Gå til hovedinnhold

Forsterket oppdrag: Deling og gjenbruk av data i kunnskapssektoren

Kunnskapsdepartementet (KD) har besluttet at Sikt skal ha ansvar for rollen som koordinator og pådriver for deling og gjenbruk av data i kunnskapssektoren.

8. april 2026

Deling og bruk av data er et prioritert innsatsområde for regjeringen og en forutsetning for å styrke kunnskapsutvikling, innovasjon og verdiskaping i kunnskapssektoren.

Oppgaver og ansvar knyttet til datadeling i kunnskapssektoren har vært delt mellom HK-dir og Sikt siden etableringen av de to virksomhetene. I forbindelse med at KUDAF-programmet er avsluttet, har KD sett på ansvarfordelingen og besluttet å samle ansvaret for deling og gjenbruk av data Sikt.

Målet med endringen er å forenkle grenseflatene ut mot virksomhetene i sektoren, sikre bedre samordning og ikke minst: Øke bruk og deling av data.

Sikt og HK-dir er enige om at overføringen skjer formelt fra 1. mars 2026, med en overgangsfase fram mot 1. juni.

Forenkling og bedre samordning

– Det nye oppdraget bygger på Sikts eksisterende rolle som tilrettelegger på dataområdet, og vi ser frem til å jobbe videre sammen med virksomhetene i sektoren og bruke vår erfaring for å legge til rette for mer deling og gjenbruk av data, sier Terje Mørland, direktør for Sikt.

Frem til 1. juni samarbeider Sikt med HK-dir om å overføre erfaringer og leveranser fra KUDAF-programmet. Dette inkluderer tekniske løsninger som er utviklet i programmet, og videreføring av eksisterende samarbeid.

Vi ser frem til å jobbe videre sammen med virksomhetene i sektoren og bruke vår erfaring for å legge til rette for mer deling og gjenbruk av data

-Terje Mørland, direktør for Sikt

Parallelt jobber Sikt med en plan for veien videre, og med å organisere arbeidet både internt i Sikt og ut mot sektoren på en god måte.

I første omgang vil vi kartlegge behov og synliggjøre den infrastrukturen som allerede finnes, og jobbe for å få flere virksomheter til å dele data gjennom eksisterende løsninger.

– Til syvende og sist er målet å øke bruken av data. Da må vi starte med de løsningene som allerede finnes og se på hvor behovet er størst, utdyper Vigdis Kvalheim, direktør for Forskningstjenester i Sikt.

Kartlegge behov, synliggjøre data og øke bruken

Virksomhetene har fått tydeligere føringer for å dele og tilgjengeliggjøre data gjennom sine tildelingsbrev, og KD peker på at Sikt skal være en støttespiller i dette arbeidet.

Oppdraget fra KD dreier seg altså både om at virksomhetene skal dele mer data, og at bruken av data til forskning og analyse skal økes.

Til syvende og sist er målet å øke bruken av data. Da må vi starte med de løsningene som allerede finnes og se på hvor behovet er størst.

-Vigdis Kvalheim, direktør for Forskningstjenester i Sikt.

For å komme i mål må vi altså både utvikle nye løsninger, samtidig som vi videreutvikler dagens tilbud – for å fylle behov som ikke dekkes i dag, både for dataprodusenter og databrukere.

– Sikt og virksomhetene i kunnskapssektoren og andre sektorer har i mange tiår samarbeidet om å utvikle løsninger og støttetjenester. Målet har vært å gjøre det enklere å dele og bruke data til ulike formål, samt å tilby fellesløsninger som dekker ulike behov for bruk og analyse, sier Kvalheim.

I arbeidet framover blir det derfor viktig å bygge på eksisterende løsninger og initiativ for deling og gjenbruk av data, og leveranser i KUDAF-programmet.

Kontakt

I tiden framover vil Sikt følge opp etatene og institusjonene i egne dialogspor. Samtidig vil vi opprettholde dialog med KD om den overordnete planen for området.

Sikt vil jobbe for å sikre god informasjon til alle interessenter.

Vi oppfordrer alle som har spørsmål eller innspill til å ta kontakt med oss på kontakt@sikt.no.

Aktuelt fra Sikt