Driftsmeldinger

Her kan du sjekke om det er registrert driftsmeldinger for våre produkter og tjenester

FileSender utilgjengelig i perioden 11. juni 2025 16-18

Published:

10 June 2025 at 07:17

FileSender utilgjengelig i perioden 11/6-25 16-18

På grunn av planlagt arbeid vil FileSender være utilgjengelig i perioden 11/6-25 klokken 16-18.

Start:

11 June 2025 at 14:00

End:

11 June 2025 at 16:00

Solved

Problemer med å starte FS i UH-Programkiosk og Edu-kiosk

Published:

28 May 2025 at 06:40

Det er problemer med å starte FS i UH-Programkiosk problemet omfatter også Edu-kiosken

Problemet er meldt videre til vår driftsleverandør, UiO-IT. Vi håper problemet løses raskt. 

Oppdatering: USIT melder om at problemet skal være løst rundt 09:45.

Start:

28 May 2025 at 06:00

End:

28 May 2025 at 07:45

Solved

Problemer med aktivering av, eller endringer på, tjenester i Feides Kundeportal

Published:

14 May 2025 at 11:07

Ein feil i Feides Kundeportal fører til at man får feilmelding når man forsøker å gjøre en endring som skal utløse epost-varsel. Feilen er identifisert og vi regner med å ha dette rettet innen en halvtimes tid.

Dette berører m.a. aktivering av tjenester, og endring av hvilke skoler som har tilgang.

Start:

14 May 2025 at 07:45

End:

14 May 2025 at 11:11

Solved

Driftsforstyrrelser i ID-porten berører pålogging med Feide

Published:

9 May 2025 at 12:24

Dersom man forsøker å logge på med Feide via ID-porten vil innloggingen kunne feile. Det hjelper å forsøke på nytt et par ganger.

Se mer informasjon på Digitaliseringsdirektoratets statusside:
https://status.digdir.no/incidents/0h8mb65gqsy1

Start:

9 May 2025 at 10:32

End:

9 May 2025 at 11:50

Solved

Problemer med Feide-hotell

Published:

8 May 2025 at 08:42

Det er for tiden driftsforstyrrelser med Feide-pålogging for kunder som benytter Feide-hotell.

Feilen skal være rettet og påloggings-tjenesten skal fungere igjen.
Uforutsett heng av foreløpig uviss årsak i master LDAP server, som påvirket slave-server som benyttes til Feide-pålogging for kunder av Feidehotellet.

Start:

8 May 2025 at 08:00

End:

8 May 2025 at 08:47

Solved

Intark problem

Published:

8 May 2025 at 06:22

Sikt varsler om at Grafana (overvåkning), Gravitee manager gateways ikke er tilgjengelige for trafikk. Dette gjelder hele IntArk. RabbitMQ og BROM skal ikke være påvirket.

Oppdatering 08:50
Vår underleverandør har fornyet sertifikatet og alle tjenestene er på vei opp igjen

Årsaken ser ut til å være utløpt sertifikat hos underleverandør.
Det jobbes med å fornye dette og vi kommer med en oppdatering fortløpende.

Start:

8 May 2025 at 00:00

End:

8 May 2025 at 06:50

Solved

Midlertidig nedetid for DLR

Published:

22 April 2025 at 07:32

Tjenesten Digitale læringsressurser (DLR) er for tiden utilgjengelig grunnet tekniske problemer i den underliggende løsningen.

Det vil derfor ikke være mulig å laste opp eller hente ut innhold fra DLR inntil de tekniske problemene er løst. 

Vi beklager ulempene dette medfører, og takker for forståelsen.

Mer om saken finner dere her: https://sikt.no/oppdateringer-fra-digitalt-laeringsmiljo

Start:

22 April 2025 at 06:00

Problemer med dlr.unit.no

Published:

11 April 2025 at 09:00

Vi opplever for tiden at nettsiden for DLR er utilgjengelig.

Nettsiden er tilbake.

Start:

11 April 2025 at 06:00

End:

11 April 2025 at 10:30

Solved

Ustabiliteter på DNS-resolver

Published:

12 March 2025 at 11:57

Sikt har mottatt tilbakemeldinger om at noen kunder opplever ustabiliteter på vår DNS resolver. Dette kan medføre problemer for våre nettkunder og kan påvirke tilgangen til noen tjenester.

Oppdatering i forhold til ustabiliteter på DNS-resolver-tjenesten.

27 mars
Vår DNS resolver-tjeneste hadde flere problemer i perioden like
før 12. mars. Disse problemene skal nå være løst med de endringer som ble utført 13. mars. Eventuelle nye problemer bes meldt
til vårt servicesenter.

14 mars
Årsaken til de nylige forstyrrelsene i tjenesten er to ulike bugs i de to resolver-programvarene som kjøres, og dette er nå mitigert ved delvis å nedgradere programvare og tilbake rulling av triggende konfigurasjons-endring.  

Dette er stegvis gjort på den "anycastede" dns-resolver1.uninett.no i perioden mellom 12. mars kl. 11:00 og
13. mars kl. 18:23, og vi har siden dette siste tidspunktet ikke lenger detektert symptomene på dns-resolver1. Dns-resolver2 ble omkonfigurert 13. mars 13:53 (etter å ha vært restartet tidligere).
Feilene er rapportert til organisasjonene bak aktuell programvare, og vi holder tjenesten fortsatt nøye under oppsikt.

Ønskes det mer detaljinformasjon kan dette deles med våre kunder
ved å henvende seg til Sikt servicesenter.

Start:

12 March 2025 at 08:30

End:

27 March 2025 at 13:00

Solved

Problemer med IRT-Chat

Published:

6 March 2025 at 08:55

Sikt opplever driftsforstyrrelser med IRT-chat som gjør at tjenesten flyter inn og ut av tilgjengelighet.

Feilen er rettet og tjenesten er tilbake til normal drift.

Start:

6 March 2025 at 08:30

End:

6 March 2025 at 10:25

Solved

Skolevalg - Nettside utilgjengelig

Published:

21 February 2025 at 10:07

Vi har for tiden problemer med nettsiden https://skolevalg.sikt.no/

Vi beklager ulempen det medfører og arbeider med å få den tilbake så raskt som råd.

Start:

21 February 2025 at 09:00

End:

24 February 2025 at 14:00

Solved

Tjenesteproblemer

Published:

17 February 2025 at 13:12

Vi opplever for tiden problemer med utfall på utstyr som driver en rekke tjenester. Dette berører m.a. trådløs pålogging og gjestenett, og verktøykasser til CNaaS-kunder, IRT-chat m.m. Vi jobber med å få ting opp å gå igjen så raskt som mulig.

Berørte tjenester:

  • Trådløs pålogging;
  • Trådløst gjestenett;
  • DHCP-tjenester for NIVA;
  • Fagskolen i Nord, Trådløs pålogging;
  • Brannmurstyring for noen Campus-kunder;
  • Mattermost IRT-chat
  • Sanntid Tale

    Oppdatering 14:30: Tjenestene skal være tilbake igjen / på vei tilbake pr 14:28. Det pågår arbeid med å finne rotårsak til utfallet for å unngå at det skjer igjen.

     

Start:

17 February 2025 at 12:30

End:

17 February 2025 at 13:28

Solved

Ny databaseversjon for Felles studentsystem

Published:

21 January 2025 at 13:19

Produksjonsmiljøet til Felles studentsystem skal oppgraderes med en ny databaseversjon Dette gjelder alle FS-databasene og berører alle FS-institusjonene.

Oppgradering til ny databaseversjon medfører at vi må ta ned FS-databasen. Nedetiden medfører redusert tilgjengelighet/ikke tilgjengelighet for applikasjoner, integrasjoner og APIene som kommuniserer med FS-basene.

I etterkant av oppgraderingen blir det publisert ny versjon av FS-klienten.

Start:

22 January 2025 at 17:00

End:

22 January 2025 at 19:00

Solved

[Løst] Problem med telefoni - Sentralbord

Published:

5 December 2024 at 08:06

Vi opplever for øyeblikket problemer med å motta telefonsamtaler, og vil ringe tilbake dersom du forsøker å nå oss. Dette er en fellesfeil som også berører flere andre virksomheter.

Det jobbes med å finne årsak og korrigere feilen.
Inntil videre anbefaler vi å kontakte oss via vårt nettskjema: 
https://sikt.no/om-sikt/kontakt-oss#skjema

Oppdatering: Dette er en fellesfeil som berører flere virksomheter

Oppdatering 2: Feilen ble løst ca 09:45

Start:

5 December 2024 at 07:00

End:

5 December 2024 at 08:45

Solved

[LØST] Feide - Treg eller feilende innlogging

Published:

20 November 2024 at 08:03

Vi opplever at en del Feide innlogginger feiler

Vi jobber med å undersøke og rette feilen.

Problemet ble løst 09:25.

Start:

20 November 2024 at 07:41

End:

20 November 2024 at 08:25

Solved

Planlagt arbeid: Humio / LogScale vedlikehold

Published:

28 October 2024 at 09:12

Humio/Logscale vedlikehold

Det planlegges en større omlegging og oppgradering.
Dette vil føre til noe ustabilitet i systemet mens arbeidet pågår, og kan også gi utilgjengelighet i perioder.

Vi beklager ulempene dette eventuelt måtte medføre.


 

Start:

31 October 2024 at 19:00

End:

31 October 2024 at 22:00

Solved

[LØST] Problem med mottak av eposter/nettskjema

Published:

29 October 2024 at 09:17

Eposter og nettskjema sendt til kontakt@sikt.no i mellom 28.okt kl 16:15 og 29.okt kl 09:00 har beklageligvis gått tapt pga en feil i ett av våre system. Dersom du har forsøkt å sende en epost eller melding til oss i dette tidsrommet ber vi deg om å sende på nytt.

Dette gjelder både eposter og innsendinger med nettskjemaer på våre nettsider.

Vi beklager ulempen dette har medført!

Start:

28 October 2024 at 15:15

End:

29 October 2024 at 08:00

Solved

[LØST] Nyoppretting av europeiske studentbevis fungerer ikke

Published:

31 October 2024 at 11:51

Nyoppretting av europeiske studentbevis fungerer ikke nå - vi må gå over til ny esc-ruter

Dersom du som programstudent ved pilotlærested samtykker til å få tildelt europeisk studentbevis nå, vil det ikke fungere før vi gjort endringer etter ny spesifikasjon fra våre europeiske samarbeidspartnere. 

 

Vi beklager ulempene og forsinkelsen. 

Start:

25 October 2024 at 06:00

End:

15 November 2024 at 06:00

Solved

Nedlasting av dokumenter fungerer ikke på sikt.no

Published:

1 October 2024 at 07:29

Det er ikke mulig å laste ned vedlegg/dokumenter.

Vi har for tiden problemer med dokumenter og bilder på sikt.no.
Vi beklager ulempen og jobber med å rette feilen.

Start:

30 September 2024 at 06:00

End:

1 October 2024 at 09:49

Solved

[LØST] Feil med integrasjonen FS og Canvas

Published:

24 September 2024 at 08:58

Det er feil med Integrasjonen FS og Canvas har driftsforstyrrelser.

Tiltakene har hatt ønsket effekt, FS-integrasjonen og Canvas virker igjen som normalt. 
Vi beklager ulempene denne hendelsen har medført.

Start:

24 September 2024 at 08:45

End:

24 September 2024 at 09:30

Solved

[LØST] Påloggingsproblem til Felles Studentsystem

Published:

11 September 2024 at 07:58

Vi opplever for øyeblikket problem med pålogging til FS og at brukere blir kastet ut. Problemene er videremeldt til vår driftspartner og det jobbes med feilretting.

Feilen skal være løst kl. 10:11

Start:

11 September 2024 at 07:30

End:

11 September 2024 at 08:11

Solved

[LØST] Problemer med FS

Published:

10 September 2024 at 06:32

Updated:

10 September 2024 at 12:30

Vi har fått inn en del henvdelser om opplevde problemer med FS-pålogging fra ulike institusjoner

Vi jobber med å undersøke feilen

10.09.2024 14:30
Feilen skal være løst, ta kontakt dersom man fortsatt opplever feil

 

Start:

10 September 2024 at 06:00

End:

10 September 2024 at 12:30

Solved

[LØST] Delingstjenesten DLR er delvis utilgjengelig

Published:

21 August 2024 at 11:15

Dette kan føre til problemet med å forhåndsvise eller laste ned innhold i DLR.

Vi arbeider med å lokalisere og rette feilen.

22.08.2024 12:00
Feilen skal nå skal være rettet.

Start:

21 August 2024 at 11:00

End:

22 August 2024 at 10:00

Solved

[LØST] Studentbevis-appen ustabil på iPhone

Published:

16 August 2024 at 06:21

Vi har de seneste dagene opplevd ustabilitet i Studentbevis-appen på iPhone relatert til den nye iOS-versjonen 17.6.1.

30.08.2024:

Ny versjon av appen er ute for iOS. v4.0.3. Alle bibliotekene er nå oppgradert til siste tilgjengelige versjon.
Android-delen er fortsatt i review, legges ut når den har gått igjennom.
Tekst i App Store: I denne versjonen har vi gjort flere forbedringer som vi tror kan løse noen av stabilitetsproblemene som er rapportert, spesielt på enheter med iOS 17.5.1 og 17.5.2.

  • Feilrettinger: Vi har jobbet med justeringer som vi håper kan redusere uventede krasj i appen.
  • Ytelsesforbedringer: Vi har også optimalisert appen for å gjøre den raskere og mer smidig.

16.08.2024:

Vi har de seneste dagene opplevd ustabilitet i Studentbevis-appen på iPhone relatert til den nye iOS-versjonen 17.6.1. Brukere kan oppleve å bli kastet ut og at appen krasjer. Vi jobber med en ny versjon av appen, som vi håper vil løse mange av disse problemene.

Behov for å bevise at du er student og har betalt semesteravgift kan dekkes ved å logge inn i StudentWeb eller vise semesterkvittering mottatt på e-post.

Vi beklager ulempene dette medfølger.

Oppdateringer vil bli publisert på fellesstudentsystem.no

Start:

16 August 2024 at 06:00

End:

30 August 2024 at 06:00

Solved

[LØST] Problemer med Feide-innlogging

Published:

15 May 2024 at 07:26

Feide opplever forstyrrelser med innlogging for en del brukere.

En del innlogginger går helt fint, mens andre tar for lang tid og timer ut med en 502 Bad Gateway. Problemene startet litt over kl. 09:00 og vi jobber med å løse det for alle.

Vent noen minutter og prøv igjen.

Oppdatering kl 10:30:
Vi opplever ikke lenger problemer med innlogging, men fortsetter å overvåke situasjonen nøye.
Årsaken til problemene skyldes veldig høy last på kort tid.
Vi jobber med å finne en god løsning for å kunne håndtere lignende situasjoner fremover.
Beklager ulempene dette har medført.

Start:

15 May 2024 at 07:02

End:

15 May 2024 at 07:45

Solved

[LØST] Feil med integrasjonen til Digital eksamen

Published:

6 May 2024 at 20:36

Updated:

7 May 2024 at 07:21

Det er feil med Digeks-API. Integrasjonen mellom WISEflow/Inspera Assessment og FS er nede.

Dette skyldes en feil ved en tjeneste hos en underleverandør av Sikt, og de jobber på spreng med å løse problemet.

 

07.05.2024 09:21:00 Feilen er løst og integrasjon fungerer som normalt.

 

Start:

6 May 2024 at 14:00

End:

6 May 2024 at 21:20

Solved

Cristin REST-API er nede

Published:

2 May 2024 at 10:49

Updated:

2 May 2024 at 13:15

Cristin (både gamle og nye) er oppe igjen, men REST-API-Tjenestene er nede. NVA er også påvirket.

Det er ikke kontakt med Cristin REST-API. 
Dette påvirker også innlogging i NVA. Det gjelder for både PROD og TEST-miljøene.

Problemet skal være løst.

Start:

2 May 2024 at 10:46

End:

2 May 2024 at 12:40

Solved

Nedetid på vårt saksbehandlingssystem

Published:

15 April 2024 at 06:49

Vi opplever for tiden tekniske problemer med vårt saksbehandlingssystem / ticket-system.

Dette medfører manglende autosvar på saker via epost og nettskjema, samt forlenget saksbehandlingstid.

Vi beklager ulempen dette medfører og arbeider med å få det opp igjen så raskt som mulig.

Start:

15 April 2024 at 04:15

End:

15 April 2024 at 07:57

Solved

Vitnemålsportalen - Problem med henting av resultater

Published:

2 April 2024 at 06:22

Vi opplever problemer med innlasting av resultater i Vitnemålsportalen. Vi jobber så raskt som mulig med å rette feilen. Feilen skal nå være løst

We are experiencing issues with loading results into the Diploma Registry, and are working to resolve the issue as quickly as possible.

Start:

27 March 2024 at 16:00

End:

2 April 2024 at 07:45

Solved

Feide.no er ustabilt

Published:

17 March 2024 at 20:18

Feide.no har periodevis vært nede. Våre eksperter arbeider med saken, men det ser ut til at nettstedet er oppe å går igjen nå.

Vi beklager ulempen dette medfører.

Start:

16 March 2024 at 18:00

End:

19 March 2024 at 11:00

Solved

Vedlikeholdsarbeid berører Zoom-tjenesten 16. mars

Published:

15 March 2024 at 12:35

Det er meldt planlagt arbeid fra NORDUnet som vil berøre vår Zoom-tjeneste.

Vedlikeholdsarbeid berører Zoom-tjenesten 16. mars
 

Vår leverandør NORDUnet vil gjennomføre vedlikeholdsarbeid som berører vår Zoom-tjeneste.

Dette vil medføre ustabilitet og nedetid på tjenesten i perioden.

 

Vi beklager ulempen dette medfører.

 

Lørdag 16. mars, kl. 07-19

Start:

16 March 2024 at 06:00

End:

16 March 2024 at 18:00

Solved

Problem med login for gamle Cristin

Published:

23 February 2024 at 08:49

Updated:

23 February 2024 at 12:08

Flere brukere får feilmelding "Din bruker ble ikke funnet i Cristin"

Flere av våre brukere melder om feilmelding "Din bruker ble ikke funnet i Cristin"

Feilen skal nå være rettet

Ta kontakt om man fortsatt opplever feil

Start:

23 February 2024 at 07:06

End:

23 February 2024 at 12:06

Solved

Databasejobber som feiler GAUS, CANVAS, VITNEMAL*

Published:

16 February 2024 at 11:09

FS-klienten viser nå at flere databasejobber feiler. 

2024-02-16 kl. 11:00 FS-klienten viser nå at flere databasejobber feiler. 

  • Databasejobb JOB_instkode_GAUS_SAKER feilet
  • Databasejobb JOB_instkode_VITNEMALSB_FNRENDR feilet
  • Databasejobb JOB_instkode_VITNEMALSBANK feilet
  • PK_FSWS_LMS_CANVAS.P (...) feiler

Vi jobber med å lokalisere årsaken til disse meldingene. Følg med her for oppdateringer: https://www.fellesstudentsystem.no/driftsmeldinger/2024/2024-02-16-2.html 

Start:

16 February 2024 at 10:00

End:

19 February 2024 at 07:00

Solved

Problemer med overføring fra FS til Canvas - produksjonsmiljøet

Published:

16 February 2024 at 11:08

Det er problemer med overføringen av data fra FS til Canvas.

2024-02-16 kl: 10:00 Det er problemer med overføringen av data fra FS til Canvas.

  • Problemet gjelder produksjonsmiljøet og ikke demo. Problemet startet ca. kl 11:00 i går torsdag. Vi jobber med å lokalisere problemet. Følg med her for oppdatering i saken
  • Problemet vises i FS-klientens varsellogg. 

    Saken oppdateres her: https://www.fellesstudentsystem.no/driftsmeldinger/2024/2024-02-16.html

Start:

16 February 2024 at 09:00

End:

19 February 2024 at 08:00

Solved

Signeringen i Vitnemålsportalen og Studentweb er nede

Published:

12 February 2024 at 07:17

Signeringen er nede både i Vitnemålsportalen og Studentweb. Trolig vært nede siden lørdag formiddag. Dette fører til at det ikke er mulig å bestille digitalt signerte dokumenter, og all deling av resultater fra Vitnemålsportalen har stoppet opp. Vi feilsøker.

12.02.2024 kl. 13.50: Det ble gjort en feilretting, og signeringstjenesten fungerte igjen ca. kl. 10.30, men i den første perioden etter dette tok signeringen og dermed også delingen lang tid. Etter hvert gikk behandlingstiden betydelig ned, og nå skal tjenesten fungere som normalt. Vi anbefaler brukere av Vitnemålsportalen om å sjekke menypunktet "Mine delte resultater". Dersom bestillingen har statusen "signerer dokument", vil den trolig ikke bli behandlet, og vi oppfordrer til å gjøre delingen på nytt. Beklager ulempene.

Start:

12 February 2024 at 07:00

End:

12 February 2024 at 12:50

Solved

Problem med interne system - Forlengar saksbehandlingstid

Published:

6 February 2024 at 14:05

Grunna problem med interne system har vi mista tilgong til saksbehandlingssystemet vårt mot slutten av denne arbeidsdagen.

Problemet medførar noko lengre saksbehandlingstid, spesielt på nye henvendelsar.

Det vil også seie at dersom du sendar inn epost til oss, vil du ikkje motta bekreftelse på at vi har mottatt den før ting er oppe og går igjen.

Vi beklagar ulempa det medførar, og jobbar med å få ting tilbake så raskt som råd.

Start:

6 February 2024 at 12:00

End:

6 February 2024 at 20:20

Solved

IntArk - Nedetid for deler av tjenesten

Published:

1 February 2024 at 07:35

Vi har uventet nedetid for deler av tjenestene for IntArk. Det ble oppdaget i dag kl. 07:44.

For Gravitee gjelder det Management og Portal grensesnittene. Selve APIene ser ut til å svare og fungere som normalt.

For RabbitMQ gjelder det kun det gamle management grensesnittet. BROM ser ut til å fungere som normalt.

Grensesnittet for Grafana ser også ut til å være nede.

 

Melder om at problemet er løst og at oppgradering av Gravitee for gjenverende organisasjoner starter nå.

Start:

1 February 2024 at 06:45

End:

1 February 2024 at 08:00

Solved

Problemer med innlogging meldeskjema/MinSide (personverntjenesten)

Published:

16 March 2023 at 09:46

Vi har opplevd ustabillitet på innlogging til meldeskjema/ min side fra onsdag kl 13

Vi forventer at alle PVT system fungerer normalt fra ca kl. 10.

Start:

15 March 2023 at 12:00

End:

16 March 2023 at 09:44

Solved