Brukertesting av ny løsning for lokale opptak
I september har Sikt testet prototyper for oppretting av opptak og søknadsbehandling for lokale masteropptak. Tilbakemeldinger fra brukerne skal bidra til at piloten for nye opptaksløsninger kan lanseres i 2025.
12. september 2024
I to dager har Sikt gjennomført brukertesting av prototyper for oppretting av opptak og søknadsbehandling for lokale masteropptak. Åtte brukere fra ulike universiteter og høyskoler fra hele landet har testet arbeidsflyten og gitt tilbakemeldinger.
Resultatene viser at mye fungerer som planlagt, samtidig som flere innspill ble samlet inn for videre utvikling av løsningene.
Spennende å se hvordan løsningen er tenkt å være. Det er også fint å se at man tar med seg det som fungerer godt i dagens FS-løsning, samtidig som man tenker nytt. Det er positivt å være med i ulike stadier av utviklingen og få prøve seg litt "hands on" på denne måten.
Birgitte Glestad fra OsloMet var også positiv til testingen.
– Det var en interessant øvelse. Spennende at man finner funksjonene i én flate, ikke i flere faner som i dagens løsning, sier hun.
Samtidig opplevde hun at det som litt krevende å frigjøre seg fra hvordan ting er i dag og klare å se for seg hvordan det nye blir.
– Viktig å teste med ulike læresteder, slik det blir gjort her, for på den måten få innsikt om flere behov, avslutter hun.
Denne testen er en viktig milepæl i utviklingen av nye opptaksløsninger.
– Vi har avdekket noen nye behov og mangler som vi vil jobbe videre med, men har samtidig fått bekreftet at løsningen i hovedsak fungerer som forventet, sier Tina Lund Ravndal, prosjektleder for Fremtidens opptak i Sikt.
Enkel testing, mange svar
Testprosessen var enkel, men ga nye innsikter. Brukertestingen ble gjennomført som en «lab-test», der deltakerne fikk tilgang til en testbruker i prototypen for opptak og søknadsbehandling. Hver test varte i en time og besto av introduksjon, kort intervju, selve brukertestingen av prototypen og en debrief.
En fasilitator fra Sikt fulgte brukerne gjennom hele testen, mens lyd og bilde ble streamet til et observasjonsrom hvor utviklerne fulgte med og noterte brukernes reaksjoner på blant annet funksjonalitet og språk i løsningene.
– Det er viktig at vi ikke diskuterer resultatene mens testingen pågår. Vi er fortsatt i en tidlig fase og ønsker å samle så mange tilbakemeldinger som mulig, forklarer Christian Nordvik, designer i Sikt og ansvarlig for testingen.
Formålet med brukertesten er å få direkte tilbakemeldinger fra brukerne mens de utfører oppretter et lokalt opptak og behandler søknader. Etter testingen vil vi prioritere hvilke forbedringer som skal iverksettes, med sikte på å ferdigstille løsningen slik at den kan piloteres i 2025.
Tester løsningen, ikke brukeren
– Denne prototypen tester om brukerne intuitivt kan bruke systemet for lokale masteropptak. Vi er ute etter deres ærlige tilbakemeldinger – vi tester ikke brukerne, men systemet, sier Christian Nordvik.
Under testingen får brukerne instruksjoner og setter deretter i gang med å teste løsningen. For eksempel kommenterte en deltaker fra UiO: "Hva mener dere med opptakskode? Åja, det kan være navnet på opptaket? Da skjønner jeg!" Brukerens respons på terminologien i løsningen ble notert i observatørrommet.
Brukertesting foredler løsningene
Tina Lund Ravndal understreker at brukertesting er avgjørende for å utvikle virkelig brukervennlige løsninger: "Vi forventet at erfarne og uerfarne brukere ville oppfatte systemet forskjellig, og testingen har bekreftet dette. Nå kan vi konsentrere oss om hvordan vi kan forbedre løsningene videre."
Dette er første gang den nye løsningen testes, og både erfarne og uerfarne brukere deltok. Løsningen er utformet slik at både oppretting av opptak og behandling av søknader skal skje sekvensielt, slik at det blir tydelig for brukerne hva som er neste steg.
– Dagens system har tjent sektoren godt i mange tiår, men det krever opplæring for å unngå feil. Det nye systemet skal bli mer tilgjengelig for nye brukere, og her ser vi stort forbedringspotensial, avslutter Ravndal.
Hva skjer videre?
Etter testfasen vil tilbakemeldingene bli samlet inn, analysert og sortert. Sikt vil deretter prioritere oppgavene som må følges opp for å sikre at piloten kan ferdigstilles og lanseres i 2025.
Mer informasjon: