et studentkort for å få adgang til bygninger (og i noen tilfeller også for å kunne låne bøker ved biblioteket).
Hvordan bruker jeg appen for å bevise at jeg har rett på studentrabatt hos kollektivtransportselskaper?
Ved eventuell billettkontroll viser du frem studentbevis på mobil sammen med gyldig billett. Du trenger ikke trykke på noe appen for å vise at du har rett til studentrabatt.
Hvordan legger jeg inn bilde i studentbeviset?
Bilde av deg må være registrert i studiestedets datasystem for at det skal bli vist i appen. Dette bildet blir normalt tatt av deg av studiestedet ditt i forbindelse med studiestart.
Ikke alle studiesteder registrerer bilde av sine studenter i datasystemet sitt. Ta kontakt med ditt studiested for å få svar på hva som gjelder for deg.
Jeg ønsker å endre bildet av meg. Hvordan går jeg frem?
Det er utdanningsinstitusjonen din som administrerer bildet av deg. Hvis du ønsker å endre bildet i appen må du kontakte utdanningsinstitusjonen din.
Hvorfor kommer det ikke bilde av meg i appen?
Bilde av deg må være registrert i studiestedets datasystem for at det skal bli vist i appen. Dette bildet blir normalt sett tatt av deg av studiestedet ditt i forbindelse med studiestart.
Ikke alle studiesteder registrerer bilde av sine studenter i datasystemet sitt. Ta kontakt med ditt studiested for å få svar på hva som gjelder for deg.
Er studentbeviset gyldig når den ikke viser bilde av meg?
Hvis ikke studentbeviset viser bilde av deg må du legitimere deg med annen legitimasjon. Appen bekrefter likevel at du er gyldig student.
Hvorfor viser ikke appen inneværende semester?
Trykk på de tre prikkene/tannhjulet øverst til høyre i appen og velg "Oppdater" (dette krever internettilgang).
I hvilken tidsperiode er studentbeviset gyldig for hvert semester?
Gyldig studentbevis for vårsemesteret vises fra og med 1. januar til og med 31. august.
Gyldig studentbevis for høstsemesteret vises fra og med 1. juli til og med 31. januar.
Når endres semesteret i appen hvis jeg har betalt og registrert meg både for både vår- og høstsemesteret?
Gyldig kvittering for høstsemesteret vises hver gang du oppdaterer appen mellom 1. juli og 31. desember. Første gang du oppdaterer appen etter klokken 00:00 den 1. januar vil gyldig kvittering for vårsemesteret vises i appen.
Gyldig kvittering for vårsemesteret vises hver gang du oppdaterer appen til og med 1. juli. Første gang du oppdaterer appen etter klokken 00:00 den 1. juli vil gyldig kvittering for høstsemesteret vises i appen.
Jeg ønsker å endre språket i appen. Hvordan gjør jeg det?
Appen følger standardspråket på telefonen din. For å endre hvilket språk informasjonen i appen vises på må du endre språket på mobilen din.
Hva slags informasjon henter appen om meg og hvor blir den lagret?
Appen henter følgende informasjon: navn, bilde, fødselsdato, studentnr., institusjon og om du er student (at du har betalt semesteravgift og semesterregistrert deg)
Informasjonen blir kun lagret på telefonen din.
Hva er Feide?
Feide er Kunnskapsdepartementets valgte løsning for sikker identifisering i utdanningssektoren. Lærestedene bruker Feide. Ditt brukernavn og passord brukes på en rekke tjenester, også appen.
Hva er FS?
FS - Felles studentsystem - er lærestedenes studieadministrative system. Systemet inneholder blant annet informasjon om deg som student og dine studier. Informasjon om at du har betalt semesteravgift og har aktiv studentstatus hentes fra FS.
European Student Card
The ESC is valid across Europe on par with a physical student ID and semester receipt.
Read more about the European Student Card.

I need help. Who do I contact?
Contact your university or college.
If the problem is due to technical errors in the app, your university or college will get in touch with Sikt.