KI i høyere utdanning - prøver vi å fikse en lekk kran på Titanic?
Kunstig intelligens og maskinlæring har eksistert noen år. Med nye, gratis og brukervennlige verktøy som ChatPT tilgjengelig, har interessen skutt i været de siste par årene. Hva vil dette ha å si for høyere utdanning?
27. september 2024
Økt bruk av KI reiser en rekke spørsmål, for eksempel:
- Kan vi utnytte disse kraftige verktøyene for bedre undervisning og læring?
- Hvordan håndterer vi personvern, opphavsrettsproblemer og faktasjekk?
- Hva vil bruken av KI ha å si for vurdering i høyere utdanning?
Feltet er i rask utvikling, og universiteter, høyskoler og andre statlige aktører må engasjere seg og vurdere hvordan dette vil påvirke digitale verktøy for undervisning, læring og vurdering.
KI i læringsplattformer (LMS)
LMS-markedet er sterkt konsolidert med fire hovedaktører globalt, som alle ser ut til å ha ulik tilnærming til KI:
- Instructure med Canvas LMS åpner for plugins fra tredjeparter, for eksempel Khanmigo-mentoren utviklet av Khan Academy.
- D2L, som har Brightspace LMS, ser spesielt på bruk av KI innenfor vurdering.
- Anthology har gått «all in» med KI i Blackboard Learn Ultra, ved å innføre en AI Design Assistant som bygger kursmoduler fra scratch.
- Moodle ser ut til å vente for å se hva som skjer.
Ved anskaffelse av nye LMS-systemer vil KI definitivt være en viktig faktor å vurdere.
KI i vurdering
Studiebarometeret for 2023 viser at 61 % av studentene allerede bruker AI daglig. Hvordan kan vi sikre at denne bruken faktisk forbedrer studentenes kunnskap og læring, og ikke brukes til å ta snarveier og fuske?
Selv om lite konkret er gjort i norsk høyere utdanning med hensyn til vurderingsformer siden introduksjonen av ChatGPT i 2022, er det en pågående debatt. Det ser ut til å være enighet om at noe må endres, men løsningene som foreslås varierer. Leverandørene av vurderingsverktøy jobber med AI-detektorer, men det finnes allerede «humanizer» verktøy tilgjengelig for å lure disse detektorene. Noen vurderer å gå tilbake til tradisjonelle eksamener på campus, men dette er dyrt. De fleste er enige om at vi må tenke nytt om vurdering, og at mer kontinuerlig vurdering i studieløpet, samt en kombinasjon av vurderingsformer, er en mulig, men ressurskrevende løsning.
Sikt KI-chat
Sikt har utviklet sitt eget KI chatbot-grensesnitt, bygget på Microsoft Azure, med servere i Sverige. Løsningen legger vekt på personvern, og er konstruert på en slik måte at Microsoft ikke har tilgang til informasjon om brukerne. Det eneste som logges er bruken av tokens. Det er flers som har bygget slike chatbot-grensesnitt, men Sikt KI-chat er den største forbrukeren av tokens i offentlig sektor.
Tjenesten er tilgjengelig for alle kunder. Dette inkluderer ikke bare høyere utdanning, men også grunnopplæring og videregående opplæring, dvs. alle norske kommuner. Sikt etablerer også et KI læringskollektiv for å understøtte diskusjon og deling av erfaringer og praksis.
Sikt er også i gang med en «Sikt KI-assistent», et læringsverktøy hvor boter, eller agenter, kan trenes på spesifikt kursinnhold og gjøres tilgjengelig for elever. I startfasen vil dette være rettet mot grunnskole og videregående opplæring, men planen er å utvide også til høyere utdanning.
Fremtiden for KI i høyere utdanning
Høyere utdanning står overfor mange uavklarte spørsmål angående KI, og sektoren prøver for øyeblikket på å få innsikt og finne ut av veien videre. Noen av de umiddelbare spørsmålene er:
- Hva er bruksområdene for KI i høyere utdanning?
- Hvilke tekniske løsninger er tilgjengelige?
- Hvordan regulerer vi bruken av KI, på internasjonalt, nasjonalt og institusjonelt nivå?
- Hvordan sikrer vi integriteten til vurdering?
- Hvordan bygger vi nødvendig digital kompetanse hos både ansatte og studenter?
- Hva er de langsiktige konsekvensene av å omfavne denne teknologien?
På lengre sikt er det utvilsomt et enormt potensial med KI, men også store utfordringer. Med den nåværende innovasjonstakten, øker kraften til generativ KI voldsomt for hver ny versjon. Teknologigigantene investerer milliarder av dollar i datasentre, og KI-forskere snakker nå seriøst om at kunstig generell intelligens (AGI) muligens bare er noen få år unna.
Institusjonene innenfor høyere utdanning må skaffe seg innsikt og kompetanse for å kunne drøfte virkningene av KI, og sammen prøve å finne en vei fremover som vil maksimere potensialet og minimere risikoen.
Les mer om Sikt KI-chat
Les mer om Sikt KI-assistent
Les mer om produkter for digitalt læringsmiljø