Driftsmeldinger

Her kan du sjekke om det er registrert driftsmeldinger for våre produkter og tjenester

[LØST] Problemer med FS

Published:

10 September 2024 at 06:32

Updated:

10 September 2024 at 12:30

Vi har fått inn en del henvdelser om opplevde problemer med FS-pålogging fra ulike institusjoner

Vi jobber med å undersøke feilen

10.09.2024 14:30
Feilen skal være løst, ta kontakt dersom man fortsatt opplever feil

 

Start:

10 September 2024 at 06:00

End:

10 September 2024 at 12:30

Solved

[LØST] Delingstjenesten DLR er delvis utilgjengelig

Published:

21 August 2024 at 11:15

Dette kan føre til problemet med å forhåndsvise eller laste ned innhold i DLR.

Vi arbeider med å lokalisere og rette feilen.

22.08.2024 12:00
Feilen skal nå skal være rettet.

Start:

21 August 2024 at 11:00

End:

22 August 2024 at 10:00

Solved

[LØST] Studentbevis-appen ustabil på iPhone

Published:

16 August 2024 at 06:21

Vi har de seneste dagene opplevd ustabilitet i Studentbevis-appen på iPhone relatert til den nye iOS-versjonen 17.6.1.

30.08.2024:

Ny versjon av appen er ute for iOS. v4.0.3. Alle bibliotekene er nå oppgradert til siste tilgjengelige versjon.
Android-delen er fortsatt i review, legges ut når den har gått igjennom.
Tekst i App Store: I denne versjonen har vi gjort flere forbedringer som vi tror kan løse noen av stabilitetsproblemene som er rapportert, spesielt på enheter med iOS 17.5.1 og 17.5.2.

  • Feilrettinger: Vi har jobbet med justeringer som vi håper kan redusere uventede krasj i appen.
  • Ytelsesforbedringer: Vi har også optimalisert appen for å gjøre den raskere og mer smidig.

16.08.2024:

Vi har de seneste dagene opplevd ustabilitet i Studentbevis-appen på iPhone relatert til den nye iOS-versjonen 17.6.1. Brukere kan oppleve å bli kastet ut og at appen krasjer. Vi jobber med en ny versjon av appen, som vi håper vil løse mange av disse problemene.

Behov for å bevise at du er student og har betalt semesteravgift kan dekkes ved å logge inn i StudentWeb eller vise semesterkvittering mottatt på e-post.

Vi beklager ulempene dette medfølger.

Oppdateringer vil bli publisert på fellesstudentsystem.no

Start:

16 August 2024 at 06:00

End:

30 August 2024 at 06:00

Solved

[LØST] Problemer med Feide-innlogging

Published:

15 May 2024 at 07:26

Feide opplever forstyrrelser med innlogging for en del brukere.

En del innlogginger går helt fint, mens andre tar for lang tid og timer ut med en 502 Bad Gateway. Problemene startet litt over kl. 09:00 og vi jobber med å løse det for alle.

Vent noen minutter og prøv igjen.

Oppdatering kl 10:30:
Vi opplever ikke lenger problemer med innlogging, men fortsetter å overvåke situasjonen nøye.
Årsaken til problemene skyldes veldig høy last på kort tid.
Vi jobber med å finne en god løsning for å kunne håndtere lignende situasjoner fremover.
Beklager ulempene dette har medført.

Start:

15 May 2024 at 07:02

End:

15 May 2024 at 07:45

Solved

[LØST] Feil med integrasjonen til Digital eksamen

Published:

6 May 2024 at 20:36

Updated:

7 May 2024 at 07:21

Det er feil med Digeks-API. Integrasjonen mellom WISEflow/Inspera Assessment og FS er nede.

Dette skyldes en feil ved en tjeneste hos en underleverandør av Sikt, og de jobber på spreng med å løse problemet.

 

07.05.2024 09:21:00 Feilen er løst og integrasjon fungerer som normalt.

 

Start:

6 May 2024 at 14:00

End:

6 May 2024 at 21:20

Solved

Cristin REST-API er nede

Published:

2 May 2024 at 10:49

Updated:

2 May 2024 at 13:15

Cristin (både gamle og nye) er oppe igjen, men REST-API-Tjenestene er nede. NVA er også påvirket.

Det er ikke kontakt med Cristin REST-API. 
Dette påvirker også innlogging i NVA. Det gjelder for både PROD og TEST-miljøene.

Problemet skal være løst.

Start:

2 May 2024 at 10:46

End:

2 May 2024 at 12:40

Solved

Nedetid på vårt saksbehandlingssystem

Published:

15 April 2024 at 06:49

Vi opplever for tiden tekniske problemer med vårt saksbehandlingssystem / ticket-system.

Dette medfører manglende autosvar på saker via epost og nettskjema, samt forlenget saksbehandlingstid.

Vi beklager ulempen dette medfører og arbeider med å få det opp igjen så raskt som mulig.

Start:

15 April 2024 at 04:15

End:

15 April 2024 at 07:57

Solved

Vitnemålsportalen - Problem med henting av resultater

Published:

2 April 2024 at 06:22

Vi opplever problemer med innlasting av resultater i Vitnemålsportalen. Vi jobber så raskt som mulig med å rette feilen. Feilen skal nå være løst

We are experiencing issues with loading results into the Diploma Registry, and are working to resolve the issue as quickly as possible.

Start:

27 March 2024 at 16:00

End:

2 April 2024 at 07:45

Solved

Feide.no er ustabilt

Published:

17 March 2024 at 20:18

Feide.no har periodevis vært nede. Våre eksperter arbeider med saken, men det ser ut til at nettstedet er oppe å går igjen nå.

Vi beklager ulempen dette medfører.

Start:

16 March 2024 at 18:00

End:

19 March 2024 at 11:00

Solved

Vedlikeholdsarbeid berører Zoom-tjenesten 16. mars

Published:

15 March 2024 at 12:35

Det er meldt planlagt arbeid fra NORDUnet som vil berøre vår Zoom-tjeneste.

Vedlikeholdsarbeid berører Zoom-tjenesten 16. mars
 

Vår leverandør NORDUnet vil gjennomføre vedlikeholdsarbeid som berører vår Zoom-tjeneste.

Dette vil medføre ustabilitet og nedetid på tjenesten i perioden.

 

Vi beklager ulempen dette medfører.

 

Lørdag 16. mars, kl. 07-19

Start:

16 March 2024 at 06:00

End:

16 March 2024 at 18:00

Solved

Problem med login for gamle Cristin

Published:

23 February 2024 at 08:49

Updated:

23 February 2024 at 12:08

Flere brukere får feilmelding "Din bruker ble ikke funnet i Cristin"

Flere av våre brukere melder om feilmelding "Din bruker ble ikke funnet i Cristin"

Feilen skal nå være rettet

Ta kontakt om man fortsatt opplever feil

Start:

23 February 2024 at 07:06

End:

23 February 2024 at 12:06

Solved

Databasejobber som feiler GAUS, CANVAS, VITNEMAL*

Published:

16 February 2024 at 11:09

FS-klienten viser nå at flere databasejobber feiler. 

2024-02-16 kl. 11:00 FS-klienten viser nå at flere databasejobber feiler. 

  • Databasejobb JOB_instkode_GAUS_SAKER feilet
  • Databasejobb JOB_instkode_VITNEMALSB_FNRENDR feilet
  • Databasejobb JOB_instkode_VITNEMALSBANK feilet
  • PK_FSWS_LMS_CANVAS.P (...) feiler

Vi jobber med å lokalisere årsaken til disse meldingene. Følg med her for oppdateringer: https://www.fellesstudentsystem.no/driftsmeldinger/2024/2024-02-16-2.html 

Start:

16 February 2024 at 10:00

End:

19 February 2024 at 07:00

Solved

Problemer med overføring fra FS til Canvas - produksjonsmiljøet

Published:

16 February 2024 at 11:08

Det er problemer med overføringen av data fra FS til Canvas.

2024-02-16 kl: 10:00 Det er problemer med overføringen av data fra FS til Canvas.

  • Problemet gjelder produksjonsmiljøet og ikke demo. Problemet startet ca. kl 11:00 i går torsdag. Vi jobber med å lokalisere problemet. Følg med her for oppdatering i saken
  • Problemet vises i FS-klientens varsellogg. 

    Saken oppdateres her: https://www.fellesstudentsystem.no/driftsmeldinger/2024/2024-02-16.html

Start:

16 February 2024 at 09:00

End:

19 February 2024 at 08:00

Solved

Signeringen i Vitnemålsportalen og Studentweb er nede

Published:

12 February 2024 at 07:17

Signeringen er nede både i Vitnemålsportalen og Studentweb. Trolig vært nede siden lørdag formiddag. Dette fører til at det ikke er mulig å bestille digitalt signerte dokumenter, og all deling av resultater fra Vitnemålsportalen har stoppet opp. Vi feilsøker.

12.02.2024 kl. 13.50: Det ble gjort en feilretting, og signeringstjenesten fungerte igjen ca. kl. 10.30, men i den første perioden etter dette tok signeringen og dermed også delingen lang tid. Etter hvert gikk behandlingstiden betydelig ned, og nå skal tjenesten fungere som normalt. Vi anbefaler brukere av Vitnemålsportalen om å sjekke menypunktet "Mine delte resultater". Dersom bestillingen har statusen "signerer dokument", vil den trolig ikke bli behandlet, og vi oppfordrer til å gjøre delingen på nytt. Beklager ulempene.

Start:

12 February 2024 at 07:00

End:

12 February 2024 at 12:50

Solved

Problem med interne system - Forlengar saksbehandlingstid

Published:

6 February 2024 at 14:05

Grunna problem med interne system har vi mista tilgong til saksbehandlingssystemet vårt mot slutten av denne arbeidsdagen.

Problemet medførar noko lengre saksbehandlingstid, spesielt på nye henvendelsar.

Det vil også seie at dersom du sendar inn epost til oss, vil du ikkje motta bekreftelse på at vi har mottatt den før ting er oppe og går igjen.

Vi beklagar ulempa det medførar, og jobbar med å få ting tilbake så raskt som råd.

Start:

6 February 2024 at 12:00

End:

6 February 2024 at 20:20

Solved

IntArk - Nedetid for deler av tjenesten

Published:

1 February 2024 at 07:35

Vi har uventet nedetid for deler av tjenestene for IntArk. Det ble oppdaget i dag kl. 07:44.

For Gravitee gjelder det Management og Portal grensesnittene. Selve APIene ser ut til å svare og fungere som normalt.

For RabbitMQ gjelder det kun det gamle management grensesnittet. BROM ser ut til å fungere som normalt.

Grensesnittet for Grafana ser også ut til å være nede.

 

Melder om at problemet er løst og at oppgradering av Gravitee for gjenverende organisasjoner starter nå.

Start:

1 February 2024 at 06:45

End:

1 February 2024 at 08:00

Solved

Problemer med innlogging meldeskjema/MinSide (personverntjenesten)

Published:

16 March 2023 at 09:46

Vi har opplevd ustabillitet på innlogging til meldeskjema/ min side fra onsdag kl 13

Vi forventer at alle PVT system fungerer normalt fra ca kl. 10.

Start:

15 March 2023 at 12:00

End:

16 March 2023 at 09:44

Solved